This topic contains 12 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Brommer tuub 3 years, 9 months geleden.
-
Gebruiker
-
16 juni 2020 om 22:53 #799186
Beste forumleden, inmiddels al goed gevorderd in mijn project ciao dus op aanraden van FonS maar eens een perso begonnen.
3 jaar geleden toen mijn buurman overleed heb ik zijn 1988 er Vespa ciao snor die hij destijds nieuwgekocht heeft van hem georven. Helaas heb ik hier geen foto meer van. In de tussentijd er alleen maar een beetje mee gecrosst en veel te weinig liefde gegeven dus toen het project begon had ie wat roest hier en daar.
Aangezien het tegenwoordig niet meer de bedoeling is om met 60kmph op snorkenteken te rijden dacht ik doe maar een beetje schappelijk en laten we hem omkeuren tot bromkenteken. Dan valt het overschrijdingsniveau van de max snelheid nog een beetje mee.
Eerst maar eens begonnen om het blokje te demonteren en er een paar nieuwe bandjes op te gooien.
Omdat de inlaat van een snor zo piepklein is heb ik de inlaat opgeboord tot 13mm. Ook het inlaatvlak is uitgevijlt.
Nieuwe lagers, nieuwe shim’s, nieuwe zuiger, nieuwe keerring, nieuw contactpuntje, nieuwe condensator, nieuwe pakkingen en nieuwe tapeinden. Blokje weer in elkaar en gas erop dacht ik.Maar helaas wou hij niet lopen na revisie. Afspraak geregeld met FonS dat ik het blokje langs zou brengen maar kon het toch niet laten toen ik hem in de werkbank had hem even open te maken en toen kwam ik tot de conclusie dat mijn nieuwe zuiger niet de juiste was. (Origine zuiger stond erbij op JMPB)
Blokje weer in elkaar met oude zuiger (die nog goed was) en meteen starten. Helaas met monteren van de lagers de krukaswang beschadigd en nu hoor je nu een luid schraap geluid in het blok.
Dus nu de hele ciao maar naar expert FonS gebracht en die zal nu voor een tijdje het perso overnemen totdat hij weer terug bij mij is. Hier nog een foto van mijn hersenspinsel hoe hij na de keuring moet worden.
Ducati rood en de stickers van een 888 ssp4. Blijft Italiaans dus🤣
- Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 9 months geleden door Brommer tuub.
17 juni 2020 om 07:17 #799196Gisterenavond ben ik maar meteen begonnen met het blok.
Het eerste dat opviel na het demonteren van de koppeling, was dat het vliegwiel los zat. Dat hoort zich vast te zetten dmv de conische passing op de krukas, dus dat is niet goed.Toen het vliegwiel eraf was, zag ik dat de draad naar de bobine doorgesleten was. Dat was dus het startprobleem.
Dit heb ik natuurlijk meteen gerepareerd.
Het feit dat het blok start met de andere zuiger, lijkt me een toevalstreffer.Aan de krukas vielen me twee dingen op. Eén: hij draaide stroef. Twee: het is geen originele, lijkt een Top Racing.
Het stroef draaien kwam door slecht gemonteerde lagers. De shims zijn 0,5mm dik, maar zoals je ziet zitten de lagers niet helemaal op hun plek. Daardoor is in feite je krukas te breed en wordt hij onder spanning gemonteerd.
Dit zou je piepende/schrapende geluid goed kunnen verklaren.
Wordt vervolgd!
17 juni 2020 om 11:45 #799214Sterker nog, dit is een Top Racing krukas en ik hoef jou niet te vertellen wat ook zijn bijnaam is. Ik zal deze direct voor een ander exemplaar vervangen.
17 juni 2020 om 12:35 #799216Er komt een DMP in, daar heb ik enkel goede ervaringen mee.
17 juni 2020 om 22:46 #799232Nou, vandaag maar even op visite gegaan bij onze vrienden van Q-parts. Thuis gekomen met een nieuwe krukas en lagerset.
Inmiddels zit het blok weer in elkaar en loopt het weer. Geen gekke geluiden meer! 🙂
Het heeft wel last van het bekende euvel bij een standaard blokje, wanneer je de inlaat vergroot… Dat komt de trekkracht vanuit stilstand niet ten goede.
Ik heb tijdens wat kleine proefritjes flink gebruik gemaakt van de trappers om op gang te komen. Maar als hij eenmaal gaat, dan gáát ‘ie ook! Ik verwacht dat een setje strakke trekveren en misschien een ander uitlaatje wonderen zullen doen.
Nu nog wat afstellen en dan wat mechanische dingetjes nakijken. De achterband raakt het spatbord, het voorwiel heeft vreselijk veel speling, de startsegmenten slippen etc…
Morgen komt meneer Brommer tuub zelf even langs, dus hopelijk schijnt het zonnetje zodat we even de weg op kunnen.17 juni 2020 om 23:55 #799234Dat is dan toch mooi met Q-parts om de hoek. Nou idd hopen op mooi weer en een goed sleuteldagje gewenst.
Zo te zien allemaal punten die opgelost kunnen worden.18 juni 2020 om 00:30 #799238Ziet er goed uit!
18 juni 2020 om 22:08 #799274Vanavond wat kilometertjes gemaakt.
Hij trekt slecht, maar loopt lekker!De huidige setup:
– standaard 50cc
– geboorde en gevijlde inlaat
– 12/7 carburateur sproeier 47
– standaard brom luchtfilter
– standaard model uitlaat
– poelie 95 op brom naafSproeier was 42 met 1 van de 3 luchtfilter gaatjes afgedicht, nu loopt hij lekker met sproeier 47.
Als hij eenmaal begint te trekken, zit hij vrij snel op 42 km/h (gps app) en uiteindelijk raakt hij buiten adem op precies 45 km/h. Perfect voor de RDW keuring dus.Eerlijk gezegd vind ik het zonde dat de Ciao straks helemaal verbouwd wordt… Hij heeft zo’n mooi karakter! Ik weet niet hoe de kappen eruit zien, maar het frame is er nog best goed aan toe.
Ach ja, ik heb er wel plezier van. Ik sleutel er komend weekend nog wat aan en dan gaat ‘ie terug naar z’n baasje.18 juni 2020 om 22:23 #799276Dat ziet er goed uit! Ik vind hem zelf zoals ie nu is eigenlijk ook wel heel mooi dus ik denk dat ik hem maar zo ga laten. Wat wel nog op mijn wensenlijst staat is een volledige watergekoelde cillinder + kop dus na de keuring ga ik hier maar eens na opzoek. Wat er ook na de keuring nog op komt is een ander luchtfiltertje, een ander uitlaatje en misschien ook nog wel een vario:)
19 juni 2020 om 00:01 #799282Nou, vandaag maar even op visite gegaan bij onze vrienden van Q-parts.
Thuis gekomen met een nieuwe krukas en lagerset. Inmiddels zit het blok weer in elkaar en loopt het weer. Geen gekke geluiden meer! 🙂
Het heeft wel last van het bekende euvel bij een standaard blokje, wanneer je de inlaat vergroot… Dat komt de trekkracht vanuit stilstand niet ten goede………………….
Dat was bij mij ook.
Niet dat mijn Ciao nu optrekt als een malle, maar met een Malossi speed luchtfilter werd ’t wel een stuk beter. Ook op top heeft het blokje nu iets meer lucht……………….22 juni 2020 om 23:50 #799400Vandaag alles weer keurig netjes ontvangen van FonS. Ciao loopt weer als een zonnetje maar alleen trekt hij echt slecht op dus heb besloten om een varioset aan te schaffen.
Dus wie o wie heeft een varionaaf of een complete klok met een 1:13 vertanding liggen? Of heeft iemand een hele set voor een leuk prijsje?
23 juni 2020 om 08:26 #799410Je moet toch nog naar de rdw?
Ik zou dat eerst maar doen.
Straks loopt ie net weer te hard voor de snelheidsmeting aldaar.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 juni 2020 om 08:28 #799411Klopt maar dat is al volgende week. Wil de spullen graag compleet hebben zodat ik daarna ook meteen verder kan.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.