Krukas draait stroef

Home Forums Techniek Mechanisch Krukas draait stroef

This topic contains 20 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by mean-machine 3 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
  • #799035

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Hi iedereen,

    Gisteren en vandaag ben ik bezig geweest om de lagers en carterpakking van mijn SI te vervangen. Het is een standaard blok en ben voorlopig van plan om hem eerst ook goed standaard te maken en te laten keuren.

    Gisteren heb ik nieuwe lagers geplaatst en die gingen er prima op. Lagers verhit, krukas ingevrogen in een plastic zak en met een beetje hulp kwamen ze op hun plek. Vandaag heb ik het groot carter verhit tot ongeveer 250 graden, en daarna kon ik de krukas er rustig in laten zakken. Die tikte geloof ik goed op zijn plek. Vervolgens dat af laten koelen en het kleine carter er op geplaatst in dezelfde stijl. Deze hoefde ik slechts een beetje op zijn plek te duwen, en daarna de boutjes licht aangedraaid en af laten koelen.

    Alleen nu loopt mijn krukas vrij stroef. Ik heb al geprobeerd met een rubber hamer hem op zijn plek te laten schrikken maar tot nu toe nog geen resultaat. Als ik de bouten losdraai dan loopt ie wel weer fijn soepel, maar zodra ik de bouten weer aandraai (niet te hard) dan loopt de boel weer stroef.

    Hebben jullie tips om de boel weer soepel te krijgen? Ik heb de carters dus niet bewerkt en het lijkt er ook niet op alsof dat eerder wel gebeurd is.

    Je moet ergens beginnen
    #799040

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Allereerst is 250 graden Celsius, veel te heet.

    De ontlaat temperatuur van je lagers ligt rond de 200 graden. Dus met 250 graden loop je het risico dat je buitenste lagerschaal  zacht wordt en het lager veel eerder versleten is. Of hopeloos kapot loopt.

    NGK adviseert/beveeld een maximale temperatuur aan van 110 graden Celsius, voor het monteren van hun lagers. En dat is ruim voldoende om de lagers er in te laten zakken.

    Het zwaar lopen, kan komen doordat de shim ringen op een radius van de krukas blijven steken, dat is het geval bij sommige krukassen. In dat geval moet je ze iets groter maken.

    Maar meestal is het voldoende, het blokje met aangedraaide bouten tot 100 graden te verwarmen (druppeltje water er op en je weet hoe heet het carter is) en dan een beetje tikken.
    Dan schiet alles op zijn plaats.

    #799045

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Bedankt voor je vlotte antwoord. Ik heb de lagers in geen geval tot 250 graden verhit, want die heb ik op de krukas gemonteerd (eerst in de oven verhit tot 100 graden n.a.v. een aantal eerdere posts). Alleen de lege carters heb ik zo heet gemaakt.

    Heb net de boel al een beetje geprobeerd te verhitten en te tikken maar ga nu nog een rondje doen.

    Je moet ergens beginnen
    #799061

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ik heb het gevoel dat hij nu wel ietsje beter draait, maar nog niet zo soepel als ik zou willen zien. Heb het kleine carter verhit tot 100 graden en met een rubberen hamer een paar goede tikken uitgedeelt, maar het is nog niet zo als ik het op de video’s/verhalen heb gezien van dit forum.

    Is dit iets wat zichzelf verhelpt d.m.v. de mengsmering en als ik er een poosje mee rijdt? Of moet ie glad lopen voordat ik verder ga? Het antwoord is voor mij voor de hand liggend: eerst goed laten werken voor een goed eindproduct – maar het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten is een tijdrovende klus.

    Je moet ergens beginnen
    #799062

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    Ook de carters zal ik niet zo heet stoken. Tussen de 100° en 120°C is genoeg. Heb je de keerring er al inzitten, in dit geval draait de krukas ook iets stroever.

    Wanneer je de carters verwarmd, wel even de 5 carterboutjes los draaien en dan kan je met de hamer op de 3x platte kantjes van het klein carter slaan. Ook de krukas zelf kun je iets schikken door op de tap aan de ontstekingskant te slaan, maar draai wel alvorens een moer op het schroefdraad.

    #799066

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Ik vindt de bruine middenpakking die bij de lagerset zit vrij dun.
    Ik bestel altijd de dikkere groene losse pakking erbij.

    Heb je wel gepaarde carters genomen?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799070

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Ik heb de keerring er nog niet ingezet, daar wacht ik nog even mee. Die tip met op de platte kanten staan ga ik zeker nog even proberen, en ook dat van het tikken op de krukas zelf.

    Ik heb als het goed is gepaarde carters voor zover ik weet, heb geen weet van of het blokje eerder uit elkaar is geweest (die sporen kon ik aan de binnenkant in ieder geval niet vinden.

    Bedankt beiden!

    Je moet ergens beginnen
    #799073

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    De carters hebben in je pakkingsvlak waar de cilindervoet komt een 3 cijferig nummer ingeslagen. Zijn deze hetzelfde dan heb je gepaarde carters.

    #799134

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Na controle vandaag kwam ik er achter dat ik wel gepaarde carters had, dus dat zou goed moeten zitten. Heb toch uiteindelijk het kleine carter er weer afgehaald want ik vertrouwde het nog niet helemaal; en na demontage van de volledige krukas dacht ik te zien dat er twee shimringen onder mijn c3 lager zaten. Mijn krukas is – als ik het mij goed herinner van de montage – voorzien van een verhoging. Hierdoor heb ik het vermoeden dat ik daar geen shimring zou moeten plaatsen (door de verhoging in mijn krukas zou het dan lijken alsof er 2 shimringen zijn geplaatst). Binnenkort denk ik maar het lager eraf halen, opnieuw fotootje plaatsen hier en hopelijk wijzer worden over hoe ik verder moet! Half werk heb ik niet zo’n zin in.

    Bedankt voor jullie tips tot nu toe!

    Je moet ergens beginnen
    #799144

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    De originele Piaggio krukassen hebben geen verhoging en gebruik je altijd icm shimringen. Ik ben wel benieuwd naar een foto. Idd mocht je al een verhoging hebben op de krukas dan laat je de extra shims achterwege. Op deze manier heb je ook wat meer speling en kan verklaren waarom je krukas wat stroef loopt.

    #799158

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Heb net een paar fotootjes geschoten met de spiegelreflex, het is misschien wat lastig te zien, maar misschien dat iets laat zien? Ik krijg ook vandaag mijn lagerschaaltrekker binnen, dus dan kan ik hem liften en checken of er niet gewoon 2 shimringen onder zitten. Vanwege het logo op de krukas doet het mij vermoeden dat het wel een orginele piaggio krukas is! Ben benieuwd naar jullie meningen.

    IMG_4582IMG_4580IMG_4585IMG_4579

    Je moet ergens beginnen
    #799159

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Daar zitten gewoon twee ringen tussen. Waarschijnlijk de oude ringen niet weggehaald. Vaak plakken ze vast aan de krukaswang, waardoor het misschien lijkt alsof het een vaste verdikking van de wang is.
    Ik druk er altijd een stanleymesje tussen om ze los te wippen van de wang.

    #799162

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Het zou vanuit Vespa wel heel verwarrend zijn om in een bepaald bouwjaar over te gaan naar 2 shim-ringen.

    Als daar een heel dringende technische reden voor is, dan zou dat hebben kunnen gebeuren. Alleen als daar echt geen andere technische oplossing voor zou bestaaan. Met zo’n oplossing maak je alle fietsenmakers en servicepunten niet blij mee. Verwarring en foutmontage is dan een zekerheidje!!

    We praten hier wel over shim, maar zoals ik het zie is het gewoon een gewelfde ring.
    Deze beperkt de axiale speling en wanneer nodig kan deze ring toch inveren.

    #799163

    Pastoortje
    Topic starter
    Berichten: 29

    Net met de lagertrekker het lager er af gehaald (handig apparaat!) en de eerste shim verwijderd. De tweede shim, want dat was het toch wel, liet zich met een stanley-mes verwijderen na wat gepruts. Duidelijk een beginnersfout van mijn kant. Binnenkort met 1 shim de boel weer netjes in elkaar zetten en weer verder. 😀

    Je moet ergens beginnen
    #799172

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Officieel zouden de lagers na gebruik van de trekker niet hergebruikt mogen worden.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.