Euro 95 naar E10

Home Forums Techniek Overige techniek Euro 95 naar E10

This topic contains 9 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Wilk1985 4 years, 5 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #790553

    gileracitta.com
    Topic starter
    Berichten: 443

    euro95

    Wat doen jullie nu euro 95 gaat verdwijnen?

    Welke kies jij om te mixen en wat is beter ?
    https://www.e10check.nl/

    Shell V-Power
    Waarom kiezen voor Shell V-Power in plaats van standaard Euro 95 benzine?
    Shell V-Power brandstof is een unieke prestatiebrandstof met dubbele werking. Krachtige en actief reinigende toevoegingen kunnen de vorming van vuilafzettingen op de kleppen voorkomen en bestaande vuilafzettingen zelfs grotendeels verwijderen. Ook bevat Shell V-Power brandstof wrijvingsverminderende componenten en heeft een hoog octaangetal van minimaal 98. Zo helpt deze unieke samenstelling extra vermogen te leveren waardoor de prestaties van uw auto verbeteren. Shell V-Power draagt bij aan een schonere en sterkere motor – welke auto u ook rijdt.

    Shell Euro 95/ E10

    Wat is E10?
    Dat is gewone benzine waar 10 procent bio-ethanol aan is toegevoegd. Bio-ethanol wordt gemaakt van bijvoorbeeld mais. Het spul zit ook al in Euro 95 (dat officieel E5 heet, de E staat voor ethanol en het cijfer voor het percentage, 5 procent dus). Door het bio-ethanolgehalte te verdubbelen hoopt de rijksoverheid de CO2-uitstoot te beperken. Nog een voordeel: het is een hernieuwbare brandstof: fossiele brandstoffen raken op, maar mais kan opnieuw aangeplant worden. E10 is te herkennen aan de ronde, witte sticker met de tekst ‘E10’ op het vulpistool. De naam Euro 95 blijft gewoon. De duurdere premiumbenzines van de brandstofmerken zullen doorgaans Euro 98 E5 zijn.

    • Dit onderwerp is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door gileracitta.com.
    #790558

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Ik tank al Euro 98 en mix hier mijn eigen olie bij. De sla-olie die door de brommix gaat hier in Alkmaar is niet van al te beste kwaliteit. Tank het nou al een tijdje en heb wel het idee dat het een schonere (en betere) verbranding teweeg brengt. Ook al kan dat natuurlijk ook tussen m’n oren zitten :roll:.

    E10 zitten ook weekmakers in toch? Onze brommers hebben niet heel veel rubbers die aangetast worden door die weekmakers, maar tank het liever niet. Zoveel benzine heb ik nou ook weer niet nodig in de week met m’n damesbrommertje.

    #790560

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Nah 😆  Ik zit hierop te wachten !!! Iets voor de racerij :thumb

    E85 (brandstof)

    E85 is een alcoholbrandstofmix van 85% gedenatureerde ethanol met 15% benzine. Naast de ethanol en benzine bevat de brandstof ook nog vaak kleine hoeveelheden MTBE en isobutanol voor een betere verbranding en of motoronderhoud. De genoemde percentages zijn volumepercentages.

    De ethanol wordt verkregen uit planten, en wordt daarom ook wel bio-ethanol genoemd. Door het gebruik van planten is de brandstof meer CO2-neutraal.

    Deze brandstof wordt al veel gebruikt in Zweden en het mid-westen van de Verenigde Staten, waar de ethanol uit maïs wordt verkregen. Ook de race-industrie maakt veel gebruik van E85 als brandstof, omdat ethanol veel klopvaster is dan normale benzine. Daardoor kan de brandstof een hogere compressie aan, zonder dat de brandstof uit zichzelf ontbrandt zoals bij een dieselmotor.

    Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvast staal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.

     

    TICKLING BARN
    #790569

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    Nou mijn ervaring met e10 is dat beide citta’s er niet op rijden de ene krijg ik niet eens aan en de andere stottert als een maloot .
    10liter e10 van de BP.
    Alles eruit laten lopen….bij de total 10L e5 en ze lopen weer als een zonnetje.
    Het is raar maar waar helaas 🙁

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door lightlord.
    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #790577

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Het probleem met Etanol is dat het aluminium aantast, race motoren die op het pure spul rijden moeten na gebruik gespoeld worden, omdat het hele brandstof systeem anders kapot gaat.

    Omdat wij olie door de brandstof mengen, zullen wij praktisch geen last hebben van de etanol in E8.
    Het snellere verouderen van deze brandstof, is wel een probleem zeker als je meerdere brommertjes hebt die lang in de schuur staan.

    @lichtlord
    Ik heb in de ochtend altijd  start problemen, maar ik heb nog geen probleem met stotteren.
    Dat lukt prima. 🙂

    Maar even serieus, dat zal slecht nieuws zijn als ze dat in de mix pomp gaan gebruiken.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #790584

    lightlord
    Donateur
    Berichten: 884

    @zevenenergie het is echt zo..ik denk dat dit een tactiek is om onze geliefde 2takt de das om te doen onder het mom van het milieu..GGRRR ;(

    Je ware pubertijd duurt je leven lang
    Lightlord's Dizzy/Gypsi
    #790585

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2102

    @lightlord

    Bijzonder, ik heb mijn brommer 20L op blueone laten lopen, ook E10, en ik heb nooit last gehad.

    #790586

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    @ lightlord
    Ik ga, als mijn tank leeg is ook even E10 mengen en kijken wat er gebeurd.

    Ik ben pro natuur, maar dat milieu gebeuren krijgt steeds meer commerciële trekjes waar van ik het nut niet in zie.
    Zo is bio ethanol de oorzaak van buitensporige voedsel prijzen in arme landen, tot wel 400% voor producten waar mais in zit. Er is extra gevaar voor: ontbossing van natuurgebieden, watervoorziening en komt er veel meer Co2 vrij.

    Dat grrrr ken ik ook. Maar ik was al boos, dus dat word alleen maar aangeraakt. Dus maar eens kijken hoe  daar het beste mee te dealen.

    • Deze reactie is gewijzigd 4 years, 5 months geleden door zevenenergie.
    #790593

    Joukel
    Bijdrager
    Berichten: 127

    Zelf ook (per ongeluk) 95 E10 getankt voor mijn brommers, zoals eerder al gezegd hier, lopen ze er bij mij ook niet geweldig op. Ook jammer dat het minder geschikt is om lang in je tank te laten zitten, met 12 brommers hier is er altijd wel één waarvan de brandstof over zijn ‘houdbaarheidsdatum’ komt, misschien toch maar overwegen om op aspen over te stappen, dat is tenminste echt beter voor het millieu en relatief lang houdbaar.

    Over de verhalen van aantasting van de rubbers heb ik zo mijn twijfels, misschien is het een idee om 2 testopstelling te maken. Waarbij je in een wat rubbers/pakkingen in gewone 95 E5 legt een dan idem in een opstelling met 95 E10. Nu zijn gelukkig de meeste rubberen delen opnieuw te krijgen (vlotterpakking/vlotternaaldjes) maar zou zonde zijn als een bijv. wat ‘zeldzamere’ OT benzinekraan defect raakt door dit goedje.

    Oldtimer fanaat
    #790613

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Ik tank al jaren 98 omdat de brommer daar fijner op loopt, en ga het risico niet nemen met e10.

    Hoewel ik het wel heel interessant zou vinden als iemand concreet bewijs heeft van wat er nou echt gebeurt met de rubberen onderdelen etc. Tijd voor een duurtest :thumb

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.