Simonini 4 taps zij-inlaat

Home Forums Mening & ervaring Zij-inlaten Simonini 4 taps zij-inlaat

This topic contains 10 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 3 years, 3 months geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Gebruiker

Sjors891
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de afdeling zij-inlaten. Ik heb van dit forum al veel info opgedaan, maar heb toch nog wat vragen.

In tegenstelling tot de zeldzame ATG kit kun je wel nog een Simonini kit nieuw kopen. Hierop zijn ook mijn vragen gebaseerd.

Op JMPB kun je deze Simonini engine vinden met Malossi membraan en spruitstuk. Wat zijn de algemene ervaringen over deze 4 taps carterset? Is het mogelijk hier een andere ontsteking in te zetten buiten de Simonini ontsteking, en waarom is deze ontsteking zo duur? Heb je bij deze carterset een krukas nodig met een inlaatgat of kun je een normale volle wangen krukas monteren? Ook geeft JMPB aan dat bij deze carterset de schroefdraad bij de inlaatzijde doorloopt. Houdt dit in dat de draadgaten waar het spruitstuk op gemonteerd word door en door zijn geboord en dus dicht gemaakt moeten worden? Ik lees wat negatieve ervaringen over de Simonini krukas, iemand hier ervaring mee,en is een Malossi krukas in dit carter bijvoorbeeld beter, en heb je hier een goeie slag mee voor een 43mm cilinder? Hoe zit het met het inlaattraject, komt de zuiger bijvoorbeeld voor een gedeelte voor de inlaat?

Al met al een hoop vragen, maar ik hoop op goede input!

Groet Sjors

speedbuxy
    Bijdrager

Sjors891 :
    Wat zijn de algemene ervaringen over deze 4 taps carterset?

Er zijn niet echt ervaringen omdat er weinig mensen mee rijden.
    Maar carter is op zich niks mis mee

Is het mogelijk hier een andere ontsteking in te zetten buiten de Simonini ontsteking, en waarom is deze ontsteking zo duur?

Er kan een Hpi of binnenrotor ontsteking op geplaatst worden

Heb je bij deze carterset een krukas nodig met een inlaatgat of kun je een normale volle wangen krukas monteren?

Het blok heeft een zij inlaat en heeft dus een volle wagen kruk

Ook geeft JMPB aan dat bij deze carterset de schroefdraad bij de inlaatzijde doorloopt. Houdt dit in dat de draadgaten waar het spruitstuk op gemonteerd word door en door zijn geboord en dus dicht gemaakt moeten worden?

Dit is meer opties, want qua prestaties doet het geen kwaad

Ik lees wat negatieve ervaringen over de Simonini krukas, iemand hier ervaring mee,en is een Malossi krukas in dit carter bijvoorbeeld beter,

Er is geen malossi kruk voor dit type carter

en heb je hier een goeie slag mee voor een 43mm cilinder?

Een normale 43mm Vespa cilinder past niet op deze carters gezien die 3taps zijn ipv 4taps

Hoe zit het met het inlaattraject, komt de zuiger bijvoorbeeld voor een gedeelte voor de inlaat?

Denk het niet gezien de 4taps cilinder een korter hemd heeft dan een 3taps cilinder

Wilk1985
    Moderator

Sjors891
    Topic starter

Bedankt voor de info! Als ik alle zij-inlaten zo wat vergelijk met elkaar ga ik toch proberen een ATG kit op de kop te tikken.

Edit:

Is deze set zo rijdbaar? Zijn er dingen wat mij niet opvallen aan deze set, of dingen wat hier niet in orde zijn?
    Ik zie een of ander vulmiddel op het groot carter zitten, wat tevens bewerkt is, en putjes in het klein carter.

Graag jullie hulp

hansieb
    Moderator

Het groot Carter kun je natuurlijk makkelijk vervangen. Het kleine Carter ziet er bij de voet wel wat vreemd uit, wat doen al die putjes daar šŸ˜•

DarkMagician6
    Bijdrager

Dat lijkt haast wel op een gietfout. Misschien is dit wel een kit die toendertijd niet door de kwaliteits controle kwam en nu ergens is opgedoken.

Javad
    Donateur

Oooh wat lelijk,..jammer man maar nog wel wat van te maken?
    Of terugsturen en een nieuwe misschien een optie?

<3 Thunderstone
    Check mijn perso!

zevenenergie
    Forum Goeroe

Het gebeurt vaker dat tijdens het gieten belletjes ontstaan.
    meestal zie je die niet omdat ze niet aan de oppervlakte komen. Dit carter is na het aanbrengen van de groene epoxy
    gevlakt. dan kunnen eventuele belletjes bloot komen te liggen.

Maar ik meen op lager gelegen delen ook belletjes te zien.
    Het zou ook nog kunnen dat er aan gelast is bij heel veel gietlegeringen ontstaan dan belletjes.
    Ik denk dat het voor de werking niets uit maakt. De epoxy zou natuurlijk los kunnen komen als je het carter verhit.
    Ik snap bij de cilinder voet niet helemaal waarom dat daar zit.
    Waarschijnlijk waren ze nog van plan de spoelpoorten aan te passen?
    In ieder geval zijn ze gestopt, ik vraag me af waarom šŸ˜•

Ik zou alles even heel goed na kijken voor dat je het monteert.

Als ik het zo gekocht zou hebben zonder dat ik dit wist, had ik het terug gebracht.
    Klopt het dat ik geen schroefdraad zie op de kruktap?

DarkMagician6
    Bijdrager

Van wat ik zo kan zien lijkt het wel alsof de draad op de krukas helemaal compleet dol is. Hij lijkt dunner dan wat er normaal op een krukas zit.

Sjors891
    Topic starter

Graag wil ik voorop stellen dat deze set mij is aangeboden. Deze is nog niet in mijn bezit. Dit zijn foto’s van de verkoper. Volgens hem is de set pas gemaakt voor een Malossi DEPS. De mogelijkheid bestaat natuurlijk om het groot carter te vervangen voor een ander. Echter valt mij de kleine helft dan nog tegen. De putjes vind ik ontzettend jammer, en bij het tapgat van het klein carter zie ik erg weinig vlees richting boring. Echter lijkt deze helft op de foto onbewerkt.

@zevenenergie Als ik op de tweede foto inzoom lijkt mij op het oog niks mis met de schroefdraad.

Pluspunt bij deze set vind ik wel dat hier een tweede adapterplaat aanwezig is, waardoor het spruitstuk waarschijnlijk genoeg naar buiten komt om niet in je frame te hoeven hakken. Kun je deze spruitstukjes met membraam nog nieuw kopen tegenwoordig? Ik heb ze los namelijk nog niet gevonden.

Opgesomd zie ik persoonlijk toch wat teveel minpuntjes aan deze set. Over de prijs dan nog niet gesproken. Ik denk dat ik maar opzoek ga naar een andere. Als iemand een setje te koop heeft of weet wie er een te koop heeft, ik hou me aanbevolen:D

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik vind ook dat Te weinig vlees is overgebleven bij het tap eind al ik een carter frees blijft er meer staan.

En als je een ander groot carter pakt, moet je het cilinder gedeelte weer gaan vlakken.
    Want daar zit op zeker veel hoogte verschil in.

Als hij er geen heil meer in ziet?
    Wel jammer van zo,n mooi zetje.

šŸ˜

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.