Fluitend geluid in blok of klok

Home Forums Techniek Motorisch Fluitend geluid in blok of klok

This topic contains 19 reacties, has 7 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 5 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
  • #771346

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Aan mijn Vespa heb ik in de loop van tijd redelijk wat gereviseerd. Toch hoor ik nog steeds een vreemd fluitend geluid. Dit heb ik al vanaf dat ik hem kreeg. Zodra ik gas geef begint er een fluitend geluid, en hoe harder ik rijd, hoe harder hij gaat fluiten.
    ik dacht eerst dat zou een versleten krukaslager zijn, maar helaas. Ik heb deze winter een nieuwe cilinder, krukaslagers, zuiger, zuigerveren, naaldlager erin gezet. Ik hoor het geluid nog steeds.
    ik hoop nu dat het van het klokje achter komt, maar kan dit? Pas zodra ik gas geef (dus druk op mijn riem zet en dus ook poelie) begint het geluid. Stel het is iets in mijn klok, is daar iets te vervangen of moet ik een nieuw klokje?

    #771352

    Anoniem

    Is het niet je koppeling of v-snaar die dat geluid maakt? Ik heb dat namelijk ook wel is gehad kwestie van een nieuwe v-snaar of nieuwe koppeling segmenten.

    #771354

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Heb je geen valse lucht bij de kop?
    Als je kop niet strak is aangedraaid gaat je koppakking fluiten.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #771357

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005
    #771369

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    alle koppeling segmenten heb ik al vervangen in het afgelopen jaar, ook heb ik al een nieuwe v-snaar erin gezet. de koppakking lijkt me zeer onwaarschijnlijk, want ik heb al meerder pakkingen gehad zowel alu als papier, en hij blijft dit geluid maken.

    #771461

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139


    Dit is het fluitend geluid waar het om gaat

    #771462

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    als je brommer in fietsstand staat en je geeft gas, heb je dan nog steeds dit geluid?

    #771463

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Daarmee sluit je alleen de lagers uit van de laatste as (waar je driehoekslager ook op zit). De andere asjes draaien nog gewoon als je de poelie aandrijft op fietsstand.

    Edit:
    Je kan tijdens het gas geven op fietsstand het geluid wel beter lokaliseren, dan kan je overal lekker dichtbij met je oren.

    #771470

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Goede tip, dat ga ik zometeen even proberen

    #771482

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ja jongens, ik heb inderdaad iets mis in mijn klokje. Jullie tip heeft me geholpen. Ga er van uit dat er een lagertje niet meer zo lekker loopt. Bestel meteen twee nieuwe bandjes mee als ik mijn achterwiel er toch ga af draaien.

    Eigenlijk kan het dan alleen het lager zijn van de as waar de poelie om monteert is toch?

    #771511

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Dat is wel het lager dat het meest te verduren heeft. Maar ik neem aan dat je dan gelijk je hele klokje even reviseert en voorziet van verse olie?

    #771566

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ja tuurlijk, ik vervang even alle lagers. maar even terug komen op mijn vorige bericht. Als ik hem in fiets stand zet en dan gas geef, dan hoor ik het geluid niet. Op fiets stand draait de poelie ook gewoon mee, dus het moet wel het interne lagertje zijn.  🙄

    #771574

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2445

    Op dat moment draait alleen je laatste as, die je wiel aandrijft niet mee. Je hebt vast meer duidelijkheid als je naaf open ligt.

    #774920

    ultrabanaan
    Topic starter
    Berichten: 139

    Ik heb even een antwoord nodig. Ik ben momenteel mijn cardan aan het reviseren. Het is een snor vertanding met fietsstand. Nu wil ik mijn grote tandwiel terug plaatsen. Maakt het iets uit welke kant onder ligt? De kant van de cijfers onder of boven? Het is een origineel tandwiel, dus geen mallossi

    #774921

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Het beste is wel als het grote tandwiel, met het grootste oppervlakte richting de deksel gaat. Zo heeft de fietsstand/hevel aan de binnenkant het meeste raakvlak op dat tandwiel.

    Ik weet zo niet of de cijfers dan onder of boven liggen. Hier op de afbeelding wel goed te zien (wel Malossi vertanding, maar het principe blijft hetzelfde):

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.