‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

Dit onderwerp bevat 3,922 reacties, heeft 436 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Gratje 1 week, 1 dag geleden.

15 berichten aan het bekijken - 3,901 tot 3,915 (van in totaal 3,923)
  • Gebruiker

Nick Middendorp
    Bijdrager

Ik heb een probleempje! Als ik gas loslaat begint er ergens in m’n achterkoppeling aan te lopen, de schijven zijn recht en in de koppeling zelf kan ik ook niks geks vinden behalve dat er nogal wat speling op het startsigment zit. Zou dat het hele euvel kunnen veroorzaken?

rij overigens met een 65cc Polini met 13/13, snel uitlaatje op een speedengine  Carter. In de koppeling zit de std druk en trekveer, icm met 8 grams rollen in een Polini Vario . Wat gaat er mis? Heb er de eerste 100km nooit last van gehad.

Gratje
    Bijdrager

Zo. Hier een startende vario man.
    Ik heb van medeforumlid pindaa zijn garage opruiming gekocht. Met onder andere een varionaaf.
    Eigelijk ging het me helemaal niet om al het vario spul. Maar heb het nu.
    Nu de kleine vraag. In de how to word er over de kracht van de drukveer gesproken over een polini zilver en goud. Ik heb hier nu malossi geel en rood liggen en polini zilver/ijzer en blauw.
    Is de blauwe drukveer de goude?
    Misschien ga ik kijken of er nog een gehele set van te maken is om een vario te rijden. Maar nu nog even geen prio.

ritze
    Bijdrager

@ nick dat word zoeken, of slaat je v snaar ergens tegen aan toevallig?

@gratje
    Ik ben van mening dat je die sterke drukveer niet nodig hébt. Het ligt er aan wat je met je setup wilt gaan doen. Als je een sprint setup wilt dan ga je inderdaad naar strakkere trek en druk veren, maar als je ook wilt toeren dan is het slim om de boel ori te laten. Ik heb zelfs met een rv 46mm gereden op std druk en trek veer en dat gaat prima, voordeel is dat je op bijna elk toerental je variomaat kan afstellen zonder dat die gaat pendelen

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

Gratje
    Bijdrager

Ok. Nog een kleine vraag. De afstandsbus van de voorvario is nergens meer te koop? Die ene tussen het vliegwiel en de vario. Wat is de maat daarvan? Of kan ik ook de gewone koppeling bus gebruiken? Die met dat randje. Had gelezen als je die 2 maal met de dunne zijde naar elkaar toe ertussen zou zetten dit ook zou werken.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Ja hoor. Dat kan. Even controleren of je poelie niet tegen het frame aanloopt. Succes!

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

Gratje
    Bijdrager

Top. Nu op naar het vario wereldje.
    Meteen nog een kleine vraag om het topic in leven te brengen:
    setup.
    43mm China powerrr cilinder.
    13mm met malossi filter
    carters naar 13mm open.
    Sito plus of Leo Krul
    polini voor vario

welke rollers trekveren en drukveer? (heb ongeveer alle soorten liggen)

Gratje
    Bijdrager

zo, de varioset ligt na een week eindelijk op mijn citta.
    1:10.5 vertanding met loopstand
    43mm China powerrr cilinder.
    13mm carb.  met malossi filter
    carters naar 13mm opengevijld.
    Sito plus uitlaat.
    orginele achterkoppeling met 90mm schijven. orginele trekveertjes. orginele drukveer.
    Polini voorvario @ 7gram rollen.
    de top ligt op 55km/h

Is de snelheid normaal?
    Ik heb ook de 5.6 gram rollen geprobeerd die standaard bij de vario zaten.
    Daar maakt hij wat overtoeren mee, en trekt bijna onhandelbaar vanuit stilstand op.
    8.5 gram rollen leken een dip in het begin te geven maar trok wel netjes door naar de top.
    top was met alle rollen hetzelfde.
    Wat ik wel vreemd vind is dat ik nu met een 13×1050 snaar rijd op mijn citta.
    Dat zou eigenlijk voor een 100mm achterschijf zijn. Maar de snaar zit er strak op met het blok helemaal naar achteren geschoven.
    Ik verwacht dat ik mijn 13×1025 snaar er niet eens omheen krijg.

Gratje
    Bijdrager

Ik weet dat het al honderd keer is gevraagd. Maar de zoekfunctie werkt niet zo lekker.
    Dus nogmaals de vraag:
    Zijn er tips om de moer van de achterkoppeling er af te halen?
    Ik heb de tool van de how to gebruikt. maar dan nog slipt de koppeling door de bankschroef als ik de moer eraf wil draaien (tegen de klok in).
    De borgring is weer vlak geslagen met een drijver.
    Ik gebruik gewoon een dopsleutel 32.
    Ook heb ik de druk van de veer gehaald (door middel van een lagertrekker)

KillerNoway
    Donateur

Koppekingshuis vasthouden en met de andere hand de moer losdraaien? 😀

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

Gratje
    Bijdrager

koppeling zet je gewoon in de bankschroef (op de schijven vastzetten, en de moer omhoog) als hij geborgt is, buig je eerst het borgplaatje terug, en dan draai je gewoon de moer los. wel ff opletten; als je de bankschroef weer losmaakt, een hand stevig op de schijven houden (anders vliegt je de boel om je oren :p drukveer is best sterk)

kan je dit nader verklaren? Wat bedoel je met op de schijven vastzetten? volgens de howto zet je hem niet op de schijven vast. of heb jij hem op zijn kant liggen?

Gratje
    Bijdrager

Koppekingshuis vasthouden en met de andere hand de moer losdraaien? 😀

geen beweging in te krijgen. zit “moer” vast

en ik bedoel de moer van de achterkoppeling bij de schijven. niet die van het koppelinghuis.
    wil mijn drukveer vervangen. vandaar.

zevenenergie
    Bijdrager

De tool die Tonni beschijft in de how to, gebruikte ik ook altijd en daar mee zou het moeten gaan.

Het kan zijn dat vorige eigenaar locktide heeft gebruikt als extra borging. Wat geen slecht idee is, want de moer wil ook met de borg ring nog wel eens los komen.
    In dat geval even tot 100 graden verwarmen en dan nog eens proberen.
    Als de koppelingsschaal blijft slippen in de tool, dan kan je het nog eens proberen wat hars van een boom er tussen. of iets anders in die geest; haarlak ?
    Of met houtlijm vastplakken.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Gratje
    Bijdrager

YES, even wat meer lef gehad en de koppeling nog strakker in de bankschroef gezet.
    nu een flink aantal los gekregen.

meteen weer een vraag:
    er zit zo’n busje los waar de segmenten overheen gaan. zoals hier op de foto. zijn deze weer vast te maken?
    20190106_125934

tevens weer een variant gevonden die ik nog niet ken. eentje met lange trekveertjes en de koppelingsegmenten lijken niet te verwijderen te zijn:
    20190106_115650
    20190106_130031

en eentje met de trekveertjes in het midden:
    20190106_125829

super bravo.
    Bijdrager

dat ” busje” even proberen vast te lassen met prop las als je er goed bij kunt uiteraard.

Gratje
    Bijdrager

dat ” busje” even proberen vast te lassen met prop las als je er goed bij kunt uiteraard.

aan de andere kant lijkt het een spijkerkop. Waar nu dus iets speling op zit. Even iemand zoeken die kan lassen. Helaas zelf deze skillset nog  iet onder de knie.

Maar even iets heel anders.
    Aankomende week krijg ik wat uitlaatjes binnen (vertraagd kerstkado voor mezelf)
    malossi too bad 22mm
    polini top one
    proma circuit
    polini sp (met nog een heel klein gaatje wat slecht gelast is)
    welke raden jullie aan op 43mm, 13mm carb, Carters uitgeveild. Vario op 90mm schijven op een citta.

Ps.  Kon geen keuze maken daarom maar allemaal gekocht.

15 berichten aan het bekijken - 3,901 tot 3,915 (van in totaal 3,923)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.