Verschil SHA en PHBG 16mm?

Home Forums Techniek Motorisch Verschil SHA en PHBG 16mm?

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by ritze 5 years, 8 months geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #776676

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Ik zit te twijfelen een 16mm carburateur op een Speed Engine te monteren. Nou bestaan er 2 spruitstukken van MOPARTS. Een SHA-model en een PHBG-model. Nou vraag ik me dus het volgende af.

    Wat is het essentiële verschil tussen beide carburateur modellen, wat zou de betere keuze zijn op een Speed Engine en waarom?

    #776689

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    SHA 16mm is de grote broer van je 13/13

    PHBG is mogelijk beter/moeilijker af te stellen omdat die ook een gasnaald heeft een luchtschroef en ik dacht een hoofd en stationair sproeier

    #776690

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Dan klinkt die SHA een stuk aantrekkelijker voor mij 😆

    #776691

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dag AA-T,
    ik heb met beide gereden en wat afgesteld. Met de PHBG ben je inderdaad iets langer bezig omdat deze meer mogelijkheden heeft. De SHA is veel simpeler en daardoor ook goedkoper. Toch heeft mijn voorkeur ook de SHA gezien het een kwestie is van de juiste sproeier monteren en het loopt altijd al aardig. Ook zijn er SHA carburateurs met een aparte luchtschroef en kan je met de gasschuif nog een aantal kanten op, maar zoals ik al aangeef is dit niet nodig.

    Ik zal alleen voor een PHBG optie gaan wanneer je een grotere carburateur dan 16mm wilt gebruiken. Dan zal je wel ook je carters moeten aanpassen en is het maar de vraag of je hiermee veel meer winst zult gaan boeken. Ik heb ooit eens een 17,5mm getest, maar zonder goed resultaat. Later bleek wel dat het om een 4-takt carburateur ging met verkeerde automizer en zwaardere vlotter.

    #776695

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Ik persoonlijk vind een phbg veel fijner omdat je een persoonlijke afstelling kan maken.
    Mijn reedvalce liep onderin op half gas vrij rijk maar op volgas weer wat arm waardoor het op hogere toerentallen iets meer power gaf. Nadat ik dan even had gesprint dan reed ik even op 1/4 gas en dan kon de zuiger en cilinder weer afkoelen met een rijk mengsel, afstellen van het ding is niet heel lastig. Gewoon goed luisteren en langen stukken volgas rijden om de hoofd sproeier te plaatsen die je nodig hebt

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #776703

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2442

    Beiden heren nog bedankt voor de reactie, dit heeft zeker geholpen in mij keuze. Het is uiteindelijk het SHA model geworden. Leidraad voor mij is dat het een simpelere technologie is (ook precies de reden waarom ik verliefd ben op de Vespa blokjes). Precies wat Martino zegt, juiste sproeier er in en klaar.

    16mm is voor mij verder meer als voldoende. Het wordt mijn tour-setup, een iets grotere carburateur vind ik dan wel prettig op een 46mm cilinder. En problemen langs de weg zijn dan ook makkelijker te verhelpen met een simpelere carburateur. Aan een draaikolk in de tank heb ik ook weer geen behoefte en daarnaast vind ik het ook gewoon zonde om een hagelnieuwe Speed Engine gelijk aan te passen.

    SHA it is (for me).

    #776711

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Ohja, phbg zuipt als een gek was ik even vergeten, moest een keer met een vriend van me naar de stad, hij op de fiets ik op de brommer  bijna hele tank weg op 15 km 🙂

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.