INT: HPI Vliegwiel voor Koeling

Home Forums Advertenties Onderdelen aangeboden INT: HPI Vliegwiel voor Koeling

This topic contains 34 reacties, has 14 deelnemers, and was last updated by ritze 5 years, 8 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)
  • Gebruiker
  • #246229

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    Beste leden,

    Dit topic is om in te schatten hoe groot de vraag is naar een vliegwiel dat zonder aanpassingen op een Vespa HPI binnenrotor past om zo koeling mogelijk te maken (net als met een normale ontsteking met vliegwiel).

    Met een collega (Marc) ben ik bezig wat schetsen te maken voor een mal – het vliegwiel gaat lijken op een standaard Vespa vliegwiel zoals we het kennen. Echter is een mal redelijk prijzig, vandaar de vraag of er uberhaupt interesse is in deze vliegwielen voordat we er volop mee bezig gaan.

    Over de exacte materiëlekeuze zijn wij nog niet uit. Mijn collega heeft voor andere brommer types al een aantal vliegwielen gemaakt uit zeer hittebestendig plastic – al deze vliegwielen zijn nog perfect!

    In mijn ogen zijn er momenteel geen (lees: weinig) mensen met een HPI ontstekingen op hun Vespa simpelweg omdat er geen koelingsmogelijkheden zijn. Hopelijk biedt dit de oplossing.

    Prijs
    Over de prijs kunnen wij helaas nog niet veel zeggen – ga maar uit van 40 tot 50 euro. De vraag is echter wat men bereid is te betalen voor zo een vliegwiel.

    Alle meningen, kritiek, vragen en ideeën zijn welkom.

    Dit is een vliegwiel dat Marc reeds heeft geproduceerd voor het ander type brommer.


    Hier een schets van een Minarelli vliegwiel dat er ook moet komen.

    #248740

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    Interesse maar €40 is behoorlijk wat voor een early adopter. Ontsteking zit ook nog op €250?

    #248741

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    hansieb :
    Interesse maar €40 is behoorlijk wat voor een early adopter. Ontsteking zit ook nog op €250?

    Ja, maar als je nagaat dat een Pinasco vliegwiel drie keer zo veel kost.

    Mijn mening is tevens dat 40 a 50 euro wel te overbruggen is voor mensen die al een ontsteking kopen van 200-250 euro.

    #248742

    niemand
    Donateur
    Berichten: 498

    Ik denk dat als je complete sets voor 150-200 kan leveren met lichtspoel dat je dan meer publiek trekt.
    Voor dat geld zou ik ook wel een setje willen voor op elec carters.

    #248743

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    niemand :
    Ik denk dat als je complete sets voor 150-200 kan leveren met lichtspoel dat je dan meer publiek trekt.
    Voor dat geld zou ik ook wel een setje willen voor op elec carters.

    Onmogelijk. Een HPI alleen al kost 225 euro, lichtspoel zit op 40 euro en dan nog dit plastic vliegwiel – minimaal 305 euro dus. Dit ervan uitgaande dat je de HPI nieuw koopt, deze zijn er ook tweedehands. Dan zou het met 150 euro nog wel moeten lukken, alleen heb ik nog geen gebruikte Vespa Ciao HPI rotoren te koop gezien.

    #248744

    freddy k
    Bijdrager
    Berichten: 543

    Ik denk dat dit wel een meerwaarde is.
    Maar idd hpi blijft duur.
    Ik denk ook niet dat het een enorme oplage zal zijn.
    Moest het in set verkocht kunnen worden is dit aantrekkelijker lijkt mij.
    Mvg

    #248745

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    gat in de markt :thumb

    niet mogelijk om er ook een elek wieltje van te maken?, dan wil ik er sowiso 1 hebben of wel 2

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #248746

    Waarom?

    Waarom zo’n dure mal maken als dit met wat aanpassingen goed te doen is? Dit is haast een kopie zoals ik dit destijds gemaakt heb en lijkt me een stuk efficiënter om dit zelf pas te maken. Voor de hpi zal er meer moeten gebeuren dus voor het aanpassen van een kunstof “vliegwiel” zal de handige klusser z’n hand niet omdraaien lijkt me..

    Zelf ben ik ook bezig geweest om plug and play ontstekingen aan te bieden met dit vliegwiel maar durfde hier geen garantie op te geven. Daarnaast was de gasreactie zo heftig dat dit niet te doen was icm Malossi vertanding. Dit omdat de v snaar direct in de achterkoppeling werd gedrukt waardoor het enorm gaat schommelen in toerental. Met een rode drukveer ging het iets beter maar dan slipte het weer bij de vario. Met 1:10,5 vertanding is het Sil wel aardig gelukt om een stabiele overbrenging te krijgen maar dat ging me in mijn geval teveel snelheid kosten.. Omdat de hpi een stuk zwaarder is dan de Chinese rotor die ik gebruikte en het “vliegwiel” ook de nodige weerstand geeft op de rotor zag ik niet direct de meerwaarde tov een Pinasco vliegwiel. Natuurlijk blijft het gaaf om rotor ontsteking op je Vespa te hebben maar zelf ben ik nu sneller op gang met het Pina wieltje.

    Wel vind ik het gedurfd en ben benieuwd hoe je dit verder aan gaat pakken:thumb

    Hier wat foto’s uit mijn perso,

    #248747

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10286

    Voor een 40 a 50 euro zie ik dit wel zitten:thumb
    Tuurlijk valt zoiets zelf te maken zoals Max aangeeft, maar denk dat een hoop daar niet de middelen, tijd, of spirit voor hebben.
    Ik ben ook 1 die dit voor een 40 a 50 euro zeker zou uit besteden.

    #770695

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    En is die mal er ooit gekomen ?

    #770717

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    En is die mal er ooit gekomen ?

    Frank en ik hebben hiervoor een keer iets geprint, maar het past gewoon niet icm een Ciao-achterbrug.

    #770744

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Inc met mijn blauw brug , is wat breder , Zou ik deze kap kunnen overnemen van jullie fredzz ?

    #770786

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    Hier onze geprinte versie, als prototype.

    Zoals je kunt zien, komt die te hoog (vliegwiel ligt hooger dan de blokophanging):

    #770787

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4004

    Het zou toch wel erg leuk zijn als er nog eens naar gekeken kan worden.
    want dit zijn mijn bevindingen:

    Het is op een eenvoudige manier mogelijk om 6 mm ruimte tussen de stator en de blok ophanging te realiseren.
    en door de conische gedeelte in de binnenrotor aan te passen kan deze ook meer naar binnen.
    De hoeken van de spoel zouden nog afgeschuind kunnen worden.
    Waarschijnlijk meer dan ik hier gedaan heb:

    Bij de waaier zou dan de bevestigingsplaat geleverd kunnen worden.
    En als het prototype werkend is zou HPI een binnenrotor voor jullie kit kunnen leveren.
    De moer die op de rotor zit kan er af.

    Ik weet dat het niet eenvoudig is, ik ben gestopt met dit project omdat een waaier maken voor mij te complex was. Maar met Franks intelligentie en technische expertise, en jouw daad, wilskracht en drive moet het met wat inzet toch lukken om een mooie goed functionerende koelwaaier op een HPI ontsteking te krijgen?

    #770788

    Fredzzz
    Topic starter
    Berichten: 1512

    @zevenenergie, bedankt voor de reactie. Ja, opzich zou het mogelijk moeten zijn. De vraag is echter of er voldoende animo voor is. Er zijn gewoon niet zoveel mensen die met een HPI rijden -> echter is dit ook alsvolgt te beredeneren: er zijn niet zoveel mensen die met een HPI rijden, omdat er geen waaier/koeler voor bestaat.

    Ik denk zeker dat het mogelijk is om een simpel en goedkoop vielgwiel/koeler te ontwikkelen voor de HPI. Het probleem dat wij tegenkwamen is dat het “vliegwiel” te hoog komt te zitten, doordat de rode HPI stator unit te hoog is.

    De hoeken afvlakken zoals in jouw foto was bij ons niet het probleem – de stator (rode unit) komt gewoon te hoog te zitten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.