6 volt licht weerstand

Home Forums Techniek Elektrisch 6 volt licht weerstand

This topic contains 23 reacties, has 5 deelnemers, and was last updated by Dondersteen 5 years, 7 months geleden.

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
  • #778412

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik denk dat ik iets heb ontdekt maar ik wil er nu niet meer naar kijken. Ik kom er morgen op terug..

    EDIT

    Ik kon het natuurlijk niet laten om even te kijken. Maar goed dat het helemaal donker was want blijkbaar doet het achterlicht het ook gewoon, alleen brandt hij zo lichtjes bij lage toeren dat het overdag niet eens te zien was.. 🤷‍♀️
    Morgen dus weer een 12v voorlampje halen en dan zal het probleem (hopelijk) verholpen zijn. 💪

    #778425

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Spanning regelaar monteren.
    Ik heb zelf een ac naar dc regelaar zelfbouw op basis van een lmt317 transistor, het liefste zou ik een buck controller willen maar die schijnen lastig te vinden zijn voor 12 volt
    Dus ik heb wat er ook gebeurt 1.5 ampère op precies 13. 25 volt altijd
    Moet je wel kennis van solderen hebben en dergelijke

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #778432

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    6v weerstand er tussenuit en 12v voor en achterlicht gebruiken.
    Of 6v weerstand laten zitten, voor een 12v lampje en achter een 6v lampje.
    Of zoals ritze zegt een spanningsregelaar gaan gebruiken.

    #778440

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Zonder weerstand brandt de achterlamp dus steeds door. Vandaar dat ie ertussen moet..

    Ik ga nu gewoon 12v voor en 12v achter rijden met de weerstand ertussen.
    Dan zie ik wel savonds of het licht daadwerkelijk fel genoeg is onder het rijden.

    #778474

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    Je zou nog een weerstand kunnen proberen met minder weerstand, een diode, of een 6v lampje achter (aangezien je er nu toch een 6v weerstand voor hebt hangen).

    De donkere dagen komen eraan en als ik iets belangrijk vind is het om goed gezien te worden 😉

    #778505

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    De donkere dagen komen eraan en als ik iets belangrijk vind is het om goed gezien te worden 😉

    Dit ben ik helemaal met je eens. Vandaar dat dit z.s.m opgelost moet worden!

    De eerste licht-test zit er alweer op en we hebben goede resultaten. Ze branden allebei helemaal goed!
    Toch blijft het afwachten maar tot nu toe is het goed zo  😛

    #778730

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Ik kick dit topic ff;

    Mijn licht was er weer uitgeknalt. Deze keer alleen mijn voorlicht!
    Voor mij genoeg reden om aan te nemen dat de weerstand zijn werk doet op de achterlamp.
    Heb nu de weerstand direct op de rode draad gezet. Beide lampen branden fel genoeg om gezien te worden. Hopelijk is dit de juiste manier 🙄

    Wel wil ik even erbij vermelden dat steeds meer bromboeren geen idee meer hebben waar het over gaat wat betreft onze brommertjes..
    Lang verhaal kort; Meneer beweerde dat als er een 6v lamp in zit, mijn blok 6v geeft. En wanneer er 12v in zit, het blok 12v geeft. Dat waarschijnlijk mijn lichtspoel kapot zou zijn en dat een hele nieuwe ontsteking 200 zou kosten 😂
    (Meneer zou expert zijn)

    Jullie begrijpen uiteraard dat ik ze heb bedankt voor de lamp en snel ben weggegaan.
    Jammer.

    Dit bewijst maar weer hoe belangrijk het forum is!

    #778753

    ritze
    Bijdrager
    Berichten: 3430

    Wat een kneus die brommer prutser
    nieuwe elek spoel kost 40 piek haha,
    Je blok haalt makkelijk 30 volt onbelast mja,
    Je kan de weerstand ook eens tussen de hoofd voeding zetten, en anders een 35 watt lamp erin en weerstand op achterlicht

    De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.
    #778754

    Dondersteen
    Bijdrager
    Berichten: 344

    Heb de weerstand nu op rood, Ritze.
    Dat bedoel je toch?

9 berichten aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.