Koppeling pakt niet/krukas kan niet draaien

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppeling pakt niet/krukas kan niet draaien

This topic contains 28 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Martino 5 years, 10 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
  • Gebruiker
  • #775465

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Ik ben zojuist bij de locale scooterboer geweest met het blok en nu blijkt dat ik een contactpuntcarter gekregen heb terwijl ik elektrisch besteld had. Dit is dus waarschijnlijk ook het probleem en kan t topic dicht

    #775466

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Een verschil tussen een contactpunten of electronisch carter maakt voor de werking en aangrijpen van je koppeling niet uit! Het probleem zal zich daarom ook blijven voordoen. Ik zie graag een filmpje waar je hem probeerd aan te lopen en of je segmenthouder echt niet mee beweegt?

    #775469

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Het probleem zit hem in t feit dat de ontsteking niet goed past in het Carter en daarom
    loopt het vliegwiel aan tegen de ontsteking zodra hij vast zit. Ik heb alles uit elkaar liggen dus een filmpje van aanlopen gaat hem niet worden 😂 heb hem ook met boormachine geprobeerd te starten en ook dat wilde niet.

    (past een elektrische ontsteking überhaupt in een contactpunten Carter? Of komen de schroef gaten niet overeen

    https://imgur.com/a/TBC0RBb

    fotos van nieuwe en oude Carter, rechts bovenin waar de Carter iets naar binnen komt lijkt de ontsteking tegen aan te komen, verder zien ze er het zelfde uit waardoor ik nu ga twijfelen of de brommerboer gelijk had of niet

    #775471

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Je kan de spoelen iets naar binnen verschuiven bij een punten ontsteking. Soms zit een draad klem tussen een spoel en het carter.
    Let er ook goed op dat de spie netjes in het vliegwiel gleufje valt.

    #775477

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Een elektrische ontsteking past niet in een cp carter en omgekeerd. Wat ik op de foto’s zie is een Piaggio carter en Polini SE elektrisch carter. Van dit laatste carter is bekend dat 3 en 4 spoels ontsekingen problemen geven met op het vliegwiel aanlopen. Je kan de carters wat weg dremelen op de plek waar de “rechtsbovenspoel” komt.

    Lees anders het meningen en ervaringen topic over de Polini Speedengine eens door. Daar staat het een en ander beschreven. Je kan ook een 2 spoelsontsteking monteren om dit probleem op te lossen.

    #775479

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Kijk daar kan ik wat mee, top, ik ga eens even lezen. Denk je dat dat ook het probleem is van het vastzitten van de krukas/vliegwiel ?

    #775494

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Je zou eerst eens moeten kijken of je vliegwiel gewoon vrij draait voordat je het carter in je brug monteert. Aangezien dat zoals gezegd vaak niet zo is bij nieuwe SE carters.

    Als het vliegwiel gewoon goed draait zou het ook goed moeten kunnen draaien als je de koppeling monteert, ook dit zou je kunnen controleren.

    Het is sowieso altijd aan te raden om de koppeling een keer te monteren terwijl het blok nog niet in de brug zit, zodat de spie zich goed kan “zetten”. Als je dat doet kun je meteen zien of het vliegwiel goed draait met gemonteerde koppeling en eventueel het probleem verhelpen.

    Je zegt dat de koppeling nieuw is, maar is de metalen plaat die je tussen de koppeling en de krukasmoer doet dat ook? Als die platen vaak gemonteerd zijn met een kleine moer ertussen kunnen ze krom raken en krijg je vergelijkbare problemen.

     

    #775682

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Goed even een update, het probleem zat hem in de spiebaan van mijn vliegwiel. Nieuw vliegwiel gemonteerd en hij start wonderbaarlijk. Echter start hij alleen met de schroefmachine op de krukas, ik kan zo lang en zo hard aanlopen als ik wil maar dan gebeurd er niks, ook met schroefmachine op de poelie doet niks. Ook even een test rondje gemaakt en kwam op een top van 60 heuvel af! Dit lijkt mij vrij langzaam voor een 70cc met speedengine. Vooral het starten zou ik graag opgelost hebben.

    #775686

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Je start segmenten zitten op de juiste manier gemonteerd.
    Dus hoogst waarschijnlijk slippen ze.
    Even heel erg goed ontvetten  en licht opschuren ook het huis waar ze in aangrijpen.
    Je probleem zal dan voorbij zijn.

    Wat je snelheid betreft, wat is precies je setup en poelie maat? Dan kunnen we wat gerichter antwoord geven.

    #775688

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Setup is
    Malossi 70cc
    polini speed engine
    std carb(volgensmij) met sproeier 64
    poelie 80

    net nog een paar runs gedaan en top kwam nu op 66 met kleinere sproeier. Heb wel het idee dat hij meer kan maar volgensmij maakt hij overvoeren op hogere snelheid. Opzich hoeft hij niet 80 te gaan maar dacht dat hogere snelheid wel haalbaar was met speed engine zonder trek kracht in te leveren.

    trekkracht is ook niet heel denderend. Heb er nu polini groene trekveertjes in zitten.

    #775691

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Een standaard carburateur is 10mm  daarmee ga je natuurlijk niet al te snel 😉 de aanbevolen maat voor een 46mm cilinder op een Malossie of Polinie evo carter is 19mm.
    Je trekkracht gaat dan ook omhoog.
    er past met een speciaal spruitstuk een 16/16 op je carter.

    https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/carburateurs-vespa-ciao/spruitstuk-vespa-speedengine-16-16-15-15-zilver.html

    Je cilinder is van Mallossie en je blok is Polinie je snapt wel dat dat niet mooi past qwa spoelpoorten overgang.
    Ik weet niet wat voor uitlaat je hebt maar vermoed een citypower?

    Maar goed je wilt niet al te hard en ik vermoed dat je met een 13/13 al het gewenste resultaat hebt.

    #775693

    Citta70
    Topic starter
    Berichten: 14

    Oke dat verklaard wel een hoop 😂 ik weet idd dat malossi en polini niet helemaal overeen komt maar was in dit geval niet anders helaas. Ik ga eens kijken naar andere carbs.

    Uitlaat is een polini country

    #775694

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3787

    Je kan ook nog wel kleiner als een 80 poelie hoor, een Citta kan altijd wel een iets kleinere poelie hebben om het verschil van de kleinere wielomtrek wat op te heffen.

    Die 16/16 op de Speedengine is een aanrader en dit maakt echt een wezenlijk verschil tegenover de 13/13.

    Hoe een standaard carburateur loopt op een SpeedEngine zou ik niet weten en wil ik ook niet weten, die zou ik sowieso snel vervangen 😉

    #775700

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7344

    Belangrijker is de Polini Country, er zijn een heleboel beter presterende pijpjes te krijgen en een Polini Top One zal al veel schelen. Harder optrekken en hogere top!

    Dan zit je idd met een Malossi Brevettato cilinder op een Speedengine. Dat spoelkanalen niet helemaal overeenkomen is tot daar aantoe, maar in sommige gevallen zal je ook kans hebben op valse lucht bij het rechtespoelkanaal. Dit valt van de cilinder net wel of niet buiten het Polini carter.

    Mocht je blokje goed inelkaar zitten zal je ook wel de blauwe trekveren moeten kunnen gebruiken.

    Een standaard carburateur wil best op een SE, maar zoals hierboven ook al wordt beschreven. De voordelen van een SE tov Piaggio carters zijn dat je de mogelijkheid hebt voor een cilinder met grotere boring en het gebruik van een grotere carburateur.

14 berichten aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.