‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

This topic contains 4,046 reacties, has 461 deelnemers, and was last updated by Harmen 6 months, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 3,886 tot 3,900 (van in totaal 4,047)
  • Gebruiker
  • #771419

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Het zal inderdaad aan de afstelling van de rollen liggen waardoor de vario niet optimaal varieert. Andere rollen ga je voor een originele voorvario niet vinden. Je kan ze wel opboren om lichter te maken, maar stel dat je juist zwaardere rollen nodig hebt werkt dat natuurlijk averechts.

    Het beste is om een andere voorvario te kopen van Malossi (klik) of Polini (klik). Het verloop van deze varios is vele malen beter en je kan dezelfde maat rollen als scooters gebruiken (dus elk gewicht is te vinden).

    #771424

    Rob Wilmsen
    Bijdrager
    Berichten: 28

    Dankjewel voor de snelle reactie dan ga ik denk ik in de gaten houden voor een tweedehandsen voor vario weet niet of iemand wat heeft liggen grt rob

    #771427

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Je kan een gezocht advertentie plaatsen op de website, werkt vaak net iets beter als afwachten 😉 wie weet heb je geluk.

    #774362

    Rooxxs
    Bijdrager
    Berichten: 20

    Hallo,

    Ik heb een Si 50cc snor met 12/10 carburateur en citypower.
    Heb er sinds kort een vario op maar ben nog niet helemaal tevreden met de afstelling. Het is een originele 8 rols dus heb niet veel mogelijkheden, maar ben voorlopig niet van plan een polini of malossie aan te schaffen.
    Ik heb nu 6 van de 8 rollen erin. Opzich loopt hij op een mooi toerental maar mag nog net wat hoger. Ook op de helft bij een snelheid van 15-20 ongveer zit een dip in het trekken die best lang duurt. Toeren lijken dan ook een heel klein beetje terug te vallen.
    ook kan de ene keer het toerental lager blijven dan de andere keer.

    Topsnelheid ben ik tevreden over, zelfs niet echt langzamer dan met poelie 95.

    Ik had wel meer verwacht van de trekkracht.
    nu wil ik misschien iets sterkere trekveertjes maar welke moet ik dan hebben? En kun je ook veertjes van de standaard koppeling gebruiken in een vario?

    Nu ik klaar ben met typen is het misschien niet echt een kleine vraag meer haha

    #774615

    CittaTuner.
    Bijdrager
    Berichten: 139

    Vraagje,

    Nu las ik in de vario revisie how-to iets over de kant van de letters op het grote tandwiel in de varionaaf. Ik heb een nieuw deksel met loopstand en wil deze monteren. Het grote tandwiel zit nu gemonteerd met de letters naar buiten gericht. Nu is mijn vraag is deze richting met een loopstand deksel ook goed?

    bevestiging door een of meer personen zou fijn zijn.

    #774627

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Ligt er net aan wat je met de buitenkant bedoelt 😉
    Als je naar de onderkant van je deksel kijkt zie je daar een U-vormig beugeltje die je naar buiten drukt zodra je de loopstand indrukt. Dit beugeltje duwt het grote tandwiel naar beneden met de twee uiteindes. Die duwen dus op de kant van het tandwiel waar geen tekst staat (en het raakvlak dus het grootste is).


    Het beugeltje wordt eigenlijk ook aangewezen op deze afbeelding.

    #777754

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Mennen,

    Mijn Losse schaal in de achterkoppeling is door een losgekomen moer ingevreten op de rest.
    Is dit nog te redden met een nieuwe schijf en borgring of beter een nieuwe koppeling?
    Het stukje op de segment houder is ook redelijk ingesleten namelijk.

    20180819_11004820180819_11011220180819_110156

    #777759

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ik heb wel eens die deukjes opgelast (Tig) en met de dremel bij gewerkt. Als je er niets aan doet is een nieuwe losse schijf zo weer kapot.

    #777909

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Uhm, het zal wel vaker langs gekomen zijn..
    Ik zou graag mijn vario klok willen reviseren.
    Welke lagers zou ik nodig hebben en keerringen?
    Er zit momenteel een klein beetje speling op de as, dit is wel al heel lang zo maar ik vertrouw het toch niet meer zo

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #777912

    super bravo.
    Bijdrager
    Berichten: 323

    volgens mij leverd jmpb daar complete setjes voor meen dat ik het daar wel eens voorbij heb zien komen?
    in iedergeval de benodigde keringen!

    #777918

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Uhm, het zal wel vaker langs gekomen zijn.. Ik zou graag mijn vario klok willen reviseren. Welke lagers zou ik nodig hebben en keerringen? Er zit momenteel een klein beetje speling op de as, dit is wel al heel lang zo maar ik vertrouw het toch niet meer zo

    *Varionaaf
    5x BK 0912 B
    1x BK 1512 B
    1x HK 1312
    1x HK 2012

    keerring 13x22x4
    keerring 20x30x5

    #777924

    jaffabaffa
    Donateur
    Berichten: 203

    Niet de lagers van JMPB kopen! Die CIF lagers zijn troep. Ik raad je aan om de lagers los te kopen van SKF en INA. En zelfs met een vers gereviseerde cardan met kwaliteits lagers krijg je dat kleine beetje spelling niet weg. Tenminste, het is mij tot twee maal aan toe nog niet gelukt. Ik heb zelf zo’n vario-as ondersteunde lagerplaat van G.P. Racingparts gekocht en gemonteerd na mijn cardanrevisie. Je brommer wordt er zeker niet mooier van maar als je dan toch je cardan reviseerd weet je zeker dat alles daarna heel blijft met een zo’n lagerplaat.

    #777925

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    De Cif lagersetjes zijn inderdaad van mindere kwaliteit en je kan beter de lagers los aanschaffen. Tevens kan je beter de lagers niet tikken, maar in een grote bankschroef persen. Dit “tikken” zal eigenlijk uit de how-to hier op de site moeten verdwijnen.

    @ jaffabaffa; is het ook niet zo dat die extra lagerplaat bij jou niet helemaal juist werkt en de lager niet mee draait? Tevens zorg je er nu voor dat de ingaande as over 3 lagers al dan niet mooi uitgelijnd draaien ipv 2. Iets wat bij de meeting van dit jaar nog wat discussie opbracht.

    Edit AA-T: Ik heb een waarschuwing aan de how to toegevoegd dat de lagers geperst moeten worden.

    #777935

    Patman
    Bijdrager
    Berichten: 44

    Toen ik laast keek bij JMPB kan je ook alle lagers zelf los bestellen…

    Bv als je  “BK 0912” in de search balk typt. krijg zelfs 2 smaken.

    http://www.jmpbonderdelen.nl/catalogsearch/result/?q=+BK+0912

    #777936

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Bohja, jongens thanx, heb ik weer wat te doen:)

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
15 berichten aan het bekijken - 3,886 tot 3,900 (van in totaal 4,047)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.