Twin blok Special

Home Forums Perso’s Projecten Twin blok Special

This topic contains 355 reacties, has 80 deelnemers, and was last updated by Robke15 10 years geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 356)
  • Gebruiker
  • #261906

    twinboxer
    Topic starter
    Berichten: 177

    124.89cc 2 cilinder vespa boxerblok (zelfbouw).
    Past (bijna) in Bravo,Si,of Boxer(met wat aanpassing!)
    Zonder commentaar, vooralsnog.

    Filmpje op pagina 2

    #281337

    cittajuul
    Bijdrager
    Berichten: 96

    of dit is een hele goede fotoshop
    of deze man is gewoon onwijs geniaal πŸ˜€
    ftw 😐
    alleen dit gaat toch niet meer tussen een brug passen? :$

    #281338

    Lastpak
    Bijdrager
    Berichten: 1136

    het ziet er erg vet uit!
    mooie constructie, maar werkt het ook? hoe heb je het met de krukas gedaan?
    hoe zit het aan de binnenkant? heb je daar foto’s van?
    je kan wel 2 plaatjes postten maar zo heeft niemand er eigenlijk wat aan.
    @ cittajuul, degene die dit heeft gebouwd weet waarschijnlijk ook wel hoe hij een brugje moet lassen;).

    #281339

    twinboxer
    Topic starter
    Berichten: 177

    De Bravo met ingebouwde twin blok (studie model), kappen passen er op!

    Voorts de gelaste krukas van de laatste versie.
    .

    #281340

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    gast, wtf
    dit is echt absurd gewoon

    #281341

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Das zeker een leuk blokje zo:thumb
    Alleen lijkt de kruk daarin tegen wel wat beun en dus ook in onbalance.

    #281342

    Robke15
    Bijdrager
    Berichten: 149

    heb je filmpje ofzo dat het werkt?

    #281343

    twinboxer
    Topic starter
    Berichten: 177

    De Bravo op de (oude) foto bestaat niet meer. Deze reed, snel, erg snel. Het blok bestaat nog wel, ik heb hem recentelijk uitgegraven uit wat oude dozen en opgeknapt, eigenlijk herbouwed. En deze DOET het ook, je kunt hem gewoon starten met een boormachine. Hier heb ik (nog) geen filmpje van, maar dat is sowieso zinloos van een ronddraaiende kale krukas zie je toch niets. Wie het niet geloofd kan langskomen. Dan start ik hem in je handen, want hij is dus niet in onbalans (boxer type blok).

    Nu jeukt het natuurlijk in mijn vingers om hem weer in te bouwen, is gewoon te kleuk om te laten. Voor dit doel zoek ik nog een Bravo/Superbravo, Misschien kan iemand hier daarmee helpen?

    #281344

    peter139
    Bijdrager
    Berichten: 770

    Mooi gemaakt project zeg.

    Met je ontsteking gaat ook alles goed? i.v.m 2 circuits op het zelfde frame.
    Die krukas ben ik wel beniweuwd na, heb je de drijfstangen 180gr tegenover elkaar gezet? Zo ja, dan snap ik de las op die plaats niet helemaal.

    #281345

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Erg knap gemaakt, en het opnieuw opbouwen kan ik alleen maar toejuichen : -)

    Wordt de achterste cilinder niet te heet door gebrek aan rijwindkoeling?

    #281346

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    wauw =) droom blokje

    als ik jouw was zou ik dit zeker in een brommer zetten en dan naar de grote meeting komen πŸ˜›
    als ik dit zo zie kan ik alleen maar indenken dat dat ziekelijk zal optrekken als de zuigers om en om gaan.
    dit vereist wel aparte druk kamers anders heffen ze elkaar op:P
    en maar 1 vliegwiel πŸ˜› ben zeeeer onder de indruk van dat blokje

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #281347

    twinboxer
    Topic starter
    Berichten: 177

    Enkele antwoorden:

    Ja, de kruktappen zitten inderdaad 180gr van elkaar, de cilinders ook dus ze gaan tegelijk, een klap dubbele werking en perfecte balans. Anders dan tegelijk is onmogelijk, ik ben benieuwd of iemand hier kan verzinnen waarom…….(het is niet de ontsteking)


    Deze krukas zit er niet in, maar is wel bijna identiek.

    Construktie van de krukas is trouwens dodelijk eenvoudig: Men neme twee krukassen verwijder uit 1 de korte lagerpen en steek de ander 180gr gedraaid in dit gat (iets opruimen aangeraden). De centreering is hierdoor al gegarandeerd, eenmaal rondom aflassen en (bijna) klaar.

    Ontsteking zit er volledig dubbel op, bleek meest betrouwbaar. Dubbele vonk uit 1 set contactpunten is nagenoeg onmogelijk stroom neemt gewoon de weg van de minste weerstand en dan vonkt er dus maar e’e’n. Er zitten dus ook 2 ontstekingsspoelen achter het vliegwiel, Lichtspoel heb ik afscheid van genomen.

    Koeling was een zeer groot probleem. (rijwind is er overigens in overvloed)
    Oplossing 1: waterkoeling op achterste cilinder, zie erdere foto.
    Oplossing 2: warmte geleiding met een koperen plaat (1mm) welke als koppakking tussen cilinder en cilinderkop zit maar uitsteekt onder de brommer,aan de binnezijde en achter de tweede cilinder richting achternaaf (koper is een zeer effectieve warmte geleider), dit princiepe kan eventueel worden ondersteunt met een heat pipe.

    #281348

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    twinboxer :

    Zo ziet het er best wel weer degelijk en stabiel uit:thumb
    En is idd niet eens zo moeilijk te realiseren, alleen de carters zullen wel wat meer problemen geven denk ik:lol
    Ik geloof verder wel van het bestaan en juich een herbouw of leving van het blok ook zeer toe:thumb

    #281349

    eidos
    Donateur
    Berichten: 826

    Erg mooi gemaakt:o

    Ik zou graag een filmpje zien. En zoals anderen ook al zeggen, Het opnieuw opbouwen en monteren kan ik alleen maar toejuichen. Er zijn maar weinig mensen die dit gedaan hebben op deze manier. (Je bent de eerste waar ik vanaf weet). Dubbel motorblok boven elkaar is al wel meerdere malen naar voren gekomen! Maar dit is natuurlijk nog veel mooier om te maken/zien/rijden.

    Krukas heb je na het lassen nog wel in balans laten brengen? Dat is wel noodzakelijk denk ik. Subframe zal wel de nodige aanpassingen nodig hebben om het blok mooi te laten passen. Misschien een idee om dit nog te perfectioneren?

    Kom met meer foto’s / filmpje’s! Echt te gek:)

    #281350

    VespaAvanti
    Donateur
    Berichten: 4412

    Dit zijn de dingen waar ik van ga kwijlen en uren naar kan staren (ja heb serieus 10 minuten naar het plaatje van de eerste post zitten staren:D)
    Ik vraag me af hoe de carters gemaakt zijn/er uit zien.
    Super mooi gemaakt in ieder geval:thumb

    Anders dan gelijk laten lopen kan idd niet vanwege de spoeling in het carter.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 356)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.