‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

Dit onderwerp bevat 3,957 reacties, heeft 441 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Luuk66 3 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 3,931 tot 3,945 (van in totaal 3,958)
  • Gebruiker

AA-T
    Sleutelbeheerder

Buig je de veertjes nog bij ofzo @fons?
    Heb 4 vario-koppelingen gehad en daar passen allemaal geen normale-koppelingsveertjes in 🤔

Dustin
    Bijdrager

Ik had ook een originele variokoppeling waar de polini trekveertjes gewoon in kunnen  😉

"Een hetero rijdt niet op een retro."
    Mijn citta

FonS
    Bijdrager

Buig je de veertjes nog bij ofzo @fons? Heb 4 vario-koppelingen gehad en daar passen allemaal geen normale-koppelingsveertjes in 🤔

Nee hoor, ze passen gewoon aangezien de standaard trekveren in die koppelingen dezelfde zijn als in een poelie koppeling…

Luuk66
    Bijdrager

Heb vandaag eindelijk de grote moer van de achtekoppeling gekregen (de how-to met het houten hulpstuk heeft hierbij enorm geholpen!) dus ik heb meteen een kijkje genomen bij de trekveren. Ze zijn inderdaad precies van hetzelfde formaat als de polini trekveren die ik heb, dus ik hoef geen nieuwe dure malossi veren aan te schaffen. In mijn monokoppeling reed ik altijd met groene trekveren op een dr evo en dat cond ik erg fijn. Is er nog een verschil nu ik op vario overstap of zullen de groene trekveren het hier ook goed op doen?

AA-T
    Sleutelbeheerder

Ook nog een keer gekeken, die van mij passen echt niet 😂 andere koppeling dus. Maar mooi dat het voor jou wel past. Trekveertjes is gewoon een kwestie van proberen en persoonlijke voorkeur.

Thijs_DR_Evo
    Bijdrager

Kort vario vraagje.

Polini H2O 41,4 cilinder, bewerkt blok, 13/13 carb, klok 10,73, 100mm achterkoppeling met gele Malossi drukveer, Malossi MHR voorvariateur met 7,5 grams  rollen. (dacht ik, is 18 jaar geleden dat ik ze gekocht en erop gezet heb)

Ik had voorheen last dat de motor warm inkakte met oppakken vanuit deellast, dwz de vario schakelde niet terug. Het leek ook alsof de segmenten (mijnsinziens) te laat weer loslieten voordat je bijna stilstond.

Ik heb gisteren de trekveren vervangen door gele Malossi veren (geel = sport = midden) en dat scheelt al stukken. Echter heb ik nu last van de variateur al begint te variëren voordat de koppeling achter ingrijpt, hetgeen ook weer een irritante dip veroorzaakt.

Wat is wijsheid: lichtere rollen erin of slappere trekveren?

Nog een andere vraag: zijn de poulieschijven nog ergens los te krijgen of wordt t dan een complete set zoals bij JMPB of Mopshop.de? En hoe is de kwaliteit daarvan? Ze zijn nog goed maar ik wil er niet tegenaan lopen dat ze straks echt nergens meer te vinden zijn.

AA-T
    Sleutelbeheerder

Zwaardere drukveer, of minder sterke trekveren, of lichtere rollen 😉

Luuk66
    Bijdrager

Beste mensen, ik krijg mijn vario op de citta niet lekker afgesteld. Ik heb er nu 8.5 gr rollen in zitten met een gele drukver en maakt nog steeds erg veel toeren. De setup is als volgt:
    -DR evo
    -Bewerkt carter
    -13mm inlaat
    -13.13 carb @ 68 (is nog wat te rijk)
    -homoet uitlaat
    – dacht 1:10.5 vertanding (in ieder geval niet malossi of 1:13)

Natuurlijk zullen zwaardere rollen het toerental wat omlaag brengen maar vind de 8.5gr al redelijk zwaar in vergelijking met soortgelijke setups. Wat mij opvalt is dat ik vanuit stilstand erg hard optrek (voorwiel komt wat van de grond) maar daarna versnel ik niet zo meer terwijl het toerental nog wel wat toeneemt. De vario varieert wel, maar ik heb het idee dat de koppelingssegmenten aangrijpen en daarna weer loslaten of doorslippen omdat de toeren blijven oplopen. Later als ik het gas verder opentrek neemt de snelheid wel weer wat toe maar bij ongezond hoge toeren. Is dit een bekend probleem?  Toch maar gewoon zwaardere rollen?

Iets belangrijks om misschien te vermelden is dat mijn varionaaf wel soepel loopt maar een stuk zwaarder dan de poelienaaf die oorspronkelijk van de brommer afkwam. Als ik de naaf los uit het wiel heb kan ik met mijn hand de uitgande lange as niet gedraaid krijgen, met de koppeling eromheen gaat dit natuurlijk een stuk makkelijker.

Morgen kan ik eventueel nog wat fotos en videos ter verduidelijking uploaden.

Joor
    Donateur

@luuk66,

Zijn je trekveren niet te strak? Welke zitten erin?

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Wat voor snaar rij je mee? Dit gedrag heb ik altijd met een gates snaar – sommige zweren bij die snaren, ik niet. Heb je andere snaren die je kan proberen?

8,5 is inderdaad erg zwaar. Je kan prima rond de 6,5 gaan beginnen.

Kan je ook vertellen welke voorvario je hebt? En misschien een foto delen van je vario setup zonder de kap.

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

FonS
    Bijdrager

Die gele drukveer lijkt me wat veel van het goede. Ik zou het eens proberen met een standaard drukveer.
    Verder horen de tandwielen in de naaf gewoon écht soepel te lopen. De as moet met de hand gemakkelijk rond te draaien zijn. Ik verwacht dat de speling van de lagers te krap afgesteld is. Daar zou ik zsm naar kijken, anders kun je een lager of zelfs een as beschadigen door een te hoge wrijving/temperatuur.

Thijs_DR_Evo
    Bijdrager

Wat Fons zegt. Check ook of alle shims wel op zijn plek zitten in de klok! Achter en voor ieder asje hoort een shimmetje te zitten.

Luuk66
    Bijdrager

Bedankt voor alle reacties, wegens omstandigheden even geen tijd gehad om aan de brommer te werken. Ik heb een malossi voorvario+snaar en heb nog wel een set 10 grams rollen in de vario gestopt, hoewel hij hier echt een stuk fijner en harder mee rijdt vind ik het natuurlijk apart dat ze zo zwaar moeten zijn. Morgen ga ik dan toch echt maar even de achterklok openmaken en zal wat fotos van alles maken. Heb trouwens originele trekveren erin zitten, had er eerst groene in maar daardoor werd hij echt niet te rijden, sloeg de hele tijd achterover.(had er 7.5 gram rollen in).

Luuk66
    Bijdrager

Heb de achtenaaf uit elkaar gehaald en en weer opnieuw in elkaar gezet. Het bleek dat als ik het grote tandwiel omdraai en dan monteer hij mooi soepel en licht draait. Heb meteen ook de olie lekkage aangepakt. Ik post meteen wat fotos van hoe alles gemonteerd zit, wie weet ziet iemand wat. Ook twee links naar videos waarin je het toerenverloop kan horen van 0 naar ongeveer 40. Ik vind het zelf nog best veel toeren tijdens het optrekken (10 gram rollen) maar kom net van een poelie overbrenging af dus weet niet wat voor een vario normaal is. Hopelijk kan iemand horen of dit normaal is en ik eventueel nog wat lichter in de rollen kan gaan. Ik weet dat de variosnaar iets in de schijven getrokken ligt maar heeft te maken met het minder goed functioneren van mijn kickstart vanwege een te lange ketting als ik hem losser leg, ik ga de ketting iets inkorten.
    20190818_105820https://youtu.be/sfPGLmqK6RY
    https://youtu.be/bH3Nx8lfqmI 20190818_10583520190818_10584420190818_110430

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Heb je een andere voorvario die je kan testen? Ik heb mijn twijfels bij die nieuwe Malossi voorvario.

41.8 Polini LC, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
15 berichten aan het bekijken - 3,931 tot 3,945 (van in totaal 3,958)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.