Bougie verkleurt maar voor een heel klein gedeelte

Home Forums Techniek Afstellen Bougie verkleurt maar voor een heel klein gedeelte

This topic contains 19 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dave 5 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #776901

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    Goedenavond leden,

    Ik ben nieuw op dit forum en met vespa ciao en om te beginnen zal ik me even voorstellen.
    Ik ben dave, woonachtig in Limburg en ben al een aantal jaren hobbyist qua scooters.
    Nu heb ik een paar dagen geleden mijn scooter omgeruild voor een vespa ciao snor met blauw kenteken omdat ik het altijd over de weg moeten rijden zat ben en graag gewoon lekker oldschool wil kunnen toeren.

    Nu heb ik redelijk wat ervaring opgedaan tijdens mijn sleutel projectjes, en heb ook hier en daar wat kleine dingetjes versleutelde en vespa ciao’s, maar nu ik er zelf een heb heb ik wel een heel raar probleem namelijk hetvolgende: Mijn brommer start goed en rijdt ook goed, hij is me als origineel zijnde verruild waarbij ik al twijfel had of dit wel klopt aangezien de inruilen mij vertelde dat zijn brom uitlaat kapot was gegaan waarna hij nét een nieuwe ‘snor’ uitlaat gemonteerd had. Dit natuurlijk zonder verder afstellen op deze uitlaat.  Mijn doel: Mijn vespa ciao moet gewoon lekker origineel en zuiver lopen, dus max 30. Mijn setup op Dit moment: originele cilinder (49cc), originele zwarte begrensde snor uitlaat, NGK – R bpr6hs bougie(zat er al in en net een nieuwe met zelfde warmte vervangen, 80 poelie, 40 sproeier, en natuurlijk zoals verwacht, een standaard luchtfilter doorboord met 2 extra luchtgaten (welke ik van plan ben af te dichten). Nu is het zo dat wanneer ik mijn brommer start hij meteen start, de eerste 20/50 meter lijkt het alsof de zuiger vast blijft hangen, hard rammelend geluid, waarna ik het gas loslaat en er erna de hele rit niks meer aan de hand is. Ook bleef hij trekken (proberen weg te rijden) bij stoppen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Dit heb ik enigzins kunnen oplossen door de stationairschroef af te stellen. Volgende stap word een kleinere sproeier monteren. Nu dus mijn echte probleem na m’n hele verhaal, ik heb dus mijn bougie voor de zekerheid vervangen met een nieuwe zelfde type als erin zat, maar deze verkleurt raar genoeg maar op een héél klein gedeelte van de elektrode. Ik heb dit zelf nog nooit gezien/meegemaakt vandaar dat ik hier even post. De elektrode is over het algemeen helemaal wit, behalve het bovenste gedeelte daar is hij mooi koffiebruin.  Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen, ik zat zelf te denken dat de vorige eigenaar er misschien een bougie met een verkeerde warmtegraad in heeft gezet, buiten dit kan ik me alleen maar bedanken dat er iets fout gaat in de ontbranding? De vorige bougie die ik eruit gehaald heb was overigens wél gewoon volledig gekleurd. Heb dit weekend even 40 tot 60km gereden ermee maar nog steeds geen verschil te zien. Hopenlijk kan iemand me hier verder helpen zodat de overstap naar vespa ciao niet meteen een fout blijkt te zijn 🙂

    Alvast hartstikke bedankt voor het lezen en mee denken allemaal!

    #776904

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Ik denk zelf dat je met een verkeerde bougie rijdt. Kan je eens een foto posten met de kleur en welk gedeelte er kleurt? Via het image knopje in het typveld kan je afbeeldingen toevoegen aan je forum post.

    Welkom hier trouwens!

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #776907

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    Hartelijk dank voor je reactie! Ik had inderdaad net ff snel wat foto’s gemaakt was niet thuis op het moment van posten :p Dus bij deze de foto’s  

    #776908

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    #776909

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    #776910

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Hmm, de ene kant vertoond inderdaad wel een ‘ok’ kleur. De andere kant daarentegen erg wit/grijs.
    Kan je voor de zekerheid niet een normale bougie kopen? Die R varianten zijn naar mijn idee niet echt geschikt voor onze blokjes (correct me if i’m wrong). En voor echt standaard blokjes is een hittegraad 5 voldoende.

    Wat is je complete setup? Komt je sproeier overeen met onze sproeier database?

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #776912

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    Inderdaad daarom vind ik het zelf ook zo vreemd. Ik had inderdaad al de sproeier check gedaan op dit forum en op andere forums rondgelezen op welke sproeier andere mensen voor een standaard dichtgesmoorde setup aanraden. Ik heb een sproeier 40 en dit is iets groter dan aanbevolen  maar dit heeft denk ik te maken met de doorboorde luchtfilter er zitten twee extra graatjes in die ik overigens ook ga afdichten, dus dit zou wel ongeveer kunnen kloppen en vind ik nog niet zo heel erg. Heb overigens wel een sproeierset je besteld vandaag van maat 34-42. Ik zal dinsdag als de scooterboer weer open gaat eens een normale ngk 5 bougie halen, had inderdaad gelezen dat de type R alleen was voor ontstoring maar ik denk dat dit op de ciao nergens voor nodig zal zijn?

    #776913

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    Type R is inderdaad niet nodig op onze motorblokjes.
    Als je bij de brommer boer bent vraag dan meteen even om een nieuw snorfilter.
    Persoonlijk vind ik gaten boren een beetje “knakentuning” en geeft het de rest geen duidelijk beeld bij afstel problemen.

    Kan je eens een foto maken van je uitlaat, ik heb een sterk vermoeden dat dit een citypower achtig type zal zijn.

    Het weg willen rijden bj het stoplicht komt denk ik door dat de veertjes in je koppeling oud en uitgelubberd zijn. Polini heeft een setje van 3 x 3 veren (grijs/metaal, groen, blauw)
    Voor jouw standaard setup is grijsmetaal kleur wel prima

    Succes en welkom!

    #776916

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Ik zou zeker voor een snor in de zomer gaan voor een koudere boegie, een ngk 7 of zelfs 8 moet goed zijn.
    Als de boegie te warm word dan brand hij schoon en zit er geen kool aanslag meer op , eigenlijk moet hij bij volgas net niet gaan 4takken zoals wij dat noemen. Dus je vergroot je sproeier totdat hij gaat 4 takken op volgas en dan 2 maten kleiner dan zit je altijd goed

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #776935

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    Hartelijk dank voor de reacties, @supersi dat vind ik dus ook, als je harder wil haal je gewoon een powerfilter. Maar het probleem is dus niet dat ik harder of zachter wil, maar dat de vespa duurzaam rijdt zonder overal extra te slijten waar het niet nodig is. Zal eens kijken of ze bij de lokale bromboer een standaard snor filtertje hebben.
    Betreft het setje trekveren, mijn koppeling is ook behoorlijk verroest en grijpt constant aan, ik neem dus ook aan dat zoals op dit forum vermeld staat de vorige eigenaar 2 startveertjes eruit heeft gehaald zodat het starten minder moeite kost, hier ga ik echter pas achter komen als ik de complete koppeling vervang door een nieuwe set die ik besteld heb, dit zou dus ook de weg trek problemen op moeten lossen volgens jou dat is mooi! Ik heb van het uitlaat even een foto gemaakt maar volgens mij is het echt een standaard begrensd snor uitlaatje aangezien er verder ook geen logo/brandmerk of iets dergelijks op staat.

    @ritze / Herflick,

    Betreft de bougie , kan het veel kwaad om nog een paar dagen met deze bougie type R rond te rijden of is dit ook echt schadelijk voor de cilinder? Dus als ik het goed begrijp zou ik in de zomer het beste met een bougie met hogere warmtegraad zoals ngk 7/8 kunnen rijden, en in de winter gewoon met een 5? Of beter gewoon altijd een 7 of 8 erin laten?

    In ieder geval al bedankt voor de snelle feedback allemaal daar kan ik wat mee! 😁

    #776936

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    #776937

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Je kan rustig wat kilometertjes rijden met je type R ultra race 16valve engine boegie 🙂
    Kan geen kwaad.
    Mocht je bijvoorbeeld met een super dik blok gaan rijden op een hete boegie dan kan het zijn dat die zo heet word dat die het mengsel al aansteekt voordat de vonk dat doet.

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #776947

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    De “R” in de codering staat voor weerstand ofwel ontstoorde bougie. Dit is inderdaad niet nodig, maar ook weer niet overbodig en zal in jou geval gewoon naar behoren moeten werken. Deze ontstoorde bougies zijn bijvoorbeeld bij gebruik van een toerenteller bepaalde rotorontstekingen nodig. Het cijfertje 6 is prima voor jou setup. Neem je een andere snelle cilinder zal het wel aan te raden zijn een koudere bougie te nemen.

    Het afstellen van je motortje en de bougiekleur af te lezen is achterhaald en is niets meer dan een hele kleine indicatie. Ik kwam eens de volgende uitleg tegen over het aflezen van bougies en vooral die conclusie dat je sproeier zo groot mogelijk moet zijn waarbij de motor het beste presteerd is hetgeen hoe je zonder de juiste apparatuur de juiste sproeierafstelling kan vinden. Link sproeierafstelling

    #776950

    Dave
    Topic starter
    Berichten: 13

    Thanks Ritze & Martini,

    Ik kan dus gewoon met de bougie die ik er nu in heb blijven rijden das fijn om te weten 🙂 En ik heb inderdaad ook altijd gewoon de welbekende bougie check gebruikt maar schijnbaar heb je hier dus ook niet veel aan. 

    Ik vraag me wel nog steeds af hoe het dan kan dat maar een klein gedeelte van mijn bougie kleurt, ondanks dat de bougie check niet geheel klopt zou de elektrode in ieder geval wel compleet gelijk van kleur zijn toch? Of is er hier meer aan de hand en moet ik het ergens anders zoeken? Ik hou jullie op de hoogte zodra de onderdelen binnen zijn!

    #776952

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Gebruik eens een extra ringetje voor je bougie en kijk dan nog eens hoe deze kleurt?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.