achterwiel centreren ciao

Home Forums Techniek Problemen oplossen achterwiel centreren ciao

This topic contains 9 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Wim V8 2 years, 7 months geleden.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
  • #811361

    Vespa doei
    Topic starter
    Berichten: 105

    hallo allemaal

    ben mijn ciao mix aan het opknappen
    maar zie dat het achterwiel niet in het midden staat
    is dit te verhelpen en zoja wat is de beste oplossing
    ik rij met grillo velgen dus het is al krap
    zie de foto’s rechter kant is veel ruimte en links kan het net
    of zeggen jullie niks aan doen en gassen met die handel
    zelf zie ik het wiel graag in het midden van de  brug

    20210728_114125
    20210728_114132

    ik hoor jullie reacties

    gr Raimond

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #811362

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2600

    Bij een origineel ciao bandenmaat valt dat kleine verschil blijkbaar niet op omdat de ruimtes veel groter zijn.
    Centreren kan niet, alles is vast.

    Je frame is wel kaarsierecht?
    En anders inderdaad rijden met die handel.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811373

    Vespa doei
    Topic starter
    Berichten: 105

    dankje voor de reactie
    gezien het een 96er is kan ik melden dat hij behoorlijk recht is
    overhoeks is het lastig meten en het wiel heeft deze verschillen ook op de brug zelf
    het verschil 7 mm
    9mm links en 2mm rechts
    mijn idee was om een ring te draaien
    om het wiel 2mm naar het midden te krijgen
    en deze tussen het lager en het wiel te plaatsen
    niet dat als ik lekker ga boenderen ik geschraap hoor van de achterband

    nu moet ik wel zegen dat met deze wieltjes al een tijdje rond hebt gereden en er nog geen last van heb gehad
    maar dat was standaard snor dus max 30km met poelie

    maar met vario en dr43 komen er toch andere krachten op
    het bijft natuurlijk de achterkant van een ciao en die staan niet echt bekend om zijn stevigheid

    zou een ring een oplossing kunnen zijn of is dit een sterke afrader

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #811396

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Je hebt altijd een beetje speling in de boutgaten en de uitgaande as waar je variokoppeling (of pouli) op zit. Hiermee kan je deze speling zo goed als verhelpen.

    Alles los draaien, uitlijnen en vastzetten terwijl je hem tegenhoudt.

    #811397

    Vespa doei
    Topic starter
    Berichten: 105

    ja heb hier eigenlijk nooit over nagedacht
    maar dat kan natuurlijk ook nog

    het zal niet veel doen maar als een mm of 2 zou kunnen geven bennik alweer blij
    alle beetjes helpen in dit geval

    heb in het verleden ook wel eens zitten denken
    om een aangepaste lager plaat te maken die je kan stellen maar nooit tot uitvoering gebracht
    ik weet niet beter dat het nooit optimaal is bij een vespa
    dat was in 1988 al zo en nu nog steeds

    maar het feit dat ik hier niets over kan vinden op het forum zegt 2 dingen
    1=niemand heeft dit probleem
    2= fuck it  gas erop en gaan

    de 1e geloof ik niet
    de 2e waarom ook niet

    suggesties zijn welkom

    gr Raimond

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #811401

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2600

    Ja heb hier eigenlijk nooit over nagedacht, maar dat kan natuurlijk ook nog.
    Het zal niet veel doen maar als het een mm of 2 zou kunnen geven.

    Maar het feit dat ik hier niets over kan vinden op het forum zegt 2 dingen:
    1=niemand heeft dit probleem.
    2= fuck it gas erop en gaan.

    De 1e geloof ik niet.
    De 2e, waarom ook niet.

    Suggesties zijn welkom,

    Gr. Raimond


    Ja, genoeg sleutelaars hebben dit “probleem”.
    Waarschijnlijk is het meestal geen probleem want zij houden
    het wiel gewoon in het midden en draaien het daarna pas vast.
    (Is er toch een minimale ruimte om te centreren)
    Je zou de gaten nog iets ovaal kunnen vijlen om wat stelruimte te creëren.
    Je hebt maar heel weinig extra ruimte nodig bij de bouten.
    Dus als je de rechter boutengaten 1mm naar achter vijlt,
    krijg je rechts bij de band al bijna 5mm.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #811402

    Vespa doei
    Topic starter
    Berichten: 105

    dankje Wim

    zal even kijken of dit voor mij genoeg is
    om een klein beetje meer ruimte te winnen

    alle beetjes helpen

    gr Raimond

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #811557

    Ironman
    Bijdrager
    Berichten: 17

    Hallo
    Ik heb het zelfde probleem en ben blij met deze info
    Dank jullie wel
    Mvg ron

    Ronnieboy
    #811565

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Wat je ook vaak ziet is dat mensen nieuwe bouten in hun achternaaf/klok zetten. En niet de originele bouten gebruiken – een inbus bijvoorbeeld.

    Een inbusbout steekt boven de deksel uit, waardoor je ook je wiel scheef monteert.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #811567

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2600

    Ja inderdaad.
    Dat kan ook nog.
    Maar dat ze dat dan niet opmerken tijdens montage 😕

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.