Demontabele cilindrische lagers

Home Forums Techniek Mechanisch Demontabele cilindrische lagers

This topic contains 3 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by zevenenergie 4 years geleden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
  • #794773

    Martino
    Topic starter
    Berichten: 7345

    Ik heb nu een setje demontabele cilindrische krukaslagers voor een motorblokje liggen. Het idee en voordeel ik voor ogen heb is dat ik de carters dan zo koud in en uit elkaar kan zetten. Ik wil op deze manier vooral eens gaan kijken wat bepaalde krukastimingen doen. Het in en uit elkaar halen van het motorblokje zal hiermee een stuk versoepelen, maar nu vraag ik mij af hoe snel ze slijten tegenover de conventionele kogellagers? Wie heeft er ervaring met het type lagers en waar dien ik vooral rekening mee te houden?

    #794776

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5138

    Als ik het mij goed herinner, heeft @crullie daar eens iets over geschreven.
    Het lijkt me dat er meer contactoppervlak is dan bij een kogellager, en dus minder slijtage.

    #794777

    Tiesman1986
    Moderator
    Berichten: 863

    Dit klinkt als muziek in de oren martino 🙂
    Zeer benieuwd naar de bevindingen. :mrgreen:

    #794786

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Ze zijn vrij duur meen ik, bij montage moet je er opletten dat ze niet klemmen bij het aandraaien van de carters, want ze kunnen axiale krachten niet zo goed opvangen als een kogellager.

    Een goed alternatief zou zijn dat je je tappen van de krukas wat dunner slijpt met een waterpoofpapiertje,
    zodat er een zuivere passing ontstaat. Dan kan je de boel ook uit elkaar trekken.
    Dit word bij race motoren ook vaak gedaan om het verschil in uitzetting-coeficent tussen de stalen krukas en de aluminium carters op te vangen zodat de lagers heel blijven.

    Daar kan je dus prima mee rijden.
    Ik ben ook benieuwt naar je krukas timing bevindingen. :mrgreen:

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.