80cc setup vragen

Home Forums Algemeen Brommers algemeen 80cc setup vragen

This topic contains 14 reacties, has 6 deelnemers, and was last updated by noah_zrk 3 years, 11 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
  • #795658

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    hallo ik had een aantal vragen over het opvoeren van de ciao ik ben sinds een paar maanden overgestapt van scooters naar een vespa ciao prima ding loopt 50 maar ik wil hem graag gaan opvoeren.

    ik heb altijd aan scooters gesleuteld (2t) en vroeg me af of als ik net zoals op een scooter bij het monteren van een grootere cilinder een andere krukass moet monteren.

    ook had ik nog de vraag wanneer ik een 80cc monteer is het nodig om het frame te versterken ?

    en gaat een gianelli fire op een 80cc ?

    #795665

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Belangrijk is dat je wellicht beter over een boring kunt praten ipv het aantal cc’s. Wat in de volksmond vaak “80cc” wordt genoemd voor onze brommertjes is in werkelijkheid maar 72cc. Ook is het zo dat deze zogenoemde big bore cilinders niet passen zonder je carters te kotteren/frezen of je een race carter nodig zult hebben.

    Betreft de krukas zit je met de Piaggio krukassen gewoon goed, deze zijn bewezen slijtvast en vaak beter dan de tuningkrukassen qua kwaliteit. Zal je naar een ander carter zoals de Polini Evo, Malossi MP of zij-inlaat grijpen, dan zal je naar een volle wangen krukas kunnen zoeken vanwege de membraaminlaat.

    De Giannelli Fire is een prima uitlaatje voor wat meer cc’s en doet het goed op cilinders met een grotere boring. Al komt hij het beste tot zijn recht op een cilinder met 43mm boring.

    Bij een Ciao zal het handig zijn het frame te verstevigen vooral bij de aansluiting bagagedrager-brug. Hier op het forum is wel het een en ander over te vinden wanneer je de zoekfunctie gebruikt.

    #795666

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    heel erg bedankt dit helpt al heel erg, wat is dan de maximale cilinder grootte mogelijk op een standaard blok ?

    #795667

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Afhankelijk of je niet ook een begrenst carter hebt zal dit 43mm of 62,4cc zijn.

    Plaats anders eens wat foto’s van je brommer en motorblokje. Wellicht dat we dan kunnen zien wat de opties zijn.

    #795668

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030
    #795686

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    ahh bedankt zal morgen eens een foto maken en die plaatsen is het ook nodig om de carburateur  en luchtfilter dan te veranderen of is dat overkill?

    #795694

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Dat is zeker geen overkill maar zelfs raadzaam, trekkracht en de smering(grotere sproeier) zijn dan beter :thumb

    TICKLING BARN
    #795700

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    ahh prima carb dan 13/13 ?

    #795701

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    8045D041-FE40-452B-94B8-792ABC1AE54BBAF8C43C-7BE2-4A76-BC70-E59F55563F285FBE9B07-CBA8-4E82-B8DD-AE05546F6BD9BA422E54-5C48-420F-BBDD-77F59FABCB36
    hier fotos van het blok en de ciao

    #795704

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ja 13/13 carb.
    En voor het optimale effect ook je inlaat aanpassen.
    Ik zie op de achtergrond een voorraad kolen, hebben jullie een smederij?

    #795707

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    nee man das puin, met inlaat bedoel je spruitstuk en menbraam of heeft een ciao dat niet ?

    #795717

    Robin_Ciao
    Bijdrager
    Berichten: 402

    Ik denk dat hij bedoelt dat je de inlaat dus daar waar de carb opgaat groter moet maken me b.v. een kolomboor. Ik weet niet precies wat de aanbevolen grote is, maar bij de How-to’s staat dat wel.
    Een ciao heeft geef membraam.

    #795722

    mean-machine
    Bijdrager
    Berichten: 520

    Als je de carb van het blokje afhaalt kijk je in het (kleine) gaatje van de inlaat.
    Dat gat zou je moeten vergroten. Kan echter alleen maar goed als je het blokje open hebt.
    Een dikke carb op een doorlaat van 10mm dat doet niet zo veel.
    Kijk voor vergroten van het inlaatkanaal bij How-to…………………

    #795732

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7339

    Misschien is het voor de topicstarter sowieso slim wat how-to’s even door te nemen. Te beginnen met;

    Opvoeren voor beginners (Ciao, Citta, Bravo, etc)

    De fote van je carburateur laat net niet zien welke maat je hebt. Het buisje van de gaskabel zit er voor. Op de ene kant van de klem staat “sha” en op de andere kant een 2-tal getallen welke je maat is.

    #795768

    noah_zrk
    Topic starter
    Berichten: 11

    er staat op 12/10

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.