Brommertuub perso

Home Forums Perso’s Projecten Brommertuub perso

This topic contains 12 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Brommer tuub 3 years, 9 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #799186

    Brommer tuub
    Topic starter
    Berichten: 74

    Beste forumleden, inmiddels al goed gevorderd in mijn project ciao dus op aanraden van FonS maar eens een perso begonnen.

    3 jaar geleden toen mijn buurman overleed heb ik zijn 1988 er Vespa ciao snor die hij destijds nieuwgekocht heeft van hem georven. Helaas heb ik hier geen foto meer van. In de tussentijd er alleen maar een beetje mee gecrosst en veel te weinig liefde gegeven dus toen het project begon had ie wat roest hier en daar.

    Aangezien het tegenwoordig niet meer de bedoeling is om met 60kmph op snorkenteken te rijden dacht ik doe maar een beetje schappelijk en laten we hem omkeuren tot bromkenteken. Dan valt het overschrijdingsniveau van de max snelheid nog een beetje mee.

    Eerst maar eens begonnen om het blokje te demonteren en er een paar nieuwe bandjes op te gooien.85C77620-5DC9-49F2-AA89-D0DB466530116FAD8C81-EA4A-48E2-B01F-8D84E1C5CD70

    Omdat de inlaat van een snor zo piepklein is heb ik de inlaat opgeboord tot 13mm. Ook het inlaatvlak is uitgevijlt. D777B660-1994-4724-8709-5CB68B0F9D520AF8630D-F1FA-4596-9CB1-0FA64F401EA3

    Nieuwe lagers, nieuwe shim’s, nieuwe zuiger, nieuwe keerring, nieuw contactpuntje, nieuwe condensator, nieuwe pakkingen en nieuwe tapeinden. Blokje weer in elkaar en gas erop dacht ik.568EEE29-CB62-4630-B664-E6EC185290E6Maar helaas wou hij niet lopen na revisie. Afspraak geregeld met FonS dat ik het blokje langs zou brengen maar kon het toch niet laten toen ik hem in de werkbank had hem even open te maken en toen kwam ik tot de conclusie dat mijn nieuwe zuiger niet de juiste was. (Origine zuiger stond erbij op JMPB) DD97ACA1-26F1-4179-B341-DA33C7E58701

    Blokje weer in elkaar met oude zuiger (die nog goed was) en meteen starten. Helaas met monteren van de lagers de krukaswang beschadigd en nu hoor je nu een luid schraap geluid in het blok.

    Dus nu de hele ciao maar naar expert FonS gebracht en die zal nu voor een tijdje het perso overnemen totdat hij weer terug bij mij is. Hier nog een foto van mijn hersenspinsel hoe hij na de keuring moet worden. 92FA24CE-74AE-4573-8848-415D600CA9A9

    Ducati rood en de stickers van een 888 ssp4. Blijft Italiaans dus🤣

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 9 months geleden door Brommer tuub.
    #799196

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Gisterenavond ben ik maar meteen begonnen met het blok.
    Het eerste dat opviel na het demonteren van de koppeling, was dat het vliegwiel los zat. Dat hoort zich vast te zetten dmv de conische passing op de krukas, dus dat is niet goed.

    Toen het vliegwiel eraf was, zag ik dat de draad naar de bobine doorgesleten was. Dat was dus het startprobleem.

    20200616_212536
    20200616_213741

    Dit heb ik natuurlijk meteen gerepareerd.
    Het feit dat het blok start met de andere zuiger, lijkt me een toevalstreffer.

    20200616_215344

    Aan de krukas vielen me twee dingen op. Eén: hij draaide stroef. Twee: het is geen originele, lijkt een Top Racing.

    Het stroef draaien kwam door slecht gemonteerde lagers. De shims zijn 0,5mm dik, maar zoals je ziet zitten de lagers niet helemaal op hun plek. Daardoor is in feite je krukas te breed en wordt hij onder spanning gemonteerd.
    Dit zou je piepende/schrapende geluid goed kunnen verklaren.

    20200616_214700
    20200616_214723
    20200616_214804

    Wordt vervolgd!

    #799214

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Sterker nog, dit is een Top Racing krukas en ik hoef jou niet te vertellen wat ook zijn bijnaam is. Ik zal deze direct voor een ander exemplaar vervangen.

    #799216

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Er komt een DMP in, daar heb ik enkel goede ervaringen mee.

    #799232

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    Nou, vandaag maar even op visite gegaan bij onze vrienden van Q-parts. Thuis gekomen met een nieuwe krukas en lagerset.

    20200617_172457

    Inmiddels zit het blok weer in elkaar en loopt het weer. Geen gekke geluiden meer! 🙂
    Het heeft wel last van het bekende euvel bij een standaard blokje, wanneer je de inlaat vergroot… Dat komt de trekkracht vanuit stilstand niet ten goede.
    Ik heb tijdens wat kleine proefritjes flink gebruik gemaakt van de trappers om op gang te komen. Maar als hij eenmaal gaat, dan gáát ‘ie ook! Ik verwacht dat een setje strakke trekveren en misschien een ander uitlaatje wonderen zullen doen.
    Nu nog wat afstellen en dan wat mechanische dingetjes nakijken. De achterband raakt het spatbord, het voorwiel heeft vreselijk veel speling, de startsegmenten slippen etc…
    Morgen komt meneer Brommer tuub zelf even langs, dus hopelijk schijnt het zonnetje zodat we even de weg op kunnen.

    #799234

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Dat is dan toch mooi met Q-parts om de hoek. Nou idd hopen op mooi weer en een goed sleuteldagje gewenst.
    Zo te zien allemaal punten die opgelost kunnen worden.

    #799238

    Brommer tuub
    Topic starter
    Berichten: 74

    Ziet er goed uit!

    #799274

    FonS
    Bijdrager
    Berichten: 5136

    20200618_201344~2

    Vanavond wat kilometertjes gemaakt.
    Hij trekt slecht, maar loopt lekker!

    De huidige setup:

    – standaard 50cc
    – geboorde en gevijlde inlaat
    – 12/7 carburateur sproeier 47
    – standaard brom luchtfilter
    – standaard model uitlaat
    – poelie 95 op brom naaf

    Sproeier was 42 met 1 van de 3 luchtfilter gaatjes afgedicht, nu loopt hij lekker met sproeier 47.
    Als hij eenmaal begint te trekken, zit hij vrij snel op 42 km/h (gps app) en uiteindelijk raakt hij buiten adem op precies 45 km/h. Perfect voor de RDW keuring dus.

    Eerlijk gezegd vind ik het zonde dat de Ciao straks helemaal verbouwd wordt… Hij heeft zo’n mooi karakter! Ik weet niet hoe de kappen eruit zien, maar het frame is er nog best goed aan toe.
    Ach ja, ik heb er wel plezier van. Ik sleutel er komend weekend nog wat aan en dan gaat ‘ie terug naar z’n baasje.

    #799276

    Brommer tuub
    Topic starter
    Berichten: 74

    Dat ziet er goed uit! Ik vind hem zelf zoals ie nu is eigenlijk ook wel heel mooi dus ik denk dat ik hem maar zo ga laten. Wat wel nog op mijn wensenlijst staat is een volledige watergekoelde cillinder + kop dus na de keuring ga ik hier maar eens na opzoek. Wat er ook na de keuring nog op komt is een ander luchtfiltertje, een ander uitlaatje en misschien ook nog wel een vario:)

    #799282

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Nou, vandaag maar even op visite gegaan bij onze vrienden van Q-parts.
    Thuis gekomen met een nieuwe krukas en lagerset. Inmiddels zit het blok weer in elkaar en loopt het weer. Geen gekke geluiden meer! 🙂
    Het heeft wel last van het bekende euvel bij een standaard blokje, wanneer je de inlaat vergroot… Dat komt de trekkracht vanuit stilstand niet ten goede………………….


    Dat was bij mij ook.
    Niet dat mijn Ciao nu optrekt als een malle, maar met een Malossi speed luchtfilter werd ’t wel een stuk beter. Ook op top heeft het blokje nu iets meer lucht……………….

    #799400

    Brommer tuub
    Topic starter
    Berichten: 74

    Vandaag alles weer keurig netjes ontvangen van FonS. Ciao loopt weer als een zonnetje maar alleen trekt hij echt slecht op dus heb besloten om een varioset aan te schaffen.

    Dus wie o wie heeft een varionaaf of een complete klok met een 1:13 vertanding liggen? Of heeft iemand een hele set voor een leuk prijsje?

     

    #799410

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Je moet toch nog naar de rdw?
    Ik zou dat eerst maar doen.
    Straks loopt ie net weer te hard voor de snelheidsmeting aldaar.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799411

    Brommer tuub
    Topic starter
    Berichten: 74

    Klopt maar dat is al volgende week. Wil de spullen graag compleet hebben zodat ik daarna ook meteen verder kan.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.