Achterlampje brand steeds door

Home Forums Techniek Elektrisch Achterlampje brand steeds door

This topic contains 4 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Rik de Rooij 4 years, 9 months geleden.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Gebruiker
  • #788030

    Rik de Rooij
    Topic starter
    Berichten: 37

    Goeiedag,

    Ik heb bij mijn vespa ciao het probleem dat mijn achterlampje steeds doorbrandt.
    Het gaat om een 12volts lampje
    Nu hoorde ik dat als je er een condensator overheen zal zetten dat die heel blijft?
    Of zal ik er gewoon een weerstand tussen moeten zetten?

    Als het met een condensator zou kunnen welke condensator zou ik dan nodig hebben?

    #788033

    Dustin
    Bijdrager
    Berichten: 373

    Ik heb idd bij anderen gezien dat ze een weerstandje er tussen zetten.

    Je kan er ook gewoon een led buislampje(te vinden onder kentekenverlichting) in zetten, ben je van ’t gezeur af. Het gemakkelijkste is om ook een led koplamp er bij in te zetten zodat je zeker weten van het gedoe af bent, brand altijd en goed fel.

     

     

    #788038

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1825

    Een condensator is uiteindelijk niets meer dan een buffer voor je verbruiker. Dus stel van je monteert een 25v zoveel uF condensator, “spaart” hij alleen de stroom en geeft het vervolgens door. Je lampje zal nog steeds doorbranden. Monteer je een 15v condensator, zal je condensator vroegtijdig de geest geven omdat deze buiten zijn specificaties werkt.

    Weerstandje is de makkelijkste optie om ervoor te zorgen dat de spanning naar je achterlicht wat lager gaat.

     

    wat @Dustin zegt kan ook een optie zijn, alleen is mijn ervaring dat je wel een LEDlamp moet kiezen die geschikt is voor een wat hogere spanning. een LEDlamp gespecificeerd voor 12V kan net zoals een normale lamp voor 12V geen spanning aan van 18V+.

    #788052

    Wilk1985
    Moderator
    Berichten: 3786

    Bij een standaard brommer hoort het niet door te branden hoor, ik heb bij mijn brommers ergens 10 jaar geleden lampjes erin gedraaid en ze doen het nog steeds perfect. Bij een zwaar opgevoerde brommer is het een ander verhaal.

    Ik denk dat je bekabeling gewoon niet in orde is waardoor er kortsluiting ontstaat, daar zijn lampjes wel gevoelig voor.

    #788232

    Rik de Rooij
    Topic starter
    Berichten: 37

    @wilk1985
    Mijn ciao heeft nu een:
    65 CC
    13/13 carb
    leonvince krul uitlaat
    luchtfilter van malossi

    Bekabeling heb ik zelf helemaal nieuw aangelegd.
    Ik denk zelf dat die teveel stroom krijgt waardoor die doorbrandt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.