Vespa AF1 Sprinter

Home Forums Perso’s Projecten Vespa AF1 Sprinter

This topic contains 228 reacties, has 48 deelnemers, and was last updated by BMW 14 years, 1 month geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 229)
  • Gebruiker
  • #284083

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    Vespa AF1 Sprintproject
    (door G-no en TimoO)

    Hallo,

    Wij zijn Jeannot en Timo, allebei 16 jaar oud en al een paar jaartjes bezig met 2takt brommertjes. We hebben ons een half jaar geleden gestort op een nieuw project: een Vespa sprinter. Nu zult menig mens wel denken, hoe wil je van een vespa een sprinter maken, zoiets valt niet vooruit te branden. Daarvoor gaan we proberen een cilinder van een Aprilia AF1 schakel op een Vespablokje te zetten.

    Hier begon het allemaal mee.

    Frame:

    Een simpel frame van een batavus vouwfiets dus.
    Dit is ongeveer wat ik ervan wil gaan maken:

    Het zitje gaat iets anders worden, ik kan het zo maken maar het is niet practisch. Ik ga het een beetje simpeler proberen te houden voor de stevigheid. De balhoofdbuis moet ook nog verlast worden voor meer stabiliteit. De EBR wat erin gaat is voor Puch (kort model). Voor de rest komt er een setje clipon’s op en de stepjes natuurlijk helemaal achteraan, gewoon hoe een sprinter moet worden. Uiteindelijk bouwen we misschien nog een betere achterbrug.

    Op het moment staat hij er zo bij, de uitlaat wordt onze testuitlaat (hebo voor een scooter):

    Motorisch:

    Dit is een standaart AF1 cilinder (50cc). Deze hebben we gekocht om te kijken hoe we het allemaal pas konden maken op een vespablok.

    Naderhand wouden we toch een beter cilindertje die ook erop komt als hij eenmaal loopt, een Malossi 47mm AF1 cilinder:

    (Gat in plaat, made by Tim)

    Carters made by Tim, hopelijk snappen jullie zo hoe we het zooitje in elkaar willen zetten moet natuurlijk wel nog een hoop weggezaagt, gefreest en gevijld worden maar dat zien jullie vanzelf wel

    een mooie Simonini krukas gekocht van Tim, hij heeft ook de carters ervoor uitgedraait

    Voor degene die het nog niet helemaal begrijpen: carters zijn afgefreest op een freesbank zodat het helemaal recht is (heeel kleine afwijking misschien). Daar gaan we die dikke aluminium plaat op solderen waar dus de cilinder inkomt, en de tapeindes. Zo hebben we genoeg vlees om spoelkanalen te fresen en hebben we 4 tapeindes. De Simonini krukas is van zichzelf pen 10 maar nu zit er een busje in voor een 12 pen. Hopelijk is het een beetje stevige krukas.

    De uiteindelijke setup moet worden:
    47mm Malossi AF1
    Aangepaste originele carters
    Simonini krukas (43mm slag)
    Opmaat uitlaat
    24mm carburateur
    Malossi membraan
    Aangepaste koppeling

    Ik hoop dat het goed gaat werken! Er kan natuurlijk altijd wat misgaan, maar theoretisch moet het mogelijk zijn.

    Tot de volgende update :thumb:

    Updates opbouw van het frame:

    ————————————————————————————————————————————
    Update 26 – 09 – 2008

    Vandaag een aantal dingen gedaan:
    – scharnierpunt dichtgelast
    – zitje deels gemaakt
    – bevestiging aan de brug gemaakt
    – buisje voor de tank te vullen in het frame vastgelast

    feuteus:

    m’n vrije dag dus vrij nuttig besteed πŸ™‚

    lassen gaat al beter,soms leg ik vrij mooie lasjes. maar sommige dingen gaan gewoon minder, bevoorbeeld bij het scharnierpunt. ik krijg daar nauwelijks de lak weg dus het ging daar iets minder, maar het zit wel goed vast. misschien nog een keer over doen ofzo.

    volgende keer maak ik het zitje af en werk ik langzamerhand naar het balhoofd toe.

    ————————————————————————————————————————————

    Update 02 – 10 – 2008

    ik kan nu officieel zitten πŸ˜€

    redelijk recht ook nog

    mooi toch πŸ˜€ nu de tank nog en dan begint het al ergens op te lijken. voor de tank wil ik eigk wel iemand vinden die kan tig lassen, gaat me heel veel afwerk werk besparen!

    ————————————————————————————————————————————

    Update 06 – 12 – 2008
    Er is weer ietsje verandering in de zaak gekomen; het balhoofd wordt (nog) niet verlast.

    Waarom niet? het is aan twee kanten riskant, het kan natuurlijk stabieler (en veiliger) worden door het te verlassen. Maar aangezien mijn laskunsten nog niet super zijn kan ik dus ook een zwakke verbinding lassen waardoor het uiteindelijk kapot gaat.

    Wat ik dus doe, ik zet er voor een grotere balhoofdhoek een grotere velg op (16 of 17 inch spaakvelg), achter blijft het hetzelfde. Aangezien het blok nog lang niet klaar is en ik toch genoeg tijd heb ga ik dus eerst zorgen dat hij zo goed in elkaar komt. Ik beun er een bravo tankje op, maak alle lassen goed, en zet alles goed vast. Als dit gedaan is komt er het Eurocilindro DEPS blokje van G-no onder, en hiermee gaan we testen hoe stabiel hij is op hogere snelheden.

    Hier enkele foto’s, de spaakvelgen vind ik persoonlijk erg goed staan:

    ————————————————————————————————————————————

    Update 17 – 12 – 2008

    Afgelopen weken heb ik niet stilgezeten. Ik heb alle lasnaden goed gemaakt en een goede bevestiging voor de brug gemaakt. Het scharnierpunt wordt vrijdag door m’n opa met elektroden vastgelast.

    Wat nu nog gedaan moet worden:
    voorvork goed vast maken (Puch Maxi balhoofdsetje regelen)
    stepjes maken, hoe ik dat precies ga doen ben ik nog niet helemaal achter :con als iemand ideeΓ«n heeft hoor ik het graag!
    goede clipons bestellen of die wat ik nu heb goed passend maken.
    misschien nog een stuurbegrenzing maken.

    En dan eindelijk testen hoe die het wil doen!

    Ik heb gister trouwens nog een mooie foto gemaakt van G-no die hem zat te testen πŸ˜›

    ————————————————————————————————————————————

    Update 23 – 12 – 2008

    De laatste loodjes zijn gelegt:
    – voorvork zit goed vast, spelingloos en stuurt soepel
    – clip-on’s zitten goed vast
    – goeie stepjes gemaakt
    – tankje beun bevestigt

    Om het puntje nog op de i te zetten moet alleen nog het scharnierpunt worden gelast door m’n opa, maar dat tel ik even niet mee πŸ˜›

    Mag ik jullie dus introduceren:

    Morgen komt het blokkie van G-no’s ciao eronder, en dan is het niet lang meer of hij gaat de weg op!

    Hier ons kanonshoofd (G-no)

    En de maker op het sprintframe

    Morgen waarschijnlijk weer een update :thumb

    ————————————————————————————————————————————

    Update 24 – 12 – 2008

    Vandaag het blok van G-no’s Ciao eronder gezet (testblok). Ik moest de brug nog een beetje aanpassen maar hij zit eronder :thumb nu alleen nog effe een benzineslangetje regelen en benzine erin doen, dan kan ie gestart worden denk ik.

    Setup:
    47mm Deps @ 28mm flens
    Polini speedengine/Eurocilindro zij-inlaat
    21mm Dell’orto
    poelie 70 polini blauwe trekveertjes (geen zin gehad andere erin te zetten)
    Hebo scoetoe uitlaat
    Eurocilindo krukas
    Pinasco vliegwiel elek. ontsteking

    Hier wat feuteus, nu begint ie echt geil te worden πŸ™‚

    Blokje:

    #424710

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Ik wou net zeggen, die poorten zien er wel heel grof uit!:| Uitlaatpoort lekker groot haha, poorten ook.

    Die boosterpoort zit precies tussen je zuigerslotjes in neem ik aan?

    Frame vind ik echt super. Je hebt al een hoop voordeel ten opzichte van on-aerodynamische ciao-tjes.

    #424711

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    leuk man,

    de uitlaatpoort lijkt trouwens wel te breed (lekker zuigerveren happen)

    hoe breed issie ? met poortmap dan.

    hij mag maar 65% van je boring zijn. dus 24,5mm breed

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #424714

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    uitlaatpoort is zeker niet te groot, op poortmapbreedte mag hij nietmeer als 32,62 breed zijn, met een werkelijke breedte van 28,875 (boring van 38,6 na het honen)

    #424715

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    dan kom ik uit op 25mm breed precies, met een 38.6 maat.

    of je kan niet rekenen g-no πŸ˜›

    (38.6 / 100 = ” ” * 65)

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #424717

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    We hebben allemaal verschillende rekenmachines zo te zien, ik kom op 25,9mm bij flicks 65% maaaar dit is poortmap breedte (vlak op de tafel), rol nu de poortmap op naar cilinder diameter(38,6mm in dit geval) en meet dan maar eens weer.
    Nu weetje waarom G-no’s uitlaat groter is :! en het klopt, ik doe het al jaren met succes.:thumb

    Die sprinter is goed bedacht G-no, vet doorlopende spoelers net als bij een kettingzaag maar dan vloeiender voor toptoeren spoeling, netjes echt,,,, je weet veel voor je leeftijd of heb je het Graham Bell boek heel goed gesnopen.

    Ik wil tegen je racen.:thumb

    TICKLING BARN
    #424733

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    @ flick, dit komt omdat ik een maximum van 72-75% procent aanhoud, wat met een goede poortvorm ook kan(natuurlijk wel meer slijtage, maar veel km’s gaat hij toch niet maken)

    #424734

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Spoelers en uitlaatpoort heb je netjes aangepast zeg:) Spoelers hebben nu echt grote kanalen, dus kunnen lekker veel doorlaten (en in de goede richting zo te zien:))

    Uitlaatpoort is ook erg mooi groot, maar wat heb je eraan? Je zit nogsteeds met die 22mm flens die met een beetje mazzel 19mm binnendiameter heeft. Poort in de cilinder hoeft maar 10% groter te zijn dan de flens die eraan vastzit, daar zit je met deze masterlijk grote poort toch wel overheen neem ik aan… ? (a)

    Frame is cool:D kun je hem nog inklappen dan?:P

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #424735

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    haha nee nu nog wel maar dat word vastgelast:P

    en de flens word 27mm of meer:duivel en de richting zit idd wel snor, dat was ook hetgene waar ik me zorden over maakte maar timo heeft het bewijs op foto staan:)

    #429276

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    dat 27mm of meer komt zeker in orde met onze nieuwe aanwinst: een Aprilia AF1 cilinder, Minarelli RV4

    deze willen we op een orgineel vespa blokje gaan monteren.

    hier wat info over de cilinder:
    boring: 38,8mm
    slag: 42mm

    cilinderhemd: 51,8 (carter 52mm maken dus)
    spruitstuk: 19,5mm binnen, 27mm buiten
    uitlaat wordt 30mm buiten diameter (nog 1 Γ‘ 2 mm eraf schuren en hij past erin)

    nou voor sommige is dit wat “boring” dus laten we eens naar deze fluitketel kijken πŸ˜›

    poortmapje komt nog.

    wat we motorisch gaan doen zal G-no jullie nog vertellen. ik ga ervoor zorgen dat het frame in orde komt (simpel, effectief en zo mooi mogelijk)

    wat ik dus moet doen:
    scharnier vastlassen
    vork bij achterbrug tot kokerprofiel
    Si brug
    Citta voorvelg
    14 spaaks achtervelg
    zadel
    clipons
    tank
    puch voorvork verlagen

    ik ben al een ontwerp aan het maken, hiervan post ik morgen een foto (dan moet ie af zijn, ligt eraan hoe interessant de les is op school).

    #429281

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    wat is ie mooi:)

    zoveel hoeft er volgensmij nieteens te gebeuren, het is aleen veel frees en vulwerk:con

    hopelijk is hij klaar voor de meeting:)

    #429283

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Zooo, dat ziet er goed uit ! Da’s pas een echte 50cc cilinder:D

    En dit is echt een mooie cilinder om op een vespa carter te zetten, zo compleet met inlaat en al.

    Hoe ga je hem er trouwens opzetten, onder hoek van 45graden gedraait zodat je de huidige vespa spoelkanalen van het blok kunt gebruiken of ga je compleet nieuwe spoelkanalen in het blok maken? (ontsteking zal weg moeten?)

    Dat membraan wat erin zit is echt precies dezelfde die ik in mijn zelfbouw zij-inlaat heb zitten, past net 16.9mm doorheen, maar dat lijkt mij wel genoeg voor 50cc…. πŸ˜€

    Dit is wel een erg interressant project, als het wat sneller gaat dan die Black-Chrome Si moet het aan het eind van zomervakantie toch wel lopen ? Ik ben erg benieuwd, Succes :thumb

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #429284

    .-{2F4OV}-.

    Ziet er zeer nice uit:thumb

    Kben benieuwd of t lukt=)

    #429285

    G-no
    Topic starter
    Berichten: 1736

    ja, de black ’n chrome SI staat idd al erg lang niks te doen (vorig jaar op mn verjaardag kreeg ik mn frame, alles wat ermee gebeurt is is een brug met veren eronder en een wiel:bloos)

    de cilinder komt gewoon onder de normale hoek, en er worden dus compleet nieuwe spoelkanalen gemaakt. voor het eerste blok (kijken of alles past en loopt) word een normale contactpuntontsteking gebruikt met een compleet afgedraaid vliegwiel ( dus ook alle schoepen eraf, zijn met waterkoeling toch niet meer nodig)

    het word misschien nog wat:D

    #429286

    TimoO_
    Donateur
    Berichten: 3977

    ik probeer het frame minstens over een maand of 4 af hebben. gewoon zo min mogelijk zelf proberen te maken en dan moet het met een aardig vaartje gaan. ik hoop dat het blok dan ook al klaar of tenminste een eind op weg is.

    het is klote dat ik in de meivakantie weg ben.. anders had ik dan flink door kunnen werken πŸ™

    maarja, jullie zien het wel :thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 229)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.