Citta start niet na revisie

Home Forums Techniek Motorisch Citta start niet na revisie

This topic contains 12 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by Thijs_DR_Evo 4 years, 9 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #787086

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Hallo,

    Ik ben al jaren de trotse eigenaar van een Citta uit 1988. Vorige zomer na een lekker stukje rijden kwam ik met drie knallen thuis. Voor de zekerheid deze winter me blok volledig gereviseerd. Nieuwe lagers, pakkingen. condensator, Contactpuntjes, zuiger met nieuwe zuiger veren, nieuwe carburateur met luchtfilter.

    Vandaag alles in elkaar gezet en helaas doet de brommer het nog niet. Hij vonkt goed. Alleen de bougie blijft droog. Het lijkt ook wel of dat ik minder compressie heb. Ik heb ook benzine toegevoegd bij de bougie, maar de brommer slaat niet aan. Net nogmaals de zuiger veren gecontroleerd, deze zitten goed.
    Wat wel vreemd is, dat me uitlaat vol brandstof zit.

    Wat nieuw is, dat ik me carter heb uitgevijld en vergroot naar 12mm. Me carburateur is nu ook 12/12 met standaard lucht filter en een City power uitlaat. Sproeier maat is 56mm. Deze zit standaard bij de carburateur, misschien wat aan de grote kant.

    Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken. Bougie wordt niet nat, weinig compressie en als ik brandstof, bij de bougie toevoeg, slaat de brommer niet aan. Wel een goede vonk

    Als laatste de bovenste zuiger veer in de L vorm, hoe moet deze gepositioneerd worden op de zuiger?

    Alvast bedankt,

    Raymond

    #787088

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Hoi Raymond,

    Allereerst welkom op het forum. Heb je al tussen de How-To’s gekeken? Hier kan je al e.e.a. mee troubleshooten.

    • In welke richting staat de pijl op de zuiger? richting de uitlaatpoort?
    • Sluit je inlaat nog goed af? m.a.w. heb je hem niet te ver geboord/gevijld?
    • Toevallig 38.2mm zuiger in 38.4mm cilinder?

    Check dit even wanneer je tijd hebt. In princpe zou een brommer gewoon moeten aanslaan wanneer deze benzine via het bougiegat toegevoegd krijgt.

    #787092

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Je sproeier is wel aan de grote kant, maar hij zou in ieder geval moeten starten.

    Als ik je verhaal goed begrijp zuigt de zuiger geen brandstof aan, sluit je krukaskeerring wel goed af? Zijn je pakkingen goed dicht?

    En nog een hele geinige, sluit je decompressiestift wel goed af? Dit zou heel goed het knallen kunnen verklaren en verklaart dan ook meteen waarom je brommer ook na je werkzaamheden nog steeds niet start.

    #787100

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Goedemorgen,

    Bedankt voor de snelle reacties. De zuiger is 38.2 mm en wijst naar de uitlaatpoort.
    Inlaat is een klein beetje uitgevijld, hoop niet dat het is. Ik zal vandaag me keerring en pakkingen nog is goed controleren. Decompressiestift heb ik gereinigd en schoon gemaakt tijdens blok revisie.

    Ik ga weer op onderzoek uit vandaag.

    Raymond

    #787257

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Goedendag,

    Vandaag opnieuw meerdere dingen geprobeerd, waaronder ook een andere cab.
    Niks werkte, er komt geen benzine bij de bougie, blok zuigt geen benzine aan. Toch besloten om mijn blok open te maken. als ik op mijn inlaat blaas komt er wel lucht langs mijn karkaswang. als ik met een lampje schijn zie ik ook een dun lucht spleetje aan de boven kant van de krukaswang. Moet de krukaswang altijd de gehele inlaat afsluiten?

    Bedankt!

    Raymond

    #787260

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Hij hoort helemaal gesloten te zijn.
    Heb je aan de inlaat gevijld?
    Ik maak de randjes altijd flinter dun, dus een minimale overlap, dat is riskant maar in de praktijk ga t dat prima.
    Een heel klein spleetje is erg jammer, maar daar zou hij wel mee starten.

    Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken.
    brandstof bij de bougie toevoegen begrijp ik niet. dat loopt gelijk je uitlaat in . en maakt je bougie drijfnat.

    Misschien is er iets met de brandstof toevoer.

    #787264

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Bedankt voor de reactie, dat verklaart een hele hoop.
    Elke keer zat mijn uitlaat vol met benzine ;-). Ik dacht hier gelezen te hebben dat je dit kon doen om de motor te testen. Ja ik heb de inlaad uitgevijld maar een heel klein beetje. Wat ik raar vind en dat is ook het probleem. De ronding van de krukas sluit niet geheel aan bij de ronding van me inlaat. Als je van bovenaf kijkt. De inlaat is in het midden wat ovaal. Ik heb meerdere carburateurs geprobeerd, me benzine kraan is het niet er stroom behoorlijk benzine uit. Heb je misschien nog ideeën?

    #787265

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik had destijds wel startpiloot/benzine via het bougiegat erin gedaan om te testen of mijn blok liep, dan slaat hij een seconde of 1 aan en is het weer klaar, het kan dus wel, Niek had dit ook al genoemd. Heb je ook gechecked of er genoeg benzine in je carburateur komt? Of heb je misschien last van (te veel) valse lucht bij je carburateur, wat kan gebeuren als de plastic bus niet goed zit of de carb los / schuin op je inlaat zit geschoven. Is het niet de kop- of voetpakking waar hij toch nog wat lekt? Dat zou ook het knallen en niet aanslaan met benzine via het bougiegat verklaren.

    1
    #787269

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Die truuck van benzine er in, werkt  bij staande cilinders, dan loopt het je spoelpoorten in en dan zit het in je carter.
    Of ik nog meer ideeën heb?  Ik zou net als Dustin zegt, de koppakking controleren. Als die lekt kan de rest 100% zijn. maar wil die toch niet starten. Dat heeft mij een keer tot waanzin gedreven.
    Nu is mijn normale staat van zijn, eigenlijk een milde vorm van waanzin, maar daar hoeven we het nu niet over te hebben.

    #788189

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Hallo,

    Ik heb voor de zekerheid nieuwe carter delen besteld en alles weer gemonteerd. Alleen helaas heb ik nog steeds het zelfde probleem. Ook nieuwe carburateur geprobeerd. Maar het blokje zuigt nog steeds geen benzine aan. Alles is eigenlijk nu vervangen pakkingen zijn nieuw enz. Zit er bijna aan te denken om een ander blok te kopen. Is er een mogelijkheid om de aanzuiging van het blok te kunnen testen. De compressie is wel goed. Twee grote passen en het achterwiel slipt al.

    Bedankt

    Raymond

    #788190

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Een blokje zuigt altijd benzine ook al lekt de inlaat een beetje. En dat lekken kan je even controleren door in de inlaat te blazen wanneer de krukas er voor zit.
    Kan het zijn dat je keerring los zit?
    Ik vind het vreemd dat je achterwiel slipt wanneer je hem probeert te starten, dat heb ik nog nooit gehad.

    #788196

    Maassie
    Topic starter
    Berichten: 6

    Bedankt voor je snelle reactie, net nogmaals me blok er onderuit gehaald. Wordt er al handig in na zoveel keer. Op de inlaat geblazen en de krukas bewogen. Ik merk duidelijk verschil met blazen wanneer de krukas voor de opening staat van de inlaat. Wel kan ik als de krukas voor de inlaat staat lichtjes lucht er doorheen blazen, maar dan zet ik wel goed kracht.

    Groetjes

    Raymond

    #788199

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Gaat je vlotter wel open? Misschien heb je het armpje verbogen met schoonmaken en klopt de vlotterhoogte niet meer.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.