Vario achternaaf vraag

Home Forums Techniek Mechanisch Vario achternaaf vraag

This topic contains 6 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Martino 4 years geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
  • #794872

    Michiel van Sambeeck
    Topic starter
    Berichten: 5

    Hallo,

    ik kon hier niet veel over vinden maar op mijn achternaaf zit een gaatje is dit altijd open? Bij het sleuf gat simpel gezegd daar.

    alvast bedankt!1C90F771-2472-4736-87BF-343339F1D1A8

    #794874

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Elke naaf heeft daar een gaatje voor ontluchting. Dus ja, dat is inderdaad altijd open.

    #794876

    Michiel van Sambeeck
    Topic starter
    Berichten: 5

    Oke hartstikke bedankt!

    nog een vraagje, er zit volgens mij de goedkopen imitatie achterkoppeling bij, ik kan hier de veren niet van vervangen als ik het goed heb, zal deze koppeling samen met Malisse voor vario goed werken op 80cc speedengine? Of kan ik beter nieuwe bestellen op jmpb waar veren vervangen kunnen worden?

    en loopt het zo niet aan tegen de naaf?

    alvast bedankt

    405DD447-4595-4532-A563-43D646BBB7B8

    #794877

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Daarvan kan je alleen de drukveer vervangen. De trekveren zijn in dit geval een ronde veer. Dus tenzij je eenzelfde diameter ronde veer kan vinden welke een hogere trekkracht heeft, kan je hem vervangen. Maar er zijn al meer mensen die dit geprobeerd hebben.

    Ik weet niet of de nieuwe die JMPB aanbiedt op het moment dezelfde is als diegene die ze voorheen te koop hadden, maar daar was de afwerking erg matig van. Bij mij gebeurde er namelijk dit (na ~50km):

    2015-06-02 17.25.06
    Hier zie je de bronzen/messing bus die door de niet fijne afwerking van het glijoppervlak vast genaaid zit. De M24 moer is eraf, samen met de achterste schijf. Toch komt de voorste schijf niet los ondanks dat er een drukveer achter zit die hem naar buiten probeerd te drukken. Iets om in je achterhoofd te houden, mocht je degene van JMPB willen kopen. Je zal er waarschijnlijk nog wat aan moeten doen om een betrouwbare koppeling te hebben.

    Overigens vindt ik de koppeling die je nu hebt een hele fijne koppeling met licht opgevoerde setups. Mocht je hem kwijt willen dan hou ik me aanbevolen.

    #794878

    Michiel van Sambeeck
    Topic starter
    Berichten: 5

    Oke bedankt, dus de gele druk veer van malossi past hier wel in? Moet ik hier nog de moer van borgen of blijft dat wel zitten?

    loopt de koppeling zo niet
    tegen het aluminium aan van de naaf als je de koppeling aan draaid op de naaf?

    ik heb een 80cc speed engine zou deze
    koppeling met de gele druk veer goed werken?( mits deze past dan natuurlijk).

    bedankt alvast!

    #794879

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Oke bedankt, dus de gele druk veer van malossi past hier wel in? Moet ik hier nog de moer van borgen of blijft dat wel zitten?

    De gele drukveer past hier naar mijn weten gewoon in. Misschien dat je de nokjes eraf moet halen. En de moer zou ik sowieso altijd borgen. Je wilt niet dat ie los draait terwijl je aan het rijden ben (meerdere malen gehad en vaak is je spiebaan daarna naar de klote..).

    loopt de koppeling zo niet tegen het aluminium aan van de naaf als je de koppeling aan draaid op de naaf?

    Nee in principe niet. De koppeling valt op het opstaande randje van je uitgaande as. Alleen als hier wat mis mee is of natuurlijk intern in de koppeling gaat dit mis.

    k heb een 80cc speed engine zou deze koppeling met de gele druk veer goed werken?

    Als je het aangrijpmoment niet aanpast, dan zal ie vrij snel aangrijpen. Optrekken zal dus niet geweldig zijn, maar de drukveer kan je wel vervangen (en dus afstellen). Verwacht dat je de eerste 15km “langzaam” gaat, daarna neemt je drukveer/vario het over en zal je sneller optrekken.

    Ik heb even wat onderzoek voor je gedaan en in theorie zou je een trekveer kunnen kopen voor een Thomos. Deze zijn in te korten (en dus af te stellen). Is wel een klusje en is vrij secuur, ga er vanuit dat het de eerste keer niet helemaal 100% hebt. dingen kosten 4,95 dus heel veel geld is het niet. Ik weet alleen niet hoe “sterk” ze zijn. Zelf rij ik namelijk met de standaard druk- & trekveer in dezelfde koppeling als jij.

    #794881

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ja drukveren zijn te vervangen, maar kijk wel of je de pinnen hiervan er misschien van moet afslijpen deze koppelingen hebben niet altijd de daarvoor bestemde gaten.

    De moer zal je wel moeten borgen met een volgende ring. Deze ring buig je dan tegen 1 kant van de moer om.

    Ook zit er nog weer wat verschil in de trekveer/veren in deze koppeling. Het is idd 1 centrale trekveer of deze bestaat uit 3 delen welke aan elkaar zijn gekoppeld. Je zal ze kunnen proberen in te korten om de koppeling met meer rpm aan te kunnen grijpen. Ook zal je kunnen proberen de segmenten te verlichten door het boren van gaten of weghalen van materiaal.

    Als laatste zal je de koppelingschaal wellicht vervangen. Deze schalen staan bekend om het breken/ontploffen bij veel rpm en krachtige setups.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.