Javad's Gila.

Home Forums Perso’s Projecten Javad's Gila.

This topic contains 873 reacties, has 100 deelnemers, and was last updated by Javad 6 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 874)
  • Gebruiker
  • #469039

    virgil
    Donateur
    Berichten: 1042

    Heb je de spiebanen van je koppeling aangepast ? Anders heb je er niets aan.

    Gr.

    #469040

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Ja, ik ben vergeten een foto te maken maar er zit 1 rechte spiebaan van 50 graden in.

    Maar ik bedenk me net dat, omdat de as niet gelast is, hij eigenlijk net zo sterk geworden is als dat de pin van de snor as die er in geperst is dik is.
    Dus ik ben toch bang dat dat het niet houdt, maarja wel zullen zien.

    Edit: Ik heb er even mee gereden, hij loopt mooi recht maar het blok moet naar achteren, hij heeft nu teveel weerstand door een te strakke snaar.

    Er zit nu een sproeier 68 in, die is toch iets te klein dus dat wordt nu een 70.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469041

    MHR
    Bijdrager
    Berichten: 327

    Javad, wat is de binnen diameter van de koppelingsschaal?

    #469044

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Geen idee, dat kan ik nu niet opmeten, dan moet de koppeling er af, dat kan ik vanavond wel even voor je meten.

    Ik denk dat ik het blokje maar overnieuw in elkaar ga zetten, het wil niet mooi lopen.
    Toen ik het in elkaar had gezet ging de kruk ook niet soepel genoeg, hij wou niet klepelen ik aan de kruk draaide als het ware.

    Carb 13/13 of 15 /15 maakt niet uit, het blijft even bagger lopen.
    Nog steeds valse lucht ook, er zitten nu 2 koppakkingen in omdat de zuiger de kop aantikte, hij lekt overigens niet bij de kop maar als ik het blokje even opnieuw in elkaar zet kan er ook gelijk een dikkere voetpakking op ipv 2 koppakkings.

    EDIT: Ik heb er een standaard Polini 46 onder gezet met Proma CC, zonder het blok verder uit elkaar te halen.
    Hij kan nu wel stationair lopen maar nog steeds vrij hoog of niet.
    Dat kan aan de het feit liggen dat het een Speedengine betreft of het is toch valse lucht ergens.

    Ik heb de top nog niet getest, dat komt zo.

    Volgens mij heb ik bij de Polini46@28mm en Calibrata een veel grotere sproeier nodig, ik denk rond de 82.

    Hij trekt niet op zoals ik zou willen, hij reageert vrij traag, alsof de trekveren veel te strak zijn.
    Het blokje wil niet echt mooi lopen zoals het moet, ik ben het vrij zat.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469093

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    MHR :
    Javad, wat is de binnen diameter van de koppelingsschaal?

    Deze is 108 mm.

    De snaar niet helemaal onderin de koppeling, terwijl ik daar toch wel genoeg power voor zou moeten hebben.
    Zou het kunnen dat de trekveren te strak zijn?

    Er zitten blauwe trekveren in de koppeling en het zijn de strakste die ik ooit gezien heb.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469094

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Dat zou heel goed mogelijk kunnen wezen, want net zoals de drukveer zijn de trek veertjes bij peugeot orgineel ook erg strak.
    Peugeot rijd orgineel vanaf de fabriek namelijk (als enige scooter) met iets van 12gr gewichten.
    Dus orgineel is bij peugeot alles vrij strak en zwaar afgesteld wat misshien niet ideaal is voor een vespa blok.
    Ik zou naar zoiets opzoek gaan via mp als ik jou was KLIK
    Die heeft verstelbare trekveren en dat werkt echt 10x nicer:thumb plus deze koppeling van zichzelf ook een stuk meer potentie heeft:thumb

    #469095

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Dat is een interessante link die je daar geeft.
    Ik ga eerst eens zwakkere veren proberen en zal op basis van mijn bevindingen een overweging maken om zo’n koppeling aan te schaffen.

    Helaas passen de Malossi veren die in de Vespa koppeling gaan niet in deze koppeling.

    Is deze oke? Wel een zacht prijsje.

    http://link.marktplaats.nl/422658559

    Of deze: http://link.marktplaats.nl/420854111

    Bij die eerste zitten ook schijven.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469098

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Javad :
    Er zitten blauwe trekveren in de koppeling en het zijn de strakste die ik ooit gezien heb.

    Deze zijn zo te zien veel vrij strak. Ik vond de originele veren gewoon erg prettig:
    – Diameter staal: 1.6mm
    – Buitendiameter veer: 10mm
    – Windingen: 7
    – Afstand tussen haken: 28.9mm

    Ik heb ook gele malossi trekveren gehad:

    Maar die waren alleen geschikt om mee te racen. (geluids impressie (klik))

    Al klinkt je citta in het filmpje op de vorige pagina wel netjes kwa trekveren en daarna doortrekken. D’r zit voldoende toerentalverschil in om te kunnen concluderen dat je koppeling netjes aangrijpt.

    Misschien heb je je spiebanen niet ver genoeg gevijld? Kun je stilstaand je snaar wel diep in de pullies trekken?

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #469099

    MHR
    Bijdrager
    Berichten: 327

    Mijn race koppeling past er dus ook in, deze zou je ook eens kunnen testen. Ik heb een stage6 koppeling die je met een inbus sleutel kan verstellen.

    #469100

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    @ Arvid: He, die gele trekveren heb ik geloof ik ook in mijn “oostenrijkse koppeling” zitten (ooit van Martino overgenomen)
    Ik dacht dat die niet zouden passen, die zijn volgens mij korter dan de de veren die nu in de Fox koppeling zitten.

    Toch heb ik het idee dat de koppeling best lang slipt. Misschien heb ik er ook wel te zware rollen in de vario zitten, dat hij daarom niet zo hard wegtrekt. Ik heb 5,5 met 6 gemixt geprobeerd net als 6 en 6,5.

    En ja, stilstaand kan ik de snaar wel helemaal onderin de schijven trekken zoals het zou moeten. De spiebaan is ver genoeg, helaas niet zo mooi afgewerkt als de jouwe maar netjes genoeg denk ik.
    Maar rijdend krijg ik de snaar niet onderin de schijven (en de bovenin de vario dus)

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469101

    ArvidW
    Donateur
    Berichten: 6259

    Die gele op de foto lijken vertekend klein, in werkelijkheid lijken ze erg veel op jouw blauwe. Het is bijna onmogelijk die in de koppeling te krijgen zonder je vingers te bezeren:con

    Wat voor een vertanding heb jij? Bij mij was de fox variokoppeling met mijn 50cc’tje (8500tpm) bijna geheel gevarieerd op 80km/uur (1:10.73 vertanding). Bij mijn DR blok (10.000+ tpm) was dat pas op ongeveer 90-95km/uur. Hoe meer toeren je blok draait hoe langer je plezier hebt van je grote variatiemogelijkheid, ofwel hoe minder snel je het einde bereikt.

    Achterwielt optillen, gas geven en kijken of snaar nu wel hoog wil komen. (bij mij bleef de boel dan heel, al voelde het wel wat griezelig:lol)

    Het kan dus best zijn dat het niet de overbrenging is die de bedoeling begrenst maar simpelweg de vermogen van het blok.

    AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
    Home made engine dyno
    #469102

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Dikkere trekveren en strakkere drukveer heeft bij mij nooit gewerkt… het begon alleen een beetje raar te ruiken omdat de boel ging fikken!

    Ik zal kijken of ik deze week nog een filmpje kan maken hoe mijn fox vario werkt, klinkt en doet.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #469109

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Het is gelukt om de gele veren er in te krijgen, hij trekt nu op wat lagere toeren op en hij trekt ook harder op.
    Heb wat lichtere rollen geprobeerd en dat trekt ook beter, vooral in het boostgebied rijdt het met 5,6 grams wel lekker maar toch bespeur ik nog wat overtoeren.
    Hij gaat ook niet hard met lichtere rollen, rond de 65, beetje betreurenswaardig met deze setup.

    Er zitten nieuwe lagers in het blok maar ik kan ze gewoon horen als ik aan de vario draai met de hand, morgen gaat het blok open en gaan er even nieuwe lagers in.
    Ik heb toch het gevoel dat het niet helemaal lekker in elkaar zit, dus dat gaat gewoon even overnieuw.

    Ik heb gewoon snorvertanding.

    Fimpje zou leuk zijn Flick.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469170

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Maandag heb ik samen met Martino onze blokjes gereviseerd.
    De zuiger van de Polini46 was wederom gescheurd, dat gebeurd alleen bij de ene Polini46 en niet bij die met de 28 mm flens.
    Dus met die oude Polini46 ga ik niet meer rijden.
    Nu moet ik weer een nieuwe zuiger regelen dus als je er toevallig 1 hebt liggen hoor ik dat graag.

    Ik heb de Zeta er dus opgezet, met nieuwe lagers loopt het nu veel soepeler.
    Eindelijk loopt hij nu lekker stationair maar wel pas zodra hij warm is.
    De cilinder moet wel eerst ingereden worden, ik heb ook nog maar 55 km pu getopt.
    De setup is nu; kick SE, Zeta43 alu, 15/15 @ 68, Top One, Fox clutch met Polini vario @ 6,5 grams.
    Ik wil nog wel wat met uitlaten, sproeiers en rollen spelen.

    Het blokje van Martino liep op de weg naar mijn huis bijna vast, de oorzaak daarvan moet nog worden vastgesteld.
    Hij had een andere SE bij zich om te reviseren, daar zat een klein scheurtje in en die hebben we gedurafixt.

    In het hoekje:

    We kregen de carters ook niet lekker op elkaar dus de boel liep een beetje stroef.

    De brommer liep wel even maar na zo’n 50 meter viel hij uit, daarna steeds hetzelfde probleem gepaard met een boel gestotter.
    Hij had 2 condensators op rij geïnstalleerd, 1 buiten het blok want als hij alleen degene in het blok aansloot, zat er een draadje in de weg die, zodra de kap erop ging, tegen de vario aan zou komen.
    Hij liep wel gewoon met 2 condensators en dit was ook niet de oorzaak van het gestotter, als hij namelijk alleen die in het blok aansloot (zonder kap dan) dan was er hetzelfde probleem.

    Uiteindelijk bleef hij wat langer lopen en zo rond 2 uur ‘snacht stotterden we zo een aantal km richting de stad en Martino’s huis.
    Op een gegeven moment viel hij weer uit en heb ik hem maar een stuk geduwd en heeft hij alleen de laatste km’s naar huis gelopen. (Tja het leven van een Vespafanaat gaat niet altijd over rozen).

    Zeer spoedig volgen er filmpjes van hoe mijn blokje nu draait.
    Ik ben al zeer blij dat hij nu eindelijk een keer mooi stationair blijft lopen, ongeacht de topsnelheid.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #469171

    Frank80cc
    Donateur
    Berichten: 820

    Ja het komt erop neer dat vespa hobby altijd verrassend moeilijk blijft.. zo prak je bij elkaar geraapt zooitje in elkaar en loopt fantastisch en koop je alles nieuw… alleen maar gezeur 😛

    Zelfde als mijn evo heb ik ook 3 x in en uit elkaar moeten halen toen het goed liep.. oorzaak weet ik nog steeds niet 😛

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 874)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.