HPI universal innerrotor ignition

Home Forums Mening & ervaring Ontstekingen HPI universal innerrotor ignition

This topic contains 9 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by AA-T 5 years, 11 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #149000

    Martino
    Topic starter
    Berichten: 7339

    Een wel bekende binnenrotor van HPI. Voor vele verschillende type motorblokken is deze gemaakt en destijds heeft HPI ook een versie speciaal voor de Simonini 4-taps gemaakt. Dit is een mooie actie geweest omdat de standaard ontsteking niet toereikend is en het toerental van het Simonini 4-taps blok niet aan kan.

    Aangezien ik nog een aantal HPI universele binnenrotor ontstekingen had liggen en ook graag deze op de Simonini of ander Piaggio blok wil monteren dacht ik klaar te zijn om de speciale rotor voor een Ciao te bestellen. Helaas is het gat van de rotor te klein voor de krukastap en is deze dus niet plug and play. Mailcontact met HPI verloopt wel snel, maar heb nu als antwoord om de rotor zelf uit te boren of terug te sturen naar HPI. Er zit niks anders op dan hier op in te gaan, maar helaas kost het nu wat meer moeite waar ik dus niet naar opzoek was. Waarom maken ze bij HPI het gat in de rotor niet gelijk goed vraag ik me dan af?

    #152362

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Terugsturen en dan maken ze hem alsnog pas of….?
    Anders even een keertje pas maken hier op de draaibank.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #152363

    Fredzzz
    Moderator
    Berichten: 1512

    Interessant dat het bij jou ook niet past.

    Ik heb reeds voor een Simonini blok een HPI besteld bij JMPB, en daarvan paste de rotor ook niet (gat te klein voor de krukas). Het is dus gewoon een algemeent probleem. Ik dacht dat ik per ongeluk de foute rotor kreeg opgestuurd.

    #152364

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ik vond een nieuw setje te duur dus heb ik een 2e hands setje gekocht dat op een scooter gezeten had.
    Zelf een grondplaat gemaakt. In de rotor heb ik een cilindrisch gat gedraaid.

    Vervolgens heb ik uit een vliegwiel het stalen conisch gedeelte gezaagd.
    Dit op een afgebroken as van een (je weet wel welk merk) krukas gezet zo dat ik het goed kon opspannen en afgedraaid op de maat van het gat. De boel vast gelijmd met locktide.
    Door dat ik kon schuiven zit de rotor precies op de juiste plaats op de krukas.

    Voordeel van deze manier is ook, dat ik een spiegleuf heb en dat ik de rotor los kan halen en weer vast kan zetten, zonder dat ik de ontsteking opnieuw moet afstellen.

    Ik heb er nog niet mee gereden.

    #152365

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Zo heb ik ook al eens een rotor (minibike ontsteking) pas gemaakt voor mijn vespa, met hetzelfde idee!

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #152367

    Martino
    Topic starter
    Berichten: 7339

    Zojuist antwoord gekregen van HPI en het blijkt dat hij dus de bovenste 3mm klemt. Bij HPI hebben ze nu al hun rotors uitgedraaid en zal het probleem van klemmen niet meer voorkomen.

    #152366

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4576

    Rotor was dus hoger als waar de conus van de Vespa krukas overgaat in de rechte pen.
    Kan je jouwe nu omruilen ofzo?

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
    #152373

    Martino
    Topic starter
    Berichten: 7339

    Ik heb zojuist een 12mm frees in de kolomboor gehad en de rotor uitgeboord. Eigenlijk een vrij simpel klusje en nu past de rotor netjes over de krukas heen. Zoals gezegd zal HPI nu hun rotors hebben aangepast zodat deze ook plug and play zijn op onze krukassen.

    #770683

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Was hier ooit een topic over een koelkap
    voor de hpi ontsteking , weten jullie daar iets meer over ?
    ging over iemand die dat in productie wou nemen als ik het goed heb.

    b.v.d.

    #770686

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.