Carter en krukas problemen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Carter en krukas problemen

This topic contains 61 reacties, has 18 deelnemers, and was last updated by AA-T 6 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)
  • Gebruiker
  • #212029

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Goedenavond allemaal,
    Ik heb de hele middag aan mijn vespa gezeten. ik wil ook mijn krukas lagers vervangen en naaldlagertes.
    Nu kom ik op het punt om mijn carter te verwijderen, heb hem warm gemaakt met de verf föhn, en daarna proberen los te krijgen. Meermaals met een rubber hamer geklopt etc, maar geen beweging in te krijgen. Nu heb ik met wat hulp van schroevendraaiers etc hem er toch af kunnen wippen, maar heb ik schade gemaakt aan het blok. :(( de rand van het blok is dus redelijk afgebrokkeld. Is dit erg?!?! 😕



    Vraag twee; zoals jullie zien heb ik het carter eraf… nu krijg ik mijn krukas er niet uit. how to?!?!

    #243963

    eidos
    Donateur
    Berichten: 826

    Denk dat alleen de krukas nog bruikbaar is als ik zo zie waar je mee bezig bent geweest, al betwijfel ik dat ook..:no

    Lees in het vervolg eerst een how-to of vraag om advies. Dan zou je ook weten dat alleen heet stoken met een brander werkt, een verfbrander maakt het geheel niet warm genoeg om het aluminium te doen uitzetten waardoor de delen van elkaar af vallen. Dit hoeft niet met geweld…

    #243964

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Oke ik zie op K-Parts al een nieuwe carter staan voor een schappelijke prijs. is dit de juiste?
    https://k-parts.nl/carterset-vespa-ciao-citta-si-contactpuntenontsteking.html
    Als ik deze nu koop moet ik ook de krukas uit de oude verwijderen, maar hoe? in de how-to ziet het uit alsof die gewoon eruit hoort te vallen?

    #243966

    PoliniCitta
    Bijdrager
    Berichten: 768

    Je hebt het Carter aardig mishandeld. :lol Kijk eens op marktplaats naar onderdelen, voor dat geld heb je als je geluk hebt ook wel een compleet blokje.

    #243967

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Heb ik al gekeken, blok werkte altijd prima, dus ik plaats gewoon alles over naar het nieuwe carter. heb ook helemaal geen zin om weer tweede hands meuk op te knappen. ik heb er altijd een raar gevoel bij, omdat ik helaas al meermaals prul heb gekocht. Niemand een tipje om die krukas en straks de krukas keerring te verwijderen?

    #243968

    PoliniCitta
    Bijdrager
    Berichten: 768

    De how to’s zijn vrij duidelijk. Als je de stappen volgt dan kan het haast niet mis gaan. Raadpleeg desnoods YouTube, staat ook bol van how to’s. Maar… (mijn manier, met BELEID)klem het krukas tot het opstaande rand tussen de bankschroef. Pak twee hamers en tik met beleid het Carter naar beneden. Keerring peuter je gewoon met je vingers los.

    #243969

    PoliniCitta
    Bijdrager
    Berichten: 768

    #243971

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    dit ga ik proberen 🙂
    Is die K-Parts link het carter wat ik nodig heb voor mijn snorrie?

    #243972

    PoliniCitta
    Bijdrager
    Berichten: 768

    Jup.

    #243973

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7416

    Als ik mij niet vergis zijn deze nieuwe carters namaak Chinese rommel. In jou geval kan je toch beter een Piaggio 2e hands carter gebruiken. Lees ook de verschillende meningen in dit topic eens door; http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=35493&d=50

    #243974

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Goed dat je het zegt, ik heb even navraag gedaan bij Q-parts. (iemand al ervaring met hem?)
    Ik heb gister mijn krukas uit het ‘oude’ carter gehaald en ga vandaag de lagers eruit halen met een lagertrekker. Ik vind persoonlijk dat de krukas nog erg netjes uit ziet en ik hem gewoon weer kan gebruiken. wat zeggen jullie hiervan?
    Als ik de 50CC CILINDER DR P10 wil aanschaffen. gaat dat dan lukken met mijn zogenaamd ‘hemd’ op het carter?




    #243975

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3796

    Over die krukas zou ik me niet teveel zorgen maken, Q-parts is een betrouwbare webshop ik heb er veel besteld.

    Die DR50 past gewoon in jouw blokje, contactpuntcarters hebben geen “hemdbegrenzing”

    #243976

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Maar als ik nu een nieuw carter koop. zou ik dan niet een brom carter kopen? dan is er geen kleinere inlaat en weet ik ook zeker dat de cilinder past
    of raden jullie toch aan een snor te pakken. en als ik een brom koop, en de inlaat is groter, heeft dat geen invloed op de werking van de carbu?

    #243977

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5182

    Als je toch wilt gaan opvoeren, koop je inderdaad beter een brom carter.
    Q-parts is verreweg de beste zaak in de omgeving en kan je ook helpen aan een gebruikt carter.
    Zoals hierboven, in een contactpunten carter past een andere cilinder (max 43mm) altijd, of het nu brom of snor is.

    #243978

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Oke top! de laatste vraag voordat ik de aankoop doe. heeft de grotere inlaat geen invloed op de werking van de carburateur?? en ik heb momenteel de standaard cilinder, dus ook de standaard cilinderkop. volgens mij 38,2. moet ik ook een nieuw kop op deze cilinder?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 62)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.