Polini Utah vario

Home Forums Mening & ervaring Vario Polini Utah vario

Dit onderwerp bevat 6 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Remko 3 dagen, 16 uur geleden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker

Martino
    Gebruiker

Ik heb me al tijden afgevraagd waarom dit setje door Polini is geproduceerd. Aangezien ze ook de wat duurdere Polini Speedcontrol aanbieden. Vandaar ik er toch maar eens 1 heb besteld en hier mijn bevindingen met jullie deel. Het gaat dus om een Polini Utah vario upgrade setje en het is dus de bedoeling dat je deze gebruikt icm je originele Piaggio vario.

De set bestaat uit 2x variohuisdelen en mee geleverde gewichten. Deze gewichten wegen 7,7 gram inclusief hoesje per stuk. En gezien er 8 worden bijgeleverd maakt dit tezamen 61,6 gram. Er is dus geen 5 gewichten versie. Helaas krijg je maar 1 set gewichten en valt er hierdoor niet direct veel af te stellen. De gewichten zijn wel net zo groot als de originele Piaggio 14×14, maar dan net een tikje breder in diameter. Hierdoor zal je vario misschien ook iets verder kunnen reiken. Originele Piaggio gewichten zitten zo ongeveer op 8,3 gram per stuk inclusief hoesje. Wil je dus lichtere gewichten zal je elders moeten zoeken, maar ik schat dat er van Polini testrollen zijn te verkrijgen waar deze hoesjes zo omheen kunnen?

Verder vervang je dus je variohuis, hierin zijn ook al wat verschillen op te merken. Zo is het lege variohuis maar 143,2 gram en veel lichter als dat van Piaggio. Ook is de diameter 91mm, groter en zijn de loopbanen van je gewichten langer waardoor je een groter bereik zal krijgen met deze vario-upgrade. Ik vraag me alleen wel af of je halfpoelie hiervoor toereikend is aangezien deze van Piaggio maar 75mm in doorsnee is. Een halfpoelie van een Speedcontrol welke ook los zijn te verkrijgen is namelijk ook 91mm en zal wel eens een goede combi kunnen zijn.

Interessant is ook de handleiding/folder waarin 2 bewerkingen staan voor vario en koppeling om het maximale bereik te halen. Veelal bekend is wel de bronzen bus van je vario te vlakken/terug te brengen, maar de bewerking aan de koppeling had ik nog niet eerder opgemerkt. Deze zal je dus ook zonder de Polini Utah vario kunnen doen!

Al met al zeer leuk om eens een dagje mee te gaan testen. Dus van de zomer deze Polini Utah maar eens afzetten tegen de Speedcontrol en Piaggio vario. Over de prijs kan ik al zeggen dat deze Utah 3x goedkoper is dan de Speedcontrol. Nu maar hopen dat de prestaties niet ver uiteen liggen.

Tonni
    Moderator

Mooi verslagje zover!

Vespaatje
    Donateur

Mooi verslagje inderdaad. Ik ben wel benieuwd naar de prestaties.
    Verder zie ik dat je 0,8 mm van je achterpoelie af moet halen voor betere prestaties.
    Dit moet ook eens getest gaan worden.

Wilk1985
    Moderator

Mooi verhaal en foto’s!

Wat betreft de kit:

Zonde dat die rollen zo lastig te verkrijgen zijn in andere maten, dat maakt de afstelmogelijkheden wel erg beperkt.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van je vergelijkende onderzoek!

Martino
    Gebruiker
    Topic starter

Ik vind ook die aanpassing aan je koppeling vrij interessant. Toch merk ik nu alvast op dat er hierin weer verschillen zitten en niet altijd 0,8mm eraf gehaald kan worden. Ook de 23mm hoogte van je vario verschilt per vario. Ja, er zijn weer veel verschillen op te merken.

Het idee voor de aanpassing aan de koppeling is zodat de poelies verder kunnen variëren. Wat je er precies af kunt halen, hangt ook af van hoeveel ruimte er nog is totdat deze schijf je koppeling raakt.

Ik zal nog even kijken naar de rollen, omdat ik denk dat deze hoesjes ook gebruikt kunnen worden icm de gewichten uit verschillende Polini testrolsetjes. Is dit het geval valt er genoeg aan af te stellen.

Smitthers
    Gebruiker

zijn hier 2 jaar na data nog resultaten van bekend?

Edit AA-T: Topic opgeruimd

Remko
    Gebruiker

Update, de onderdelen zijn inderdaad lichter in gewicht dan de originele.

Morgen kan ik de voorvario monteren en eens kijken of het beter is dan de originele.

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 16 uur geleden door Remko.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 15 uur geleden door Remko.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.