Spoelpoorten doortrekken / frezen / tunen in carter

Hierbij een Howto hoe je in je blok je de spoelkanalen van je cilinder door kunt trekken in je carters:

Zoals je op de onderstaande foto ziet sluiten de poorten van een origineel carter niet geheel aan op degene van bijvoorbeeld een DR70evo (Voor deze howto heb ik mijn zelfgetunde DR gebruikt)

Om alles goed over te laten lopen pakken we de pakking van de cilinder (die goed overloopt op de cilinder !) en leggen we die op het carter:

Het stuk wat we weg moeten fresen kleuren we in:

En dan pakken we de vijl / frees en gaan we lekker hakken, na een tijdje ziet het er dan zo uit:

Je kunt het hierna nog ff wat gladder schuren met schuurpapier, ga niet fijner dan P800 want dan wordt oppervlakte zo vlak dat er geen oliefilm meer op blijft kleven.

Als je het goed hebt gedaan is het kanaal wat je gefreest hebt achteraan evendiep als vooraan, en ook evenbreed. Het kanaal moet je op laten houden zodra het achter het cilinderhemd vandaan komt (om dit te controleren moet je cilinder in je carter leggen)

(bij mijn carter is hij achterin idd minder diep en breed, dit heb ik gedaan aangezien ik de 4 gaten in mijn zuiger gebruik voor het voeden van de boosterpoorten)

Dan is er nog 1 plek waar je heel goed moet uitkijken, ik heb speciaal voor deze howto een oud carter zodanig gefreest dat er een gat in is gekomen zodat zichtbaar is waar je op moet passen.

Het carter is op dit punt maar 2mm dik, frees je dus behoorlijk wat weg dan ga je er gegarandeerd doorheen ! (dit geld ook voor Speedengine, Evo engine, simo “oud” engine, en MHR engine (alleen bij simo 2007 niet))

Nog wat handige tips:
– Laat eerst spoelpoorten van cilinder goed overlopen op je pakking, zo weet je zeker dat alles achteraf netjes overloopt
– Als je snelfrees gebruikt voor het fresen van aluminium, koel deze dan af en toe af met water zodat ze niet vollopen met gesmolten aluminium. (koel freesje geeft ook mooier resultaat, gaat alu niet zo stroppen)
– Ga je heel flink tunen probeer dan eerst op een oud carter hoe ver je kunt gaan

Succes ermee !:)

Edit:

De boosterpoorten in het bovenstaande stuk zijn niet al te diep en dit kan uiteraard beter

Waar moet je op letten tijdens het doortrekken van de poorten:
– Zorg dat je de kanalen over de gehele lengte even diep maakt (kan niet altijd)
– Zorg dat je de kanalen ver genoeg naar achter doortrekt

Vaak is hij achterin minder diep dan voorin, dat is natuurlijk zonde dus gewoon ff doorbijten en flink fresen.

In de onderstaande foto is goed te zien dat deze spoelkanalen niet ver genoeg doorgetrokken zijn, het cilinderhemd blokkeert geheel

Er zijn 2 oplossingen, ten eerste kun je de kanalen verder naar achter doortrekken. Hetgene wat ik zelf liever doe is happen uit het cilinderhemd halen zodat het kanaal wel lang genoeg is:

Uiteraard moet je de zuiger dan ook aanpassen! Gewoon 2 kleine hapjes eruit halen.

Edit2:

Dit gereedschap gebruik ik over het algemeen voor het tunen van carters, cilinders en krukassen.