6 volt licht weerstand

Home Forums Techniek Elektrisch 6 volt licht weerstand

This topic contains 23 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dondersteen 5 years, 6 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
  • #777873

    Javad
    Topic starter
    Berichten: 1834

    Ik stel deze vraag even voor Dondersteen;
    Zij heeft een elec snorblokje en het licht is aangesloten op de bruine draad. Oorspronkelijk is geel voor het licht maar het licht brandt al vrij snel door dus de bruine omdat die iets minder spanning produceert.

    Er zitten 12 volt lampjes in, voor en achter.
    Nu brandt het achterlicht steeds door dus heeft ze er een 6 volt weerstandje tussen gezet.
    In de koplamp, tussen de lamphouder en de paarse draad die van de schakelaar komt.
    En nu doet het licht het helemaal niet meer.
    Hoe komt dit? Produceert hij nu met die weerstand zo weinig spanning dat de 12 volt lampjes te weinig krijgen om te gaan branden? Ze zouden toch een beetje moeten oplichten zou ik zeggen.

    Moet ze nu 6 volt lampjes proberen met die weerstand ertussen?

    Nog iets vreemds is dat het voorlicht niet meer brandt als het achterlicht doorbrandt, die is dan nog heel en zou in zijn eentje door moeten branden. Zou het kunnen dat de aarde van het voorlicht niet goed is aangesloten en dat hij de massa van het achterlicht ‘leent’,..?

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
    #777874

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    De lampjes staan nu in serie. dus nu staat er maar 6 volt op.En samen met de weerstand is er dus te weinig spanning. Een 6 voltlampje zou uitkomst kunnen brengen maar, de boel is niet goed aangesloten.De lampjes moet paralel aangesloten worden.

    #777887

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Oke dus ik concludeer hieruit dat de massa van mijn koplamp niet goed werkt? Mijn kabelboom is zowiezo aan vernieuwing toe… na 24 jaar :p

    Ik ben niet thuis is dit soort dingen.
    Om het even op te helderen. Als ik mijn achterlamp eruit zou draaien, werkt mijn voorlamp ook niet. Wanneer ik géén weerstand gebruik en beide lampen erin draai, branden ze allebei totdat het achterlicht doorbrandt. Dat zorgt er dus weer voor dat mijn voorlamp ermee kapt.

    Nogal onhandig dus. Ik heb wel mijn licht nodig dus enige urgentie bij dit topic is wel van toepassing 🙂

    #778024

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Iemand?

    #778032

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Tja, hoever wil je gaan?
    Ik heb dit dus ook altijd gehad. Het is gewoon hopeloos en heb dit opgelost door alles om te bouwen naar 12 volt gelijkstroom en alles op led verlichting via een backup accu

    Nja in principe moet je gewoon alles aansluiten zoals het hoort en de weerstand in serie ertussen zetten. De 12 volt (vaak ook 30 volt bij volgas) word dan 6 volt of minder. Ik denk dat als je hem in paralel zet dat het niet veel doet maar is te proberen. Dus dan gaat de weerstand op de draad van je achterlicht en de andere kant op de massa. En weerstand in lijn is dus de spanning halveren
    Mja wat je dan weer hebt is dat je bijna geen licht meer ziet en dat vind de politie weer heel leuk.

    Ik heb vroeger heel lang met een 12v 35w lamp gereden. Die hield het best goed uit maar er kwam ook bijna geen licht uit en achter had ik een batterij lampje van de action die er inmiddels al dik 7 jaar opzit
    Spanning regelaar 12 volt
    https://mototronixwebwinkel.nl/mototronixwebwinkel/product.php?id_product=831

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #778126

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Zoals zevenenergie al zegt heb je de lampjes nu hoogstwaarschijnlijk in serie aangesloten. Ik heb even een zeer versimpeld bedradingsschema voor je gemaakt hoe je het zou moeten aansluiten.
    Naamloos

    • Hierbij ga ik er vanuit dat je het weerstandje alleen voor het achterlicht wil gebruiken. Wil je deze ook voor het voorlicht gebruiken zal je deze op het bruine, of paarse draad moeten aansluiten.
    • Het metalen plaatje van het voorlicht gebruik je als “splitter” om het voor en achterlicht parallel op 1 bron aan te sluiten. Dit kan vaak ook op de schakelaar zelf, maar het metalen plaatje is makkelijker.
    #778169

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik begrijp dus dat ik de weerstand nu op de paarse draad heb aangesloten en dat dit de groene moet zijn?
    Ik zal het proberen.
    Dat metalen plaatje zit in de koplamp zelf ook? Of zit dat ergens anders? Weet niet welk metalen plaatje je bedoelt :p

    #778190

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Dat metalen plaatje is je schakelaar en daar passen meerdere kabels op. Bij ciao kan je de schakelaar naar voor doen, (normaal licht) in het midden is uit en als je hem naar onder doet dan heb je groot licht.
    Je moet dus weer alles aansluiten zoals het zat en de weerstand komt in serie op de groene draad, oftewel de voeding van het achterlicht.

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #778195

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    20180902_162732


    Ff een foto erbij;
    Op deze manier brandt alleen het achterlicht.
    Wat doe ik nu weer verkeerd :p

    #778217

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik zie op jouw schema, AA-T, dat de groene draad vanuit de koplamp loopt. Bij mij zitten de zwarte en de paarse op de koplamp zoals je kunt zien op de foto.
    Zitten mijn kabels verkeerd om? Ik wil niet zomaar met een lopende motor kabeltjes gaan verwisselen. Ik maak atijd alles kapot als ik ga lopen kloten hahah 😛

    Ik heb net effe gecheckt of ik nog een 3e aansluiting op de koplamp heb zoals het schema aangeeft. Maar ik heb dus een oldtimer koplamp met 2 aansluitingen. Het is dus niet mogelijk om mijn groene draad daarop aan te sluiten.
    Toen kwam ik er ook achter dat het klemmetje wat scheef op de lamp zat dus ik ga zo zien of dat het probleem was!

    #778225

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Nou het klemmetje was het dus niet. Voorlicht werkt nog niet.

    #778359

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik ging er niet eens van uit dat mijn voorlicht doorgebrand zou kunnen zijn. Maar dus toch….

    IMG-20180906-WA0003

    Nu is dus de vraag…:
    Kan ik met een 12 volt achterlamp (met 6 volt weerstand) en een 6 volt voorlamp rijden? Of zal de voorlamp dan direct weer doorfikken?..

    Waarschijnlijk is mijn voorlicht ermee gekapt nadat mijn achterlicht doorgebrand was.

    Ook heb ik eindelijk een koplampschema gevonden en weet ik in elk geval dat mijn aansluiting helemaal klopt!

    Nu het doorbranden nog oplossen 😂

    #778382

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    oke update.. 🙄

    Nu brand alleen mijn voorlicht weer….
    Ik snap er niets van.
    Ik weet niet of ik nog moet blijven updaten hier want de reacties blijven uit….

    #778388

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Allereerst zie ik op je foto de mogelijkheid dat je groene kabeltje sluiting maakt met je kilometerteller. Zorg er voor alle zekerheid in ieder geval even voor dat dit niet kan gebeuren. Aangezien je het stekkertje hebt verbogen en het hulsje niet meer past kan je hiervoor ook gewoon (isolatie)tape gebruiken.

    Maar goed, ter zake:
    Aangezien je met een elektrisch blok rijdt zou ik enkel 12 volt lampjes gebruiken en niet met een combinatie van de twee.

    Je kan inderdaad meerdere draden aansluiten op je schakelaar, maar deze schakelaars willen nog wel eens wat verschillen en niet altijd op elke stand van de schakelaar stroom doorlaten op elke aansluiting.

    Om verwarring te voorkomen en ervoor te zorgen dat het altijd parallel is aangesloten houd ik dan ook bij voorkeur mijn bovenstaande schema aan. Bijkomend voordeel is dat er dan minder draadjes op en neer hoeven te bewegen als je de schakelaar gebruikt wat ik gewoon een fijner gevoel vind. Het mag dan misschien niet de ‘officiële manier’ zijn maar wel de betere in mijn optiek. Vanuit dat standpunt vervolg ik dus ook mijn verhaal met dat schema in gedachten.

    Ik bedoelde dit metalen plaatje waar je koplamp in zit, die jij dus misschien niet hebt begrijp ik? In dat geval bied ik verderop in het verhaal daar nog een oplossing voor..
    IMG_20180907_131615

    Deze zou je dan als volgt moeten aansluiten:

    1. Zwarte draad (Aarde blok)
    2. Paarse draad vanaf de schakelaar
    3. Weerstand gevolgd door het groene draad naar het achterlicht

    Aangezien het wisselstroom betreft maakt het niet uit als je zwart en paars omwisselt.

    In het geval je in plaats van 2 & 3 maar één aansluitmogelijkheid hebt zit er misschien elders op het plaatje nog een aansluiting of kan je deze zelf maken. Anders zou je hier een soort splitter op aan kunnen sluiten, dat zou er dan zo uit zien:
    Naamloos

    #778409

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik heb 2 van zulke plaatjes op de lamp en 3 op de schakelaar. Zoals in de originele Citta handleiding beschreven staat zou mijn aansluiting momenteel moeten kloppen.

    Ik heb nu de 6v weerstand op de groene draad. Maar nu brand alleen mijn voorlicht. Het achterlicht lijkt me niet te kunnen doorbranden/doorgebrand zijn door middel van de 6v weerstand? Waarom doet nu alleen het voorlicht het? Dat een 6v voor- en 12v achterlicht niet wenselijk is, begrijp ik. Was alleen om te testen.

    Dus zonder voorlampje brand nu alleen mijn achterlicht en zodra er een voorlampje in zit brand alleen het voorlicht…. mij tolt het weer een beetje..

    Dat hij kortsluiting maakt zou een mogelijkheid kunnen zijn natuurlijk maar zouden ze het dan gewoon allebei niet moeten doen?
    Ik vind het gewoon raar dat ze allebei met elkaar in verbinding staan maar met weerstand steeds 1 van de 2 lampen het niet doet??🤷‍♀️

    Mijn kabelboom is verder prima. Met mijn CP blok i.c.m 6 volt lampjes was er niets aan de had. Nu elek en alles gaat mis..

    Sorry mensen dit is echt een heel lastig dingetje maar ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen. Ik ben radeloos..

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.