This topic contains 355 reacties, has 80 deelnemers, and was last updated by Robke15 10 years geleden.
-
Gebruiker
-
5 juli 2011 om 22:49 #261906
124.89cc 2 cilinder vespa boxerblok (zelfbouw).
Past (bijna) in Bravo,Si,of Boxer(met wat aanpassing!)
Zonder commentaar, vooralsnog.
Filmpje op pagina 2
5 juli 2011 om 22:57 #281337of dit is een hele goede fotoshop
of deze man is gewoon onwijs geniaal π
ftw π
alleen dit gaat toch niet meer tussen een brug passen? :$5 juli 2011 om 23:15 #281338het ziet er erg vet uit!
mooie constructie, maar werkt het ook? hoe heb je het met de krukas gedaan?
hoe zit het aan de binnenkant? heb je daar foto’s van?
je kan wel 2 plaatjes postten maar zo heeft niemand er eigenlijk wat aan.
@ cittajuul, degene die dit heeft gebouwd weet waarschijnlijk ook wel hoe hij een brugje moet lassen;).5 juli 2011 om 23:39 #281339De Bravo met ingebouwde twin blok (studie model), kappen passen er op!
Voorts de gelaste krukas van de laatste versie.
.6 juli 2011 om 00:10 #281340gast, wtf
dit is echt absurd gewoon6 juli 2011 om 00:33 #281341Das zeker een leuk blokje zo
Alleen lijkt de kruk daarin tegen wel wat beun en dus ook in onbalance.6 juli 2011 om 00:35 #281342heb je filmpje ofzo dat het werkt?
6 juli 2011 om 01:25 #281343De Bravo op de (oude) foto bestaat niet meer. Deze reed, snel, erg snel. Het blok bestaat nog wel, ik heb hem recentelijk uitgegraven uit wat oude dozen en opgeknapt, eigenlijk herbouwed. En deze DOET het ook, je kunt hem gewoon starten met een boormachine. Hier heb ik (nog) geen filmpje van, maar dat is sowieso zinloos van een ronddraaiende kale krukas zie je toch niets. Wie het niet geloofd kan langskomen. Dan start ik hem in je handen, want hij is dus niet in onbalans (boxer type blok).
Nu jeukt het natuurlijk in mijn vingers om hem weer in te bouwen, is gewoon te kleuk om te laten. Voor dit doel zoek ik nog een Bravo/Superbravo, Misschien kan iemand hier daarmee helpen?
6 juli 2011 om 05:29 #281344Mooi gemaakt project zeg.
Met je ontsteking gaat ook alles goed? i.v.m 2 circuits op het zelfde frame.
Die krukas ben ik wel beniweuwd na, heb je de drijfstangen 180gr tegenover elkaar gezet? Zo ja, dan snap ik de las op die plaats niet helemaal.6 juli 2011 om 07:24 #281345Erg knap gemaakt, en het opnieuw opbouwen kan ik alleen maar toejuichen : -)
Wordt de achterste cilinder niet te heet door gebrek aan rijwindkoeling?
6 juli 2011 om 08:01 #281346wauw =) droom blokje
als ik jouw was zou ik dit zeker in een brommer zetten en dan naar de grote meeting komen π
als ik dit zo zie kan ik alleen maar indenken dat dat ziekelijk zal optrekken als de zuigers om en om gaan.
dit vereist wel aparte druk kamers anders heffen ze elkaar op:P
en maar 1 vliegwiel π ben zeeeer onder de indruk van dat blokjeDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.6 juli 2011 om 17:44 #281347Enkele antwoorden:
Ja, de kruktappen zitten inderdaad 180gr van elkaar, de cilinders ook dus ze gaan tegelijk, een klap dubbele werking en perfecte balans. Anders dan tegelijk is onmogelijk, ik ben benieuwd of iemand hier kan verzinnen waarom…….(het is niet de ontsteking)
Deze krukas zit er niet in, maar is wel bijna identiek.Construktie van de krukas is trouwens dodelijk eenvoudig: Men neme twee krukassen verwijder uit 1 de korte lagerpen en steek de ander 180gr gedraaid in dit gat (iets opruimen aangeraden). De centreering is hierdoor al gegarandeerd, eenmaal rondom aflassen en (bijna) klaar.
Ontsteking zit er volledig dubbel op, bleek meest betrouwbaar. Dubbele vonk uit 1 set contactpunten is nagenoeg onmogelijk stroom neemt gewoon de weg van de minste weerstand en dan vonkt er dus maar e’e’n. Er zitten dus ook 2 ontstekingsspoelen achter het vliegwiel, Lichtspoel heb ik afscheid van genomen.
Koeling was een zeer groot probleem. (rijwind is er overigens in overvloed)
Oplossing 1: waterkoeling op achterste cilinder, zie erdere foto.
Oplossing 2: warmte geleiding met een koperen plaat (1mm) welke als koppakking tussen cilinder en cilinderkop zit maar uitsteekt onder de brommer,aan de binnezijde en achter de tweede cilinder richting achternaaf (koper is een zeer effectieve warmte geleider), dit princiepe kan eventueel worden ondersteunt met een heat pipe.6 juli 2011 om 17:50 #281348twinboxer :
Zo ziet het er best wel weer degelijk en stabiel uit
En is idd niet eens zo moeilijk te realiseren, alleen de carters zullen wel wat meer problemen geven denk ik:lol
Ik geloof verder wel van het bestaan en juich een herbouw of leving van het blok ook zeer toe6 juli 2011 om 17:59 #281349Erg mooi gemaakt:o
Ik zou graag een filmpje zien. En zoals anderen ook al zeggen, Het opnieuw opbouwen en monteren kan ik alleen maar toejuichen. Er zijn maar weinig mensen die dit gedaan hebben op deze manier. (Je bent de eerste waar ik vanaf weet). Dubbel motorblok boven elkaar is al wel meerdere malen naar voren gekomen! Maar dit is natuurlijk nog veel mooier om te maken/zien/rijden.
Krukas heb je na het lassen nog wel in balans laten brengen? Dat is wel noodzakelijk denk ik. Subframe zal wel de nodige aanpassingen nodig hebben om het blok mooi te laten passen. Misschien een idee om dit nog te perfectioneren?
Kom met meer foto’s / filmpje’s! Echt te gek:)
6 juli 2011 om 18:15 #281350Dit zijn de dingen waar ik van ga kwijlen en uren naar kan staren (ja heb serieus 10 minuten naar het plaatje van de eerste post zitten staren:D)
Ik vraag me af hoe de carters gemaakt zijn/er uit zien.
Super mooi gemaakt in ieder gevalAnders dan gelijk laten lopen kan idd niet vanwege de spoeling in het carter.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.