Howto: Krukas tuning berekenen

Home Forums Algemeen Oude topics Howto: Krukas tuning berekenen

This topic contains 162 reacties, has 50 deelnemers, and was last updated by Javad 14 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 163)
  • Gebruiker
  • #124073

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Deze howto beschrijft stap voor stap hoe je krukas getuned moet worden.
    Ik wil het ook wel voor je doen maar dat kost je dan 5euro.

    Uitgangspunten bij maken van deze howto:
    Speedengine:

    Tonni’s carter:

    ArvidW’s carter:

    Std belgisch Kick carter:

    Snorkrukas:

    In een speedengine:
    – Inlaat staat 179gr open
    – Inlaat opent 141gr voor TDC
    – Inlaat sluit 38gr na TDC

    In Tonni’s carter:
    – Inlaat staat 162gr open
    – Inlaat opent 123gr voor TDC
    – Inlaat sluit 38gr na TDC

    In ArvidW’s carter:
    – Inlaat staat 172gr open
    – Inlaat opent 127gr voor TDC
    – Inlaat sluit 45gr na TDC

    In Belgisch Kick carter:
    – Inlaat staat 165gr open
    – Inlaat opent 122gr voor TDC
    – Inlaat sluit 43gr na TDC

    Deze krukas is onbruikbaar in een speedengine, voor een getuned origineel carter is hij over het algemeen prima. Het maakt dus niets uit of je met een brom of snor begint bij een origineel carter, het resultaat is uiteindelijk precies dezelfde krukas!

    Bromkrukas:

    In een speedengine:
    – Inlaat staat 180gr open
    – Inlaat opent 130gr voor TDC
    – Inlaat sluit 50gr na TDC

    In Tonni’s carter:
    – Inlaat staat 163gr open
    – Inlaat opent 112gr voor TDC
    – Inlaat sluit 51gr na TDC

    In ArvidW’s carter:
    – Inlaat staat 173gr open
    – Inlaat opent 116gr voor TDC
    – Inlaat sluit 56gr na TDC

    In Belgisch Kick carter:
    – Inlaat staat 168gr open
    – Inlaat opent 113gr voor TDC
    – Inlaat sluit 55gr na TDC

    Deze krukas is bruikbaar voor speedengine en een getuned carter.

    Timingen van cilinders:

    Het tijdstip dat de spoelpoorten openen is gemakkelijk te bepalen, meet met een schuifmaat op hoe hoog de bovenkant van de hoogste spoelpoort zit vanaf de bovenkant van de cilinder, meestal zit dit bij vespa tussen de 34 en 37mm in. De zuiger komt meestal niet helemaal bovenin de cilinder, meet de afstand op tussen bovenkant cilinder en zuiger op hoogste punt (rand van zuiger die poorten opent). Meestal zit dit bij vespa tussen de 0 en 2.5mm. (meet die naukeurig op, dit komt zeer nauw !)

    Download dit programma’tje http://home.planet.nl/~moelk037/Jaap's%20Puch%20Calculator.exe

    Vul in het tabje “Spoel/uitlaattiming” het volgende in:
    – Timing weet je niet, vakje laat je leeg (wel bolletje ervoor aanklikken)
    – Poorthoogte vul je de gemeten poorthoogte in (meestal tussen 34 en 37mm in)
    – Deck vul je de deckheigt in (meestal tussen 0 en 2.5mm)
    – Slag vul je 43mm in (hebben alle vespaโ€™s behalve simo en sprocatti blok)
    – Drijfstanglengte vul je 87mm in.

    Dan krijg je een timing te zien, deze timing geeft aan hoe lang de spoelpoorten open staan, dus niet wanneer ze open staan.

    Om te kijken wanneer ze open gaan doe je : 180 โ€“ 1/2de timing. Dus bijvoorbeeld 180 โ€“ (111/2) = 124graden na TDC opent spoelpoort en 124graden voor TDC sluit spoelpoort.

    De krukas afstellen op de cilinder:

    Totale openingsduur:
    Hoe langer je inlaat open staat hoe langer er de tijd is om het carter te vullen met mengsel. Voor hoge toerentallen heb je dus ook een lange inlaatperiode hebben.

    Laat je inlaat te lang open staan dan zal er weer mengsel uit je carter weglopen door je carburateur heen. Dit gebeurd vooral op lage toerentallen dus voor lage toerentallen heb je een korte inlaatopening nodig.

    Een geheel standaard vespa blok heeft een inlaatperiode van 145graden, een uitgevijlde inlaat geeft een inlaatperiode van 160 tot 172graden, een speedengine geeft een inlaattiming van 180graden.

    Boven de 200graden moet je niet gaan zitten, dat is voor toerentallen tot 9000 a 10000toeren echt te lang. Zelf houdt ik meestal 185-190graden aan voor “pullyblok” en 190-195 voor “varioblok”. (waarbij de hoogste getallen meer zijn voor de mensen die max vermogen willen en daar redelijk wat trekkracht voor willen inleveren)

    Let wel op, dit geld voor de snellere cilinders, pas dit niet klakkeloos toe op je 50cc want dat gaat slecht lopen. Voor een 41mm cilinder zal ik al een wat gematigdere timing nemen, ook voor een tamme 70cc (bijv olympia70) zou ik de 190-195 graden niet nemen.

    Punt van inlaat openen:
    Graham Bell zegt in zijn 2takt tuningsboek dat de spoelpoorten max 10graden gelijk open mogen staan met de inlaat, ik heb me daar zeer strikt aan gehouden totdat ik veel gevallen van meer dan 10graden tegenkwam waar het gewoon goed bij gaat. Het mag dus wel ietsje meer zijn dan 10graden.

    Stel dat je spoelpoorten 124graden voor TDC sluiten, dan mag je inlaat dus 134graden voor TDC openen.

    Punt van inlaat sluiten:
    Sluit je inlaat vroeg dan is er veel tijd om mengsel te comprimeren in het carter, dit is mooi voor lage toerentallen.

    Als je inlaat vroeg sluit dan is je inlaatperiode kort en zal het carter niet zo lekker op hoge toeren gevuld worden met mengesel (te korte tijd om mengsel naar binnen te laten stromen)

    Naar mijn idee sluit je inlaat:
    – vroeg als hij 45graden na TDC al dicht zit
    – op gemiddeld tijdstip als hij 55graden na TDC dicht zit
    – laat als hij 65graden na TDC pas dicht zit.

    Timingen omrekenen naar mm’s van de krukas affresen:
    Stel dat je hebt berekent dat je inlaat 7graden vroeger moet openen, en je inlaat 12graden later moet sluiten. Gebruik dan de volgende “formule”

    Mmโ€™s krukas = graden / 1.64
    (dus 7graden is 4.3mm, en 12graden is 7.4mm)

    In het volgende plaatje kun je zien welk deel de inlaat opent en welke de inlaat sluit:

    Succes ermee!:thumb

    Dank aan Tonni en Herrflick voor sommige foto’s๐Ÿ™‚

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #142853

    Dountill
    Bijdrager
    Berichten: 320

    Mooi werk Arvid!

    ArvidW: Ik vind het pas mooi werk als mensen het ook echt begrijpen:D

    #142854

    KennyVespa
    Bijdrager
    Berichten: 1478

    500 keer duidelijker, bedankt arvid, nu snap ik het ook :D, ik ga het eens proberen ๐Ÿ˜‰

    #142855

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Bravo! Goed gedaan, dit is echt waardevol, vooral als je de vorige versie niet snapte.

    #142858

    Bo3T
    Bijdrager
    Berichten: 596

    hoe kun je nu zien wat een brom en wat een snorkrukas is? zie egt 0 verschil

    #142859

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    je ziet het bij de snor krukas, kijk maar bij de kuil erin.
    het inlaatvlak gedeelte zit daar veel dichterbij dan een brom.

    geen zin om te tekenen ๐Ÿ˜›

    ArvidW: Gewoon goed kijken naar de positie van de “hap” die de inlaat opent.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #142860

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Dus,als ik toch boven de 200ยฐ graden zou gaan,gaat het blok boven de 10.000rpm???Of zie ik het verkeerd?

    #142861

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Ja je ziet het verkeerd, inlaattiming bepaalt niet je max toerental, het kan bij een te korte timing wel het max toerental begrenzen

    Max toerental wordt bepaald door:
    – Timingen van cilinder
    – Uitlaat
    – Krukas
    – Carburateur

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #142862

    barry
    Donateur
    Berichten: 3707

    Okรฉ,gesnopen.Mooie gedaan trouwens.
    Waarom staat deze nog niet bij de how-to’s??

    #142870

    Erik
    Bijdrager
    Berichten: 68

    Kan je nog ergens extra rekening mee houden mbt het verstoren van de balans van de krukas,
    of moet dit allemaal probleemloos kunnen?:?

    Erik

    #142880

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    het balans van je krukas zal je hiermee niet echt verstoren..
    maak je je der echter zorgen om, kan je altijd je krukie opnieuw laten balanceren voor een klein bedrag

    verder een hele mooie how-to arvid :thumb
    vind ze altijd waardevol en hoop dat je zo doorgaat

    #142882

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    ๐Ÿ™‚ Knap gedaan, misschien nog een poort mapje erbij waar vermelde maten ook bij staan, Timingen cilinder.

    Goed werk !

    TICKLING BARN
    #125202

    ArvidW
    Topic starter
    Berichten: 6259

    Na heel wat leeswerk ben ik weer wat meer te weten gekomen over het hele 2takt gebeuren.

    Eindelijk heb ik ontdekt waarom een bromkrukas anders is dan een snor. Ik had wel het vermoeden dat het iets met het toerental van de motor te maken had maar nu is het zeker:

    Op lage toerentallen opent een membraam vroeg, en sluit vroeg
    Op hoge toerentallen open een membraam laat, en sluit laat

    Wanneer een membraam opent geeft natuurlijk aan wanneer er mengsel nodig is. En dit klopt precies met de lage toerental van een SNOR brommer en de “hoge” toerentallen van een BROM brommer ๐Ÿ˜€

    Dan snap ik alleen niet waarom Polini met zijn tuning jou juist de inlaat super vroeg laat openen:? (zeker icm speedengine) want vvoor hoge toerentallen moet je juist laat openen en laat sluiten !;)

    Dan nog eventjes over de 10graden gelijktijdige spoel en inlaat opening. Meer dan 10 graden wordt vaak toegepast, soms wel tot 30graden gelijktijdige opening. Nu staat natuurlijk ook je uitlaatpoort open als je spoelpoorten open staan, je kunt dus van voren naar achter door je blok heen blazen ๐Ÿ˜›
    Dit is absoluut niet erg als je een super goede aanzuigende expansieuitlaat hebt, goed nieuws voor degene die denken dat ze een goedde uitlaat hebben.

    Helaas is er geen enkele vespa cilinder, en ws geen enkele vespa uitlaat die onder het criterum “goed” valt. Voor een staande golf in je uitlaat moet de poort minimaal 192graden open staan, een hoogtoerige cilinder zoals de DEPS43mm heeft een uitlaatpoort die 178graden open staat.

    Dus Inlaat en Spoelpoorten niet veel langer dan 10graden gelijktijdig open zetten, en wil je hard met een std krukas koop een BROM krukas!
    ๐Ÿ˜‰

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #125203

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    gaaf, rekenwondertje ben jij.

    Ik DENK (maar ik ben niet zo goed in die timingen) dat polini de krukas zo heeft gedaan voor misschien sterke kracht in het lage en middentoeren gebied van de 80Polini (aangezien hij daar het meeste kracht heeft)

    Mooi werk

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #125205

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Polini heeft dezelfde ‘how-to’s voor alle cilinders, dat wil zeggen bij elke cilinder(dus ook de 38,4:) ) krijg je dezelfde timing aangeraden.

    Volgens mij was de simo cilinder rond de 190 graden uitlaatopening, misschien dat de 100cc uitlaat hiermee wel een staande golf produceert? Zou misschien wel die dikke boost in de hoge toeren verklaren.

    Die staande golf is zo’n beetje het droomscenario van de tuner he:worshippy

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 163)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.