Kabel breuk ontsteking

Home Forums Techniek Elektrisch Kabel breuk ontsteking

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Martino 5 maanden, 3 weken geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

jorick66
    Topic starter

Geachte leden,

Er zit een breuk in de kabel die vanuit mijn CDI naar het blok loopt. Hierdoor wil mijn citta dus niet meer starten. Ik heb het internet geraadpleegd maar kan nergens vinden hoe en waarmee ik deze kabel kan vervangen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Het gaat hier om een citta gilera.

Herr Flick
    Sleutelbeheerder

Waar is hij precies gebroken of heb je de breuk? Anders afknippen en een nieuw stuk draad eraan zetten met een krimpkous eromheen smelten.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel

jorick66
    Topic starter

De breuk zit dichtbij het blok zie de foto hieronderIMG_20180827_211556_resized_20180827_112329579

AA-T
    Sleutelbeheerder

Vanaf je kabelbreuk tot waar dit kabeltje aan de ontsteking gesoldeerd is heb je nog een redelijke lengte kabel. Om hierbij te kunnen moet je even het blok uit de brommer halen, daarna het vliegwiel en vervolgens de ontsteking demonteren.

Je hebt dan twee opties, een nieuw stuk kabel aan de oude kabel solderen, of een nieuwe kabel direct op de ontsteking solderen. Persoonlijk vind ik de laatste optie de betere. De dikte van de kabel (kern) is 1mm².

Controleer gelijk de overige kabels, deze breuk kan duiden op meer, of misschien op korte termijn meer gebreken aan de kabels.

Daarnaast zou ik ook de PVC isolatiekous (10mm doorsnee) vervangen voor een nieuw stuk. Zorg er na dit alles wel voor dat de kabeltjes weer netjes weggewerkt zijn met een paar tyraps, niet klem zitten of tegen het vliegwiel aan kunnen komen.

jorick66
    Topic starter

@aa-t

Bedankt voor je uitleg ik ga morgen mijn blok demonteren en de kabel op de ontsteking solderen. Is het mogelijk dat ik de huidige kabel vanaf de breuk inkort en het overige stuk soldeer op de ontsteking aangezien de kabel lang zat is. En hoe demonteer ik mijn bobine kan ik de bevestigde kabels er gewoon uit trekken?

AA-T
    Sleutelbeheerder

Bij de cdi (bobine is voor contactpunt ontsteking) kan je de kabels er inderdaad gewoon uittrekken. Voor het vliegwiel zal je een vliegwieltrekker nodig hebben.

Of de kabel lang genoeg is om in te korten en weer op de ontsteking te solderen moet je even zelf beoordelen. Wat ik namelijk bedoelde was dat de kabel binnenin het carter lang genoeg/er genoeg ruimte is om aan het oude stukje dat nog vast zit een nieuwe kabel (of eventueel de oude kabel) te solderen.

De oude kabel kan wel aardig gecorrodeerd zijn, dit komt het solderen niet ten goede. Vandaar onder andere mijn voorkeur voor een volledig nieuwe kabel vanaf de ontsteking.

Succes, laat even horen of het is gelukt 🙂

Martino
    Bijdrager

Ik zie elektronische carters en helaas hebben de kabels door de loop der jaren wel wat te verduren. De beschermhoes wordt vaak week en zullen kortsluiting met elkaar kunnen maken. Als tip geef ik je direct goed te handelen en je motorblokje te monteren zoals AA-T al aangeeft en kabel(s) opnieuw te solderen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.