Home › Forums › Mening & ervaring › Uitlaten › Dynojet Uitlaat-test mei 2018
This topic contains 45 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by sx3-swe 4 years, 7 months geleden.
-
Gebruiker
-
7 mei 2018 om 18:19 #771975
5 mei 2018 hebben we een uitlaten-test gehouden. Namens heel Vespa-ciao.nl wil ik @erik-j bedanken voor zijn gastvrijheid en het beschikbaar stellen van zijn testbank. @ac-racing, @martino & @speedbuxy bedanken wij voor het leveren van de brommers en alle verschillende uitlaten!
Om een kleine impressie te geven van die dag heeft @herr-flick een filmpje samengesteld.
Klik op de download link hieronder om alle rauwe data te downloaden in .drf formaat. Om deze bestanden te bekijken maak je gebruik van WinPEP 7 Dyno Run Viewer (direct downloaden). Met dit programma kan je bijvoorbeeld de grafieken van verschillende uitlaten over elkaar heen leggen. Daarvoor mag je ook een verzoekje in dit topic plaatsen.
Ik heb het vermogen (hp), koppel (Nm) & toerental (rpm) voor elke individuele uitlaat gecombineerd en geconverteerd naar een afbeelding. Het informatieblok linksboven in de grafiek bevat alle beschikbare informatie van de test. Klik op de naam van de uitlaat of de afbeelding om deze op volledige grootte te bekijken. Per setup staat alles op alfabetische volgorde gesorteerd, met uitzondering van de originele uitlaat die bovenaan staat.
Testuitslagen 50cc:
Cilinder: 38.2 mm met gevlakte kop
Carters: Snor
Carburateur: 12/10 met sproeier 45
Filter: SnorOriginele uitlaat
DPR Handmade Special
Giovinazzo Handmade Titanium No.001
Testuitslagen 70cc:
Cilinder: 43 DR Evo
Carters: Polini Evolution
Carburateur: 19mm met sproeier 70
Filter: 19mm Polini Evo
Testuitslagen 80cc:
Cilinder: 47 DEPS Aluminium
Carters: Reed Valve
Carburateur: 19mm met sproeier 88
Filter: Malossi E12Fabrizzi Evolution – 28mm flens
Giavinazzo Handmade Titanium No.001
Leovinci Handmade – Ciao, Oude type
Simonini Calibrata – 22mm flens
Simonini Calibrata – 28mm flens
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.7 mei 2018 om 23:46 #772056Top man dit.
Ik ga zo ff achter de pc om te kijken.
Bedankt allen en zeker een aanwinst weer!
8 mei 2018 om 06:40 #772059Super mooi om de data zo te kunnen zien, echter weet ik nu nog niet welke run welke uitlaat is 😉
8 mei 2018 om 08:30 #772063Dat zou je met de dynoviewer allemaal moeten kunnen bekijken. Heb zelf nog niet gekeken, als ik dit wel heb gedaan kan ik misschien meer vertellen over hoe en wat.
Of Erik J moet me voor zijn 😉
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.8 mei 2018 om 12:45 #772084Als het goed is dan staat dat in de gegevens van de run.
Cilinder
Carter
Carb
Uitlaat10 mei 2018 om 16:57 #774077De testuitslagen van de standaard setup zijn toegevoegd aan de beginpost.
Misschien is het nog leuk als iemand ook nog wat meer over elke uitlaat kan vertellen, dan voeg ik deze informatie ook toe.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.10 mei 2018 om 17:13 #774082Goed bezig! Complimenten.
Wel een vraagje. Is er met vario gereden of poelie?10 mei 2018 om 18:02 #774087Alle runs zijn met poelie gedaan. Dit om ook echt de prestaties te kunnen meten.
Een vario stel je namelijk zo af dat je direct het maximale vermogen van je blokje vraagt waardoor je dus niet meer kan zien of een uitlaat bijvoorbeeld goed in het middengebied of juist hoog in de toeren is.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.10 mei 2018 om 19:25 #774089Top gedaan Alrik
Ik wil nog even quoten dat het 50cc blokje waarmee getest is een zgan fabrieks blokje is en daar ook naar loopt.
Verwacht dus niet meteen dat ieder 50cc blokje de snelheden haalt als in deze test het geval was.
Maar het geeft offcourse wel een mooi beeld welk pijpje bij je eisen past10 mei 2018 om 21:06 #774095Op verzoek van @aa-t nog even een teaser in elkaar gezet met wat beeldmateriaal;
Edit AA-T, filmpje in de startpost gezet. Bedankt voor het maken, geeft een leuke impressie!
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel10 mei 2018 om 21:54 #774101Heel vet om dit allemaal te bekijken!
Moet ik alleen naar de vormen van de grafieken kijken of kloppen de linksbovenstaande gegevens ook? 51 km/h met 6000 toeren met een snor blok met standaard uitlaat? Mijn C7 oldtimer rijdt met Gianelli Citypower 53 km/h met 6150 toeren. Dan moet er dus wel een 1:7 bromklok in de testbrommer gezeten hebben of niet?
11 mei 2018 om 00:14 #774103Oei, zie dat ik een foutje heb gemaakt, de Proma Original snor en Proma Replica Twinner hebben dezelfde grafiek. Zal dit morgen herstellen.
Edit: Hersteld.@jaffabaffa, je mag er inderdaad vanuit gaan dat de gegevens kloppen. Behalve de vertanding zijn er natuurlijk nog meer factoren van invloed op de snelheid. Velgmaat, bandenmaat, poelie, slippende segmenten of snaar, …
Kijk dus niet al te veel naar de snelheid. De verhouding tussen vermogen/koppel en toerental zegt veel meer over het karakter van de uitlaat.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.11 mei 2018 om 09:36 #774109De gemeten toerentallen kloppen met de snelheid.
11 mei 2018 om 17:14 #774147Update: De testuitslagen 70cc zijn ook aan de startpost toegevoegd.
Het is ook best leuk om uitlaten onderling te vergelijken. Hieronder kan je bijvoorbeeld de verschillen zien tussen de Citypower uitlaten (getest op 50cc). In de startpost kan je het programma en de bestanden vinden om dit zelf ook te doenVerschil Citypower uitlaten – Vermogen (hp)
Verschil Cittypower uitlaten – Koppel (Nm)
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.12 mei 2018 om 00:12 #774166Ik vroeg mij al af hoe je aan de teksten en grafieken komt. Bij mij krijg ik hele andere grafieken en kan ik niet een vermogen en koppelgrafiek teglijk laten zien. Tevens klopt de 5,21 hp voor de Original Power niet op een 38mm cilinder, maar was dit waarschijnlijk op de 47mm.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.