Zuiger vraag

Home Forums Techniek Problemen oplossen Zuiger vraag

This topic contains 10 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 5 years, 10 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker
  • #775236

    buizerds
    Topic starter
    Berichten: 26

    goedemorgen, ik heb een nieuwe elektronische blok gekocht met een malossi brevettato 43mm cilinder gekocht. Deze gemonteerd verzonden en heb ik zo onder de citta gemonteerd. Liep mooi met een een standaard koppeling. Nou heb ik er mijn vario er bij op gezet. Trekt mooi op maar valt met tegen qau top. 50 km/h.
    Nou is me deze week de koppakking kapot geknapt. Na demontage zag ik dat de zuiger niet met het pijltje naar de uitlaat  was gemonteerd. Deze heb ik om gedraaid. Koppaking vervangen en een malossi HD kop gemonteerd. Eerste instantie kreeg ik hem niet aan. Sproeier 68 vervangen voor 70 op de dellorto 13/13. Kreeg hem met moeite aan. Eenmaal aangekregen duurde het een aantal minuten voordat die op toeren kwam. Stukje mee gereden. Maar loopt lang niet mooi als die deed. Maakt wel meer toeren maar trekt minder op.
    Setup is
    st elek Carter met vergrootte inlaatpoort
    spoelpoorten niet doorgetrokken.
    Malossi brevettato 43 mm
    dellorto 13/13 sproeier 70
    malossi filter
    polini top one uitlaat.
    Polini voorvario 7 gr rollen
    achtervario gele dr veer en groene trekveer. Vertanding 1:11

    kan iemand mij vertellen wat deze setup maximaal kan halen.
    Of dat ik iets over het hoofd zie.
    Alle tips zijn welkom

    mvg Ron

    #775238

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Bij je hele verhaal vraag zie ik graag wat foto’s, gezien het volgens mij best lastig is om bij de 43mm Malossi de zuiger verkeerd te monteren ondanks de vreemde vorm. De zuigerveren zullen hoogstwaarschijnlijk direct vastlopen en breken. Ik vraag mij daarom af of er een originele zuiger is gemonteerd?

    De sproeier zal wel in de goede richting zitten. Je varioafstelling zal waarschijnlijk nog wel wat veranderd kunnen worden. 1:11rf ? Tel dit nog even goed na. Welke maat poelies gebruik je? En probeer een minder strakke drukveer. Bijvoorbeeld Polini zilver of wit. Hiermee mag je waarschijnlijk iets lichter in gewichten gaan.

    Als laatste, zien we graag een filmpje waar we misschien iets aan kunnen ontdekken?

    #775239

    buizerds
    Topic starter
    Berichten: 26

    Dag hierbij foto’s en video.

    Mvg Ron 

    #775241

    Vespaatje
    Donateur
    Berichten: 635

    Allereerst mis ik de koelkap op de cilinder 😉
    De 1:11 vertanding is niet de meest gunstige vertanding om hard mee te rijden.
    Weet je zeker dat je blok netjes in elkaar zit gebakken, geen valse lucht bij het carter, kop en cilinder recht?

    Mvg
    Jeroen

    #775243

    buizerds
    Topic starter
    Berichten: 26

    hierbij de filmpjes.

    https://we.tl/s-lBRxUt4jeH

    #775244

    buizerds
    Topic starter
    Berichten: 26

    De poulie maat van de vario achter is 100. En van de voorvario Polini is 90. Ik moet mijn v snaar ook vrij strak spannen. Anders krijg ik hem niet aan. Dan slipt die op de voorvario. Ik zal de vertanding nog even na kijken. Maar zo is die mij verkocht.

    #775245

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Een 1:11 klok en 100mm schijven, dat is met Citta wieltjes niet optimaal als je hard wil rijden.
    Ik zou voor een Malossie overbrenging gaan (1:9)

    Die slippende snaar dus slecht starten, is een bekent euvel, als je geen trekstart of kickstart hebt. De vario werd van de fabriek uit, om die reden, alleen geleverd in combinatie met kickstart.

    Als je de snaar strak zet om het slippen te voorkomen, dan komt de snaar dieper in de poelie te liggen en dat gaat ten koste van het effect van de vario. Je hebt dan minder trekkracht. Ook zorgt de gele trekveer voor een hogere slijtage van de riem en dat werkt slippen in de hand om dat hij dunner wordt.
    (Tip) Je hebt best kans dat een nieuwe snaar niet slipt.

    #775249

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Ik héb bij mijn brevatatto 46 het kanaal groter gemaakt van de decompressie, dat scheelde ook heel veel 🙂

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #775250

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    De vario werd van de fabriek uit, om die reden, alleen geleverd in combinatie met kickstart.

    Nee hoor, er werden ook modellen (voornamelijk Bravo’s) geleverd met trappers. Vandaar ook dat er varionaven met loop/fietsstand zijn.
    Al is kickstart wel een stuk prettiger natuurlijk.

    #775254

    buizerds
    Topic starter
    Berichten: 26

    Ik heb mijn vertanding berekend en die is inderdaad 1:11.51

    #775255

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    @ fons

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.