Cilinder hemt tunen

Home Forums Techniek Opvoeren Cilinder hemt tunen

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door zevenenergie 1 week, 5 dagen geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

Mika Leinders
    Topic starter

Hallo, Ik ben dus bezig met een blokje te tunen. Hierbij wil ik ook graag de cilinder hemt over laten komen met de zuiger. (Cil: 43mn DR    Zuiger: 43mm DR Evo)
    Maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet en nergens kan vinden vanuit waar ik moet overtekenen. Als het uiteinde van de zuiger gelijk licht met het uiteinde van de cilinder hemt? Want naar mijn idee komen de poorten dan niet meer overheen. Dus is er mischien iemand die het me uit wilt leggen? of mischien zelfs fotos heeft? Alvast onstettend veel bedankt!
    20190310_13063520190310_130611
    Mvg, Mika Leinders

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door Mika Leinders.

niek1992
    Bijdrager

Is genoeg te vinden op het forum over het aanbrengen van de boosterpoortjes in het cilinderhemd. Hier of hier is genoeg informatie te vinden hoe (en waar) je deze moet aanbrengen. Deze heb ik overigens allebei via de zoekfunctie gevonden.

Overigens is mijn mening dat het aanpassen van de poorterij in een cilinder een pittige klus is, mede vanwege het nodig hebben van bepaald gereedschap. En het feit dat als je uitschiet, je de cilinder gauw kan verpesten is het naar mijn mening het niet waard. Wat je wel kan doen is de boosterpoortjes in het deck wat beter flowen en aanpassen. Deze moeten dan ook gematched worden in het carter. Pas op dat je hier niet doorheen gaat, het aluminium aan de ontstekingskant is erg dun. Ook deze foto komt uit de “Spoelpoorten doortrekken / frezen / tunen in carter” How-to.

Martino
    Bijdrager

Wat bedoel je met het hemd over laten komen met de zuiger, wat hoop je te bereiken? Ik zie overigens een DR evo cilinder en bijhorende zuiger. Houd rekening met de zuiger welke beweegt in de cilinder. Ben je niet opzoek naar het gelijk leggen en overeen laten komen van de spoelpoorten en boosterpoorten icm het carter?

zevenenergie
    Bijdrager

Als je zuiger in de onderste stand staat, (zodat je spoelpoorten helemaal open staan)
    en de zuiger pen staat evenwijdig met de 2 tapeind gaten in de cilinder  kan je zien wat je allemaal van de zuiger kan verwijderen om een goede flow te verkrijgen.  De booster poortjes in de zuiger kan je wat naar boven vijlen tot je zo,n 2,5mm onder de zuiger veer zit.
    De grote uitsparing in de zuiger bij de hooft spoelpoorten aanpassen, heeft niet veel nut.

De boosterpoorten bij een dr zitten halfdicht als je ze niet doortrekt in het carter. Daar zit dus je meeste winst.Ik trek ze niet helemaal door naar beneden. Een paar hapjes uit het carter volstaat.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door zevenenergie.
    Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Mika Leinders
    Topic starter

@niek, volgens mij moet ik een cursus zoeken volgen😂😂 De carter helfden heb ik idd al door getrokken. De poorten in de cilinder zelf is mischien wel iets om te overwegen, nog een nachtje over slapen🙃 En dat erg dun in het grote carter helft is idd erg dun.. kuch kuch😂

@martino, naar mijn idde heb ik toch echt een DR, en geen DR Evo (zou het niet erg vinden😉) Ik wil wel dat het blokje langer dan 10km mee gaat dus is idd even kijken of het wel waard is.

@zevenenergie, bij het groter vijlen van de boostpoorten in de zuiger, wat doe voor een effect op de levenensduur van de cilinder? of is dit het wel waard om te doen?

@allemaal, Bedankt voor de hulp!😁

Martino
    Bijdrager

Een normale DR heeft blinde boosters en de spoelkanalen zijn anders. Zie ook; https://vespa-ciao.nl/tunen/cilinders-vespa-ciao-gilera-citta/

Ik zal niks aan je hemd aanpassen dit heeft geen effect. Een DR evo is vanuit de doos al prima qua prestaties mocht je toch wat aan de cilinder willen bewerken zal ik naar de uitlaatpoort en kanaal gaan kijken.

zevenenergie
    Bijdrager

bij het groter vijlen van de boostpoorten in de zuiger, wat doe voor een effect op de levensduur van de cilinder? of is dit het wel waard om te doen? @allemaal, Bedankt voor de hulp!😁

Het was het eerste wat ik bij mijn cilinder deed en hij was 2e hands en ik heb er zo,n beetje 35 a 40.000 KM mee gereden en stil going strong.
    Ik weet niet of het echt scheelt, het is meer de combinatie van dingen die het verschil maken.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.