Krukas beweegt bij gas geven?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Krukas beweegt bij gas geven?

This topic contains 20 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Ameesio 5 years, 9 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #775522

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Beste mensen,

    Ik heb sinds kort een gloednieuwe polini cilinder gemonteerd op mijn Vespa Si! Helaas loopt het blokje op dit moment niet zo lekker en ik probeer uit te vinden waardoor dit zou komen.

    Omdat ik een mix blokje heb is het krukas bij de kleine carter zichtbaar en zag ik dat deze een beetje naar binnen schoot als ik gas geef. Hoort dit zo? Of moet er echt geen speling in zitten?

    Ook hoor ik bij het optrekken een soort zwaar kloppend geluid uit het blokje komen en trekt de vespa langzaam op :/

    Allemaal erg vervelend dus, want de vakantie zit er weer aan te komen! Weet een van jullie misschien wat er mis kan zijn?

    Alvast bedankt!

    #775535

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Je bedoeld dat je axiale speling hebt op de krukas en dat je dit zelfs kunt zien bij gas geven. Dit is zeker niet de bedoeling! Ik zal je carters uit elkaar halen en even goed controleren of je lagerpassingen nog goed zijn van carters en krukas. Hopelijk dat met het vervangen van de lagers dit is opgelost.

    #775542

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Fijn dat je dat allemaal voor hem wilt doen Martino.

    #775546

    Michel
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 75

    Fijn dat je dat allemaal voor hem wilt doen Martino.

    😂

    #775554

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Je bedoeld dat je axiale speling hebt op de krukas en dat je dit zelfs kunt zien bij gas geven. Dit is zeker niet de bedoeling! Ik zal je carters uit elkaar halen en even goed controleren of je lagerpassingen nog goed zijn van carters en krukas. Hopelijk dat met het vervangen van de lagers dit is opgelost.

    Ja ik dacht al dat dat niet goed kon zijn. Ik heb net nog even gekeken, en als ik aan de koppeling trek dan kan ik het krukas een beetje aantrekken. Ik denk dan dat het kloppende geluid het vliegwiel is die dan ook een beetje naar buiten word getrokken en niet meer helemaal recht draait. Kan dat kloppen 😛 ?

    Dan maar snel de lagertjes vervangen!

    Bedankt voor je reactie!

    #775559

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Bij voorkeur voordat je ermee verder rijdt nog aanpakken.. Als die kogeltjes uit hun kooi knappen is de schade aanzienlijk 😉

    #775568

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Update!

    Ik heb inmiddels mijn hele blokje uit elkaar, maar zover ik kan zien zit alles gewoon goed. Alle lagers lijken nog in top conditie te zijn en draaien netjes rond. Kan het er misschien ook aan liggen dat ik rijd zonder oliepompje? Zoals ik het nu heb steekt het krukas er gewoon aan de rechter zijde uit. Misschien dat het oliepompje bij mix blokjes het krukas een beetje aandrukt o.i.d.?

     

    #775572

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Zeker niet, je kunt gewoon rijden zonder oliepompje dit zou geen effect moeten hebben op de krukas.

    Slechte lagers zijn moeilijk te beoordelen als het blokje uit elkaar ligt, maar het is nu ook niet echt relevant meer want ik neem aan dat je ze toch gaat vervangen aangezien je je blokje al open hebt liggen?

    Het zou natuurlijk ook kunnen dat de lagers op zich wel in orde zijn maar de krukas een zeer slechte lagerpassing heeft waardoor er veel speling tussen de krukas en de lagers zit. Dit kun je makkelijk controleren, als de lagers meteen over de krukas vallen zonder dat je ze hebt verwarmd is het niet goed.

    #775578

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Zeker niet, je kunt gewoon rijden zonder oliepompje dit zou geen effect moeten hebben op de krukas. Slechte lagers zijn moeilijk te beoordelen als het blokje uit elkaar ligt, maar het is nu ook niet echt relevant meer want ik neem aan dat je ze toch gaat vervangen aangezien je je blokje al open hebt liggen? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de lagers op zich wel in orde zijn maar de krukas een zeer slechte lagerpassing heeft waardoor er veel speling tussen de krukas en de lagers zit. Dit kun je makkelijk controleren, als de lagers meteen over de krukas vallen zonder dat je ze hebt verwarmd is het niet goed.

    Ja precies, ik denk dat ze nog nooit zijn vervangen dus daar is het zeker tijd voor! De lagers zitten nu moer vast op het krukas dus ik hoop dat de lagerpassing daar goed zit.

    #775580

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Als ze vast zitten is het goed.
    Is zeg dit waarschijnlijk ten overvloede, maar je lagers horen ook niet zomaar in het carter te vallen. Dus dat kan je ook nog controleren.

    #775581

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Als ze vast zitten is het goed. Is zeg dit waarschijnlijk ten overvloede, maar je lagers horen ook niet zomaar in het carter te vallen. Dus dat kan je ook nog controleren.

    Dan zit daar het probleem. Ik kan de lager in het kleine carter deel er zo inleggen zonder enige kracht te zetten. Ik ga ze vervangen! (of laten vervangen).

    Bedankt voor de reacties!

    #775582

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4003

    Wacht nog even,
    Een lagerpassing zoals jij beschrijft  is niet wenselijk. Het beteken dat er speling is,  want als het blok op werk temperatuur is, dan is de speling nog groter door het uitzetten van het aluminium van het carter.
    Je blok bonkte zij je?
    Dan is misschien het smal eind van de krukas niet goed.
    Als dit gaat bonken dan gaan je lager passingen naar de maan. Zit er een bronzen bus in of een naaldlager?

    Je zal meer moeten gaan vervangen dan alleen krukas lagers.

    #775583

    Ameesio
    Topic starter
    Berichten: 9

    Wacht nog even, Een lagerpassing zoals jij beschrijft is niet wenselijk. Het beteken dat er speling is, want als het blok op werk temperatuur is, dan is de speling nog groter door het uitzetten van het aluminium van het carter. Je blok bonkte zij je? Dan is misschien het smal eind van de krukas niet goed. Als dit gaat bonken dan gaan je lager passingen naar de maan. Zit er een bronzen bus in of een naaldlager? Je zal meer moeten gaan vervangen dan alleen krukas lagers.

    Ja klopt, bij lage toeren bonkt mijn blokje. Ik dacht dat dat het vliegwiel kon zijn die een stukje naar buiten schoof en niet meer recht draaide. Ik had namelijk een tijdje geleden ook een gebroken spie en toen maakt die hetzelfde geluid. Voor zover ik weet heb ik alleen naaldlagers erin. Als het small einde van de krukas niet goed is, moet ik dan een nieuw krukas of valt dit te repareren?

    #775593

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7342

    Als ze vast zitten is het goed. Is zeg dit waarschijnlijk ten overvloede, maar je lagers horen ook niet zomaar in het carter te vallen. Dus dat kan je ook nog controleren.

    Dan zit daar het probleem. Ik kan de lager in het kleine carter deel er zo inleggen zonder enige kracht te zetten. Ik ga ze vervangen! (of laten vervangen). Bedankt voor de reacties!

    Dan ga je er van uit dat het probleem alleen in versleten lagers zit, maar dit kan evengoed de lagerpassing van het carter zijn.

    #775614

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Lijkt me inderdaad dat het aluminium van het carter het eerder opgeeft dan de stalen buitenring van het lager. Maar wie weet heb je geluk, als je nieuwe lager er ook zo invalt weet je in ieder geval dat het aan het carter ligt 🙁

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.