‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

This topic contains 4,046 reacties, has 461 deelnemers, and was last updated by Harmen 6 months, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 3,916 tot 3,930 (van in totaal 4,047)
  • Gebruiker
  • #782685

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Een laspunt zetten behoeft niet heel veel skillz 😉

    Denk dat de SP en Too Bad de meeste toeren toelaten. De CC zal daarentegen weer iets sneller optrekken en de Top One ligt er een beetje tussenin.
    Zou persoonlijk voor de hoge toeren gaan (vario trekt toch al snel op). De Too Bad vind ik daarnaast erg mooi (maar is zeker niet de stilste).

    #782690

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Dan ga ik met de SP beginnen. die is ook als enige niet nieuw.
    Is het wel aan te raden om een andere drukveer in de achterkoppeling te zetten?
    rijd nu nog rond met orginele drukveer en trekveertjes. met polini voorvario. Rollen heb ik liggen van 4.5 t/m 9 gram.

    #782704

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Zie altijd erg verschillende adviezen betreft de drukveer en trekveertjes langskomen. Denk dat dit vooral een persoonlijke voorkeur is waar je alleen achter komt door het te ondervinden. Trekveertjes zijn vaak wel prettig om het start-dipje kwijt te raken, maar het betekend ook dat je segmenten ietsje sneller slijten.

    #782711

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Dus er is nooit een te slappe drukveer? Ook niet met een 43mm cilinder en expansiepijp?

    #782713

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    De drukveer werkt een samen met het gewicht van de rollen:

    • Des te hoger de toeren, des te meer druk de rollen uitoefenen om de voorvario te laten variëren.
    • Gebruik je dus zwaardere rollen, zijn er minder toeren nodig om de voorvario te laten variëren.
    • Door het variëren van de voorvario varieert de achtervario mee. Deze levert tegendruk middels de drukveer.
    • Als je een sterkere drukveer neemt zullen er; of meer toeren nodig zijn, of zwaardere rollen.
    • Met ‘te lichte’ rollen, of een ‘te zware’ drukveer zal je vario niet volledig variëren wat resulteert in hoge toeren met weinig snelheid.
    • Met ‘te zware’ rollen, of een ‘te lichte’ drukveer zal je vario te snel variëren wat resulteert in een dip die je blok mogelijk niet te boven komt.

    Zo is het mij bijvoorbeeld gelukt om met een origineel blok en gele drukveer te rijden, zijnde het met 13 grams rollen, reed perfect.
    Diezelfde gele drukveer vond ik niet prettig afstellen met een 46,5 Malossi met 16mm carburateur, waarna ik heb gekozen voor Polini goud (Polini hanteert hedendaags andere kleuren).

    In mijn opinie is er dus niet een goed advies te geven en hangt het zowel van je blok als persoonlijke voorkeur af. Over het afstellen heb ik eerder eens een heel verhaal geschreven voor Tiesman, misschien heb je daar ook wat aan.

    #782721

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Dat verhaal had ik al gelezen. En nogmaals bedankt voor deze bak informatie.
    Ik probeer een overzicht in mijn kop te krijgen met wat elk deel van een variomatic doet.
    Bijvoorbeeld:
    Wat doen lichtere of zwaardere rollen met trekkracht en top snelheid?
    wat doet een strakkere trekveer met de trekkracht en topsnelheid?
    en wat maakt uiteindelijk de topsnelheid van alles samen? Het toerental dat je blokje aankan?

    ik rijd nu als voorbeeld een citta. 43mm China power, city power, 13mm carb met carter daarop getuned. Achterkoppeling orgineel met 90mm schijven. Polini voorvario met 8gram rollen. 1 op 10.5 vertanding. Top zit op 53km/h. Met 5 tot 8.5 gram rollen. Zelfde topsnelheid. Wel variatie in trekkracht en toerental.

    #782724

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Als je topsnelheid nu ongeacht je rollen constant blijft verwacht ik dat er niet meer uit te halen is.

    Lichtere rollen = meer toeren & langzamer variëren (omdat verhoudingsgewijs je drukveer meer tegendruk geeft) & sneller optrekken

    Te lichte rollen = te veel tegendruk van de drukveer = niet volledig variëren = lagere top

    Zwaardere rollen = minder toeren & sneller variëren (verhoudingsgewijs minder tegendruk van de drukveer) & langzamer optrekken

    Te zware rollen = te snel variëren = even hard optrekken, daarna een dip & lagere top

    Het gaat er om dat je de zogenaamde ‘sweet spot’ vind. Dat is afhankelijk van je blok, en vario afstelling. Het is niet zo dat alleen het toerental dat je blok kan maken de topsnelheid bepaald, de rollen, schijven en drukveer beïnvloeden dit ook.

    Alle voorgaande berichten bij elkaar genomen is dit het meest duidelijke hoe ik het kan uitleggen dus ik hoop dat het begrijpbaar is.

    Het beste is om er niet te moeilijk over na te denken, niet al te diep in te gaan op de theorie, gewoon de stoute schoenen aan te trekken en het te ondervinden. Door allerlei verschillende combinaties rollen, schijven, trekveren en drukveren uit te proberen merk je snel genoeg wat het doet met het optrekken en de topsnelheid. Het zal even tijd kosten de laatste keer was ik 2 halve dagen bezig om mijn persoonlijke ‘sweet spot’ in de afstelling te vinden.

    En zoals ik eerder ook al zei, het is ook een persoonlijke voorkeur. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om met ‘te’ zware rollen en ‘te’ slappe trekveren te rijden. Dit rijdt een stuk rustiger wat ik erg prettig vind aangezien ik constant door de stad rij (en meerdere politiestation passeer).

    Edit: Nog een laatste tip, zet met een watervaste stift een streep op 1 van je schijven (voorvario). De snaar verwijderd dit tijdens het rijden, zo kan je, als je weer stil staat goed zien hoe hoog je snaar is gekomen.

    #782725

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Dit antwoord.mag zo bij de how to gezet worden.helemaal duidelijk. En gelukkig een hoop drukveren, trekveren, uitlaten en rollers om te spelen.

    #787071

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Ik heb nu een vario setje met standaard voorvario maar de achterkoppeling heeft een gele drukveer, maakt dat wat uit bij een 50cc brom blok met 13/13 en tecno circuit? Ik heb m nog niet uitgeprobeerd, maar ik heb de vario set om enigzins makkelijk met 2 passagiers (dus 3 man op de brommer 😛 ) hoge bruggen op te komen. Of kan ik het setje dan beter ruilen tegen een 65 – 80cc Speedengine en dan met redelijk grote poelie rijden?

    #787073

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Als je die ruil kan maken zou ik dat zeker doen. Maar neem alsjeblieft een andere uitlaat dan een tecno circuit, je wilt veel trekkracht en dat is de aller zwakst trekkende uitlaat die er is. Neem dan een citypower of leo krul, beide goedkoop en prima trekkende uitlaatjes. Ik geloof dat een gele drukveer ietwat stug is voor een std setup. Wil je harder optrekken en een hogere top, neem dan een maloss/polini voorvario. Verwacht echter geen wonderen van een 50cc citta’tje met 3 man, tenzij je er idd een SE met 80polini én fatsoenlijke varioset/uitlaat onder knalt :thumb

    (Al gaat je standaard achterbrug die 3 man en stads verkeer echt niet houden, ik verzeker je dat die krom trekt, lukte mij in mijn eentje met een net aan 65 kilo al)

    #787075

    Magnus01
    Bijdrager
    Berichten: 457

    Zeker geen goede uitlaat nee, maar hij hangt wel leuker onder mijn citta dan een city power. De achterbrug was al versterkt toen ik m kocht en met het zijspan er aan nog wat extra. Ik ga de vario waarschijnlijk wel houden, het is handig in de stad maar die gele veer en een bijna standaard blokje heb ik mijn twijfels over hoe dat rijdt.

    #787076

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Zo slecht is die Tecno CC helemaal niet hoor..

    Zie ook het volledige topic met Dyno uitslagen.

    Gele drukveer kan wel op een standaard setup. Je zal alleen behoorlijk zware rollen nodig hebben. In mijn ogen ben je iig beter af met een standaard veer en hoef je pas te kijken naar een stuggere veer als het afstellen met rollen niet lukt.
    Lees anders nog even een paar posts terug 🙂

    #789046

    Luuk66
    Bijdrager
    Berichten: 69

    Beste forumleden, passen de koppelingsveren van een normale koppeling (dus bijv. de grijze, groene, blauwe van polini) ook in een achterkoppeling van een vario?

    #789051

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Nope, je moet specifiek die voor de vario hebben.

    #789053

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Ik gebruik de Polini trekveren in mijn variokoppelingen, altijd al gedaan. Dus ja, ze passen.
    Máár: er zijn meerdere modellen variokoppeling. In slechts 1 model passen de gewone trekveren, gelukkig is dit het meest voorkomende model (hier is vast voldoende informatie over te vinden via de zoekfunctie).

15 berichten aan het bekijken - 3,916 tot 3,930 (van in totaal 4,047)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.