Welke cilinderset is aan te raden

Home Forums Techniek Motorisch Welke cilinderset is aan te raden

This topic contains 15 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 years, 3 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
  • #805226

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    Beste,

    Sinds begin 2020 volledig in de ciao wereld gerold en gaandeweg een kleine 10 tal ciao’s opgeknapt. Naar mijn idee dus al redelijk wat ervaring op elk gebied opgedaan. Dit alles wel met gebruik van dit geweldig forum.

    Ook motorisch heb ik al een aantal revises aan blokjes gedaan, icl. uitvijlen van de inlaatpoort, tunen krukas, spoel soorten goed laten aansluiten, lagers vervangen, enz.

    Een maand geleden heb ik een blok ook volledig bewerkt met een inlaat van 13 mm getunede krukas en goed aansluitende spoel poorten. Deze heb ik afgemonteerd met een 43 mm DMP cilinder en een polini cilinderkop. Ik ben er helaas wel achtergekomen dat goedkoop duurkoop is.
    Echter mijn theorie was het volgende: ik wilde lekker hard optrekken en een top van rond de 60km/h dus ik dacht dat een 70(65) cc van DMP voldoende zou zijn. Want van een 70(65) cc DR lees ik over het algemeen dat dit veel harder gaat.

    Opzich reed het blok heel goed, trok als een gek en vanwege het inrijden nog niet volledig in het begin opengetrokken maar zat gemakkelijk rond de  50-55 km/h. Ik rij altijd rond de 200km in en meng met MPM 2takt olie. Voor inrijden meng ik 1:45.

    Gister stopte de ciao opeens op top(had al zo’n 300 km gereden dus was goed ingereden leek mij), met het welbekende bwoap geluid alsof de benzinetoevoer stopt. Na 10 seconden stomverbaasd te wachten kreeg ik hem weer gestart en ben ik gewoon door rustig te rijden thuis gekomen. Vandaag dus toch maar even het blok eronderuit gehaald en toen verwachtte ik een krukas keerring tegen te komen die niet meer goed zat. Ik rij namelijk met een elektronische ontsteking en daar is dar wel een bekender probleempje las ik op dit forum.

    Ik kwam echter het probleem tegen dat duidelijk op de foto’s te zien is. Aan een kant was de pistonveer er op wonderbaarlijke wijzen uitgekomen en had in de cilinderwand over de hele lengte en breedte van de pistonveer een streep getrokken en op de uiterste standen zat er zelfs een ‘putje’ van ongeveer 1 mm diep. Aan de andere kant zat de pistonveer er nog in, maar ook een dikke vaag in de cilinderwand en het gat in de zuiger was rechthoekig geworden.

    20052928-3874-4576-81D3-5792B806ED9065214698-8AD3-4F5B-A0F9-1AAD19989551BB68609B-3926-46A9-8102-E34D728291CB24690704-4A7C-4134-959C-28E30F7A26C5489C8CE7-640D-43C5-B421-440C79397AA6E15F1423-1200-47B5-A547-FADA386E4BA867AB333A-1E92-44BA-B2BD-3D6F6734732F
    De zuigen en cilinder kan ik dus afschrijven, maar wil dus uiteraard een vervangend iets dat wel aan de volgende eisen een beetje moet voldoen:

    Goed optrekken en een top rond de 60km/h. Ik rij met pullie en heb een Giannelli citypower van een maandje oud. Daarnaast heb ik een 13.13 met Malossi filter. Ook de hierboven genoemde Polini cilinderkop is nog goed, ik ben dus alleen naar een zuiger en cilinder opzoek.

    Graag hoor ik wat jullie aanraden.

    Groet,
    Jules

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door Julius_K.
    #805228

    Joor
    Donateur
    Berichten: 278

    Het eerste wat ik je aanraad is goede pistonveertjes, die hebben een G vorm en geen oogjes.

    En voor cilinder zou ik toch een dr aanraden.

    #805235

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    En hoe zou je krukas zich voelen na die warmloper.
    Die laat je zitten?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805236

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    @joor, bedankt voor de info. Ik had ergens gelezen dat ik juist niet die pistonveren moest gebruiken, maar juist die met de oogjes. Goed om te weten dat ik die met de G moet hebben dus.

    Welke DR raad je overigens aan? Om die 60km/h te halen? 50, 60 of 65 cc?

    @semmad, kan dat veel doen? Het blok draaide wel nog gewoon rond. Nadat ie ermee was gestopt. Hij sloeg overigens niet in een keer uit maar liep langzaam stil totdat ie uit stond. Dus sloeg niet in een keer stil.

    Groet,
    Jules

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door Julius_K.
    #805240

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Nu is idd even de vraag welke asborgringen voor de zuiger het meest geschikt zijn???

    Ik had net als Julius ook al eerder op site gelezen dat de seegerring als te zien op de foto hierboven het meest geschikt zou zijn voor montage bij de pistonpen. Daar baalde ik toen van want ik had net ervoor de G-clips gemonteerd. Ik heb ze er niet meer uitgehaald, maar bij mij staat wel een wisseling op de todo-list als ik de cilinder er nog eens vanaf haal. Wat is nu wijsheid?

    Moet ik dat nu juist WEL of NIET doen???
    Wat ik nog wel weet is dat ik er extra aandacht aan heb gegeven of deze clips wel goed in de groeven zijn geplaatst. Maar dat zou je eigenlijk altijd moeten doen………………….

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door mean-machine.
    #805242

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    @mean-machine

    G clips gewoon laten zitten. Zijn 100x beter dan die seegerring clipjes. Die seegerring clipjes staan bekend om te breken of uit je zuiger te schieten, zo je cilinderwand in. Iets wat in de foto’s hierboven voor de zoveelste keer bewezen wordt…

    #805244

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Nu is idd even de vraag welke asborgringen voor de zuiger het meest geschikt zijn???

    Pistonpenveertjes.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #805249

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    Dan ga ik die seegerring clips sowieso eruit halen in het vervolg. Dan is dat dus helaas een harde maar leerzame leerschool geweest. Want ik vermoed dus dat het probleem dan gewoon aan de foutieve asborgringen heeft gelegen.

    Welke zuiger is dan wel aan te raden? Is dan een Malossi, Polini of DR aan te raden i.c.m. mijn Giannelli citypower?

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 3 months geleden door Julius_K.
    #805363

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    Zijn de meegeleverde asborgringen van een 43mm DR dan wel juist? Dit zijn namelijk ook geen clips met een G vorm. Maar ik kan de clips met een G vorm ook nergens vinden.

    https://www.jmpbonderdelen.nl/65cc-cilinder-citta-ciao-si-dr-p10.html

    #805364

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Het gaat niet om de vorm van de pistonclips, als ze maar uit 1 geheel bestaan. Een soort van staafje welke de vorm hebben zoals die bij het plaatje van de 43mm DR evo zijn sterker dan de clips met een oogje. De clips van jou voorbeeld zijn met een klein tangetje wat makkelijker vast te pakken.

    Overigens kan de soort clips welke meegeleverd volgens mij ook afwijken van de plaatjes? Als ik jou link van je initiele post nog eens open van de “DMP” cilinder zie ik wel goede pistonpenclips. DMP: Dutch Motorcycle Parts kan je niet echt een merk noemen, dit is meer een bedrijf welke zich bezig houdt met goedkope onderdelen onder de naam DMP doorverkopen. Het is zoals je al hebt gemerkt vaak duurkoop en komt veelal rechtstreeks uit China.

    #805365

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    @martino
    Dank voor uw reactie, dan verwacht ik dat het goed komt.

    Klopt, oorspronkelijk zit bij de DMP G clip, maar zoals @mean-machine hierboven schrijft dacht ik ook dat die niet goed waren en heb ze dus vervangen.

    #805366

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Vervelend dat er ook slechte informatie op dit forum te vinden is. Ik vraag mij wel af waar en wie dit heeft geschreven? Wellicht wat voor de moderators dit aan te passen? @mean-machine; Niet verwisselen dus!

    De 43mm DR evo is een prima cilinder welke zich al vele malen heeft bewezen. Prijs/kwaliteit kan daar geen cilinder tegenop. Hier zal je vast veel plezier aan beleven.

    #805368

    Julius_K
    Topic starter
    Berichten: 42

    @martino
    Ik zal eens zoeken of ik dat topic nog kan vinden, maar ik heb geen enkel idee meer.

    Klopt, dat heb ik al meermaals gelezen en ben benieuwd als het blok klaar is hoe die loopt en klinkt met mn Giannelli uitlaat.

    #805370

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    @mean-machine; Niet verwisselen dus!


    Had ik al begrepen.
    Sowieso was omwisselen voorlopig niet aan de orde geweest.
    Ze zitten er nu in en het blokje loopt PRIMA!!
    Niks uit elkaar halen en lekker laten zitten.

    #805371

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    @mean-machine; Niet verwisselen dus!


    Had ik al begrepen. Sowieso was omwisselen voorlopig niet aan de orde geweest. Ze zitten er nu in en het blokje loopt PRIMA!! Niks uit elkaar halen en lekker laten zitten.

    Idd, wat goed loopt, lekker van af blijven. We rijden wel “Vespa” een volgend probleem ligt om de hoek.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.