This topic contains 29 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by EvoCiao 12 years, 6 months geleden.
-
Gebruiker
-
21 oktober 2011 om 18:43 #184653
He beste mensen alles goeie ?..
ik heb een vraag ik heb een tijdje terug mijn cilinder zodanig aangepast dat er een c16 op paste.
nu wil ik nog verder gaan.ik wil graag mijn Dr/Dr Evo tune ( ik weet niet wat ik heb. het zit zo ik heb deze gekocht van een oudere man. hij zei dat het een evo was. nog noooit gebruikt. ) en ik wil graag een poortemap van een Max tuned evo.
en nog wat anders kan je van een Dr een Evo maken ( ik beschik over draaibanken,kotterbanken,cnc,dremels etc ).
ik ben een leek op “vespa tuning’ scooter weet ik behoorlijk wat van en heb ik zelf 2 jaar terug mee gedaan aan Sbo etc ( circuit wedstrijden ).
dus kan iemand mij helpen met deze dingen.
Max tuned Dr/Dr evo dus van een DR en een DR EVO.
Kruk as ( standaard ) tuned op DR of een DR EVO.en wat voor toeren zullen die ong draaien?
21 oktober 2011 om 18:45 #198448Hoi,
post eens een foto van de poorterij. dat kunnen we eerst een kijken wat je bezit
Aan de DR evo valt wel wat te tunen:)
Mike21 oktober 2011 om 18:50 #200794aaiht zal ik loop volgende week doen…
maar ik lees overal dat als je een Dr (normalen) hebt dat je er niet super veel van merkt tegen over een Dr50..
tenzij je de carters aanpast ( poorten door trekken ) is dit echt dag en nacht verschill.
21 oktober 2011 om 20:18 #200795En die Max heeft toch veel getuned zeg. π Ik vind de term “max tuned” altijd wat overdreven overkomen. Dit bestaat niet echt aangezien er niet een gouden regel is voor het maximaal tunen. Het ligt er maar net aan welk doel je voor ogen hebt. Wil je koppel, rpm of iets er tussen in? Vaak is het zo dat een bepaalde bewerking voordelen heeft maar tegelijk ook weer nadelen.
Voor de meeste vespa cilinders kan je wel stellen dat de uitlaatpoortjes/kanalen altijd te klein zijn. Hier valt wel wat winst te behalen door deze groter te maken.
Wil je een DR evo of deze maken van een standaard 43mm DR. Zie hier voor de poortmapjes van verschillende cilinders. Ook staat hier de getunde 43mm DR evo cilinder van Arvid nog tussen. Neem deze poortmapjes anders als voorbeeld.
Wanneer je de vraag steld om een cilinder te bewerken. Is het zeker nodig ook je carters hier op aan te passen. Anders zijn de bewerkingen aan je cilinder wel erg zonde tijd. Verschil tussen een DR50 en 43mm normale DR is er zeker wel wat betreft koppel. De 43mm DR trekt gewoon wat sneller op. Zelfs wanneer je nog niet carters hierop hebt aangepast. (Deze 43mm DR cilinder is namelijk ook vooral zuiger gevoed)
22 oktober 2011 om 10:36 #200796zal ik het zo zeggen. ik wil graag uit mijn Dr of Dr Evo het maximale uit halen.
Dus ik heb behoorlijk wat gelezen over. Booster door prikken ( neem aan dat jullie daar mee bedoelen. Carters aanpassen op de cilinder.) en cilinder Tune+inlaat uit veilen.
Max 14.5 met een boor en dan 15 mm diep las ik. en dan je krukas aan passen.
maar er zullen toch wel mensen zijn die hun Dr70 of Evo getuned hebben.
ik heb gekeken in de poortenmap topic kon niks vinden van een Dr70 Of Dr Evo.hier bij graag wat hulp van mij part post je hem ff hier voor me.
en verder kan iemand me helpen.
niet van Max tuned * stomme termen etc * want ik weet heus wel dat je je cillinder Niet max kan tune op koppel of snelheid blablablabl..
ik wil gewoon concreter antwoorden van.
uilaat poort 3mm breden maken aan beide kante krijg je dit.
of van het deck zo veel mm krijg je dit.krukas zo veel mm daar af of daar.
snappen jullie…
die hele gedoe van zoek daar of daar ff dat heb ik al gedaan en kon niks vinden anders maakte ik ook geen topic aan π
Dankje wel π
22 oktober 2011 om 10:59 #200797Een stappenplan om een leuk getunede DR evo te krijgen.
-Allereerst je Flens er vanaf.
-Uitlaatkanaal vergroten in zijn geheel 22mm of net even wat groter binnen diameter.
-Uitlaatpoort 1,5mm omhoog en aan weerszijden ook 1,5mm erbij vergroten. Vorm ietwat breder aan de bovenkant van de poort.
-Boosterkanalen rechter maken. Ze lopen nu schuin omhoog. De hoek waaronder het mengsel stroomt iets scherper. 55 graden bijvoorbeeld.
– 27 of 28mm buitendiameter flens er weer oplassen en netjes afwerken. (Uitlaat moet hierop ook op aangepast worden)Hopelijk heb je hier wat aan. Toch zijn en blijven de meningen wat verdeeld. En iedereen zal net weer even wat anders hiermee doen. Het is niet verkeerd om het wiel nog eens uit te vinden en zelf wat te experimenteren. Je zal eens nog betere resultaten gaan boeken bijv. Succes.
22 oktober 2011 om 11:02 #200798so dankje :).
jij zegt booster kanaal rechter bedoel jij daar mee van. je carterkanaal naar de booster ? of van de cilinder die lopen zeg maar. van onder de cilinder 10 wijd en boven in nog maar 6 wijd.
en kan gewoon gelast worden? ( is toch gietijzer of gietstaaL ? ) GROETJES
22 oktober 2011 om 11:08 #200799Ja kan gelast worden, maar houd rekening met vervorming van je cilinder. Best doe je eraan de cilinder bij hoge temp te lassen en niet in een keer rondom de las te leggen van de nieuwe flens.
Ik bedoel de boosterkanalen van je cilinder. Het zijn nu een soort glijbaantjes, zorg er voor dat vooral bovenaan waar het mengsel straks bovenop je zuiger stroomt onder een rechtere hoek stroomt.
Voorbeeld
22 oktober 2011 om 11:52 #200800elektrode of co2 lassen ?
maar heeft dat veel nut die booster recht trekken ?
22 oktober 2011 om 12:01 #200758Co2, maar electrode schijnt ook te kunnen. Alleen met minder gemak.
Wat is in jou ogen veel. Je zal wat meer piekerig vermogen gaan krijgen. Door deze ingreep. Bij een Creco heeft het zeker zin gehad, maar was dit raar genoeg in het middengebied terug te vinden.
22 oktober 2011 om 12:55 #200803oke das inderdaad maf,Normaal is dat meer voor je verloop en hoge toerengebieden terug te vinden.
ik bedoel er mee te zeggenis het rendabel voor op straat ?
π
en daarbij hoe zorg jij er voor dat je booster verloopt op 55graden ?
22 oktober 2011 om 13:11 #200804Toevallig heb ik hier ook een 43mm DR evo tuned liggen.
22 oktober 2011 om 13:17 #200805he dankje kerel. maar dan heb ik nog steeds een vraag open. kan je van een gewone dr 70cc zo danig tune dat het een evo word ?
groetjes uit het diepe zuiden..ps wat haal jij met deze cilinder ?
22 oktober 2011 om 13:27 #200806Als je de tools hebt om de uitlaatpoort te bewerken zonder de flens eraf te halen zou ik dat doen.
Een grotere flens doet namelijk niet veel (tot niks), maar geeft wel een hoop extra gedoe.@martino
Ik ben eigenlijks ook wel erg benieuwd wat je met recht trekken van de boosters bedoeld?
Want het zegt mij niks, en kan ook niks bedenken wat je daaraan zou kunnen doen zodat het voelbare winst opleverd.
(behalve vergroten of open trekken)@EvoCiao
Nou zit je hier wel op anderen af te geven dat je vraag niet beantwoord word, maar iemand die sbo races heeft gedaan had deze vraag natuurlijk niet eens hoeven vragen;)
Want tuurlijk kan je een oud type dr op het zelfde niveau leggen/tunen als een dr evo.
(verschil in vespa cilinders is onderling namelijk niet echt groot)22 oktober 2011 om 13:48 #200807aaiht nee ik lees over al dat cillinders van een vespa heel erg verschillen met die van een Scooter ( timingens etc )
dus ik vind wel dat ik het mag vragen.want bij een scooter is het namelijk zo. dat je de poorten in een andere hoogte kunnen gegoten worden. Bvb Dr70 op mina. heeft een andere poort hoogte en deck hoogte dan een 2fast4race snapje… en een Dr kan je niet naar een 2f4r tune.
snap je mijn vergelijking ?
ik weet toch niet of een Dr evo een andere hoogte vergelijkenderwijze ligt dan een Dr70.
maar jij zegt dus dat een Dr 70 het zelfde is als een Evo alleen is de evo blijkbaar getuned ? of wat is het verschil daar in ?
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.