Si mix elek. bromblok op citta vragen

Home Forums Techniek Problemen oplossen Si mix elek. bromblok op citta vragen

This topic contains 26 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dustin 5 years, 5 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
  • Gebruiker
  • #780440

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Goedemorgen, Ik heb van de week een volle si brug gekregen, en had wat vragen ivm het blokje. Het betreft een elektronisch brom-mix blokje met een 38.4mm DR en std kop. Deze heeft jarenlang ergens gelegen en ziet er niet mooi meer uit maar de cilinderwand etc zijn nog nieuw.

    Ik vroeg mij af hoe ik zonder de oliepomp rijd, ik wil gewoon mengsmering rijden. Ik heb de pomp er al af gehaald. Heb ik een afdekplaatje of iets nodig? Of moet ik de pomp er weer op zien te krijgen en deze afdoppen?

    En weet iemand hoe ik mijn verlichting aansluit? Ik heb nog alles voor cp ontsteking, dus 1 massa, 1 + en een stekkertje naar de bobine. Kan het zo snel niet vinden hier   😕

    EDIT: Heb het gevonden en bekeken. Als ik het goed begrijp kan ik gewoon mijn rode(+)draad die naar mijn koplamp loopt aansluiten op de rode / plus draad uit het blok?

    Foto ter illustratie, is hetzelfde als ik heb maar van internet af:

    $_86

     

    Beste antwoord
    #780471

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Het pompje kan je er gewoon aflaten en daar hoef je verder geen aandacht meer aan te besteden. De keerring die erin zit sluit de boel netjes af.

    Bovenop het carter, waar de carburateur erop schuift zit een kleine slangtule. Deze moet je wel even afsluiten zodat er geen valse lucht aangezogen wordt.

    Vanwege de manier waarop je de vraag over verlichting stelt wil ik even controleren of je er ook een CDI module bij hebt? De bobine die gebruikt wordt bij een contactpuntenblok is namelijk niet geschikt voor een elektrisch blok.
    Het rode (en witte en groene) draad uit je blok gaan naar je CDI, niet de verlichting.

    Voor de verlichting alvast de tip om de 6v lampjes te vervangen voor 12v lampjes. De blokjes kunnen aardig wat stroom opwekken, zeker als ze opgevoerd zijn. De kans is dus aannemelijk dat je lampjes gaan doorbranden en je ze daar verder tegen moet beschermen. Aan jou de keuze welk draad je neemt voor het aansluiten van de plus:

    • Het gele draad levert tussen de 5 en 30 volt bij 3.16 ampère (19~95 watt).
    • Het bruine draad tussen de 6 en 50 volt bij 2.21 ampère (13~110 watt).
    • Het blauwe draad tussen de 10 en 70 volt bij 1.25 ampère (13~88 watt).

    Deze metingen zijn verricht op een elektronisch blok met 4 spoelen. Setup: 46,5 Malossi, SpeedEngine, 16mm SHA, Krukas aangepast, Gianelli Citypower, Vario 1:10,5. Deze gemeten waardes zijn geen feit en zullen verschillen van andere blokjes!!

    Op het blok zelf, zit achter één van de cartermoertjes/boutjes een clipje waar je de aarde op aansluit die vanaf je koplamp komt.

    #780475

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Dankje!! Helpt mij een stuk verder. Ik zoek idd nog een cdi, ik zal zo een advertentie plaatsen denk ik. Ik heb drie spoelen gok ik want er komt alleen een gele en bruine draad uit zie ik nu.

    Over de keerring, deze kan ik vrij gemakkelijk bewegen en zit best diep. Klopt dit?
    65CE5D7E-7BA7-4A36-843C-8B25AA671ABD

    Verder ben ik goed op weg geholpen, bedankt!

    #780478

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    De keerring kan je bewegen? 😕 Dat zou zeker niet mogelijk moeten zijn, die moet gewoon netjes op zijn plek blijven. Denk dat het qua diepte nog net kan, maar dit is ook een beetje afhankelijk van de keerring zelf (dik/dun >> raakt lager wel/niet).

    In tegenstelling tot de keerring aan de koppeling-zijde zit de keerring aan de mix kant er wel altijd een stukje in (kijk maar eens naar de vorm van het mix pompje).

    #780481

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ik heb hem nu helemaal naar achter gedrukt, kon net aan, als ik aan 1 kant van de keerring duw komt de tegenovergestelde kant een klein beetje omhoog… moet ik dan een nieuwe keerring? Of is t als ik deze goed naar achteren zet prima?

    #780485

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Mijn ervaring is dat die keerringen regelmatig lekken als er geen oliepomp (of bij kickstart een rondsel) op zit. Ik denk dat de brede wang te flexibel is. Ik heb op mijn eigen Ciao momenteel dus een afdekplaatje gemonteerd met wat vloeibare pakking eraan.
    Betreft de CDI: je kunt een imitatie kopen bij Q-parts voor +/- €16 die prima voldoet, ik heb er meerdere en rij er al jaren mee, zonder problemen.

    #780487

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Klinkt idd als een beter idee, ben bang dat dit gaat lekken. Heb je zo’n plaatje zelf gemaakt?

    en ik zal ff kijken voor de cdi van qparts dan!

    Thanks 😁

    EDIT: Kan ik ook het pompje terugplaatsen en dus dat als afsluiting gebruiken? Het pompje zelf is al afgesloten met een schroefje op de slang en is geloof ik eerder dus ook gebruikt tegen valse lucht, gok ik.

    #780491

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Naar achteren als in naar binnen? Dan frees ik dat m’n eerdere antwoord verkeerd is overgekomen.
    De keerring aan de mix kant duw ik erin tot hij net onder de rand ligt en druk ik naar binnen met het pompje. Zo komt hij op de perfecte diepte te liggen.

    Als je ‘m nu kan kantelen is hij waarschijnlijk voorbij zijn passing in het carter. Met iets van een dunne schroevendraaier kan je de keerring er wel uit pielen.
    Je kan proberen de keerring daarna opnieuw te monteren (mits onbeschadigd). Maar uit je verhaal op te halen lijkt vervangen me verstandiger.

    En als de keerring dus al bij aanschaf niet goed zat zou ik het blokje zeker nog even verder inspecteren. Er kan zo maar meer aan de hand zijn 😑

    Edit, antwoord op jouw edit.
    Nee, bij mij trok dat valse lucht, dit was wel zonder vloeibare pakking.

    #780498

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ai oke, dan moet ik even nadenken over een oplossing.

    411F19F0-CE23-48CF-AC17-9015E8D7171AZo zit het er nu in, ik denk dat ik ook idd zie waar hij hoort te zitten zo. Ik zal proberen je manier toe te passen v/d week.

    Betreft het blokje, die heb ik in een volle si mix achterbrug gevonden. De brug lag bij mijn oom (dezelfde die mij de citta heeft gegeven 😉) makkelijk 9 jaar lang. Ik verwachtte dus al niet enorm veel, het bevalt me nog best wel hoe het er bij ligt, de 13/13 die erbij zat is nog als splinternieuw zelfs, mazzeltje 😃.

    #780499

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Ik heb het plaatje inderdaad zelf gemaakt, van dik aluminium. De keerring zit er nog gewoon in, het plaatje met vloeibare pakking is als extra.

    #780516

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Ik heb via q-parts nu een cdi gekocht, mix keerring, en doe de pomp er op met vloeibare pakking.

    Ik probeer de keerring die er nu in zit eruit te halen, ik laat weer hier van mij horen wanneer ik verder ben gekomen!

     

     

    #780583

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Okay, paar kleine vraagjes 😉 :

    Hoe moet ik mijn cdi vast zetten? ik heb er geen beugel bij gehad.

    Hoe haal ik de keerring aan de mix kant eruit?

     

     

     

    #780630

    KillerNoway
    Donateur
    Berichten: 192

    Als je een of twee houtschroefjes in de keerring draait (niet te ver). Dan kan je de keerring als het goed is zo eruit wippen met behulp van een tangetje.

    4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
    Check mijn perso!
    #780631

    Dustin
    Topic starter
    Berichten: 373

    Thanks, zo heb ik het idd gedaan gisteren. Ik ga zo zoeken hoe ik mijn cdi zonder beugel vastzet en dan kan ik hopelijk vandaag of morgen weer rijden 😉

    #780638

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Bij een Si zit de CDI achter het kabelgootje. Dus tussen de tank en het voorspatbord. Vandaar dat je geen beugel bij je subframe kreeg.
    Je kunt waarschijnlijk wel een beugeltje zelf maken, zoals op een Bravo zit (foto geleend van Joor).

    https://myalbum.com/photo/NelWN0b7nw79/1k0.jpg

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.