14-spaaks Grimeca velgen

Home Forums Techniek Framedelen 14-spaaks Grimeca velgen

This topic contains 25 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Crullie 5 years, 4 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #778791

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    Ik ben vandaag de trotse eigenaar geworden van mijn eerste setje 14-spaaks velgen en nu vallen mij een aantal dingen op.
    14-spaaks velgen

    Ik was altijd in de veronderstelling dat de 14-spaaks velgen 16 inch waren. Nu blijkt dat het achterwiel zoals verwacht 16 inch is, maar het voorwiel 17 inch.
    14-spaaks velgen bemating

    Ook is het achterwiel een stuk dikker dan het voorwiel.
    14-spaaks velgen - verschil voor- en achter velg

    Dit wekt een aantal vagen bij mij op:

    • Zijn alle setjes 14-spaaks velgen 16- en 17 inch of bestaan er ook 16 inch voorwielen en 17 inch achterwielen?
    • Welke bandenmaat past er op het 16 inch achterwiel?
    • Past het dikkere 16 inch achterwiel in een onaangepast Ciao frame?

    Weten jullie dit heel toevallig? Ik zie graag reacties tegemoet!

    1
    #778793

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7334

    Leuke velgen zijn dit toch.

    Er zijn verschillende maat voorvelgen inderdaad ook 16 inch. En is er ook nog verschil in de hoek van de spaken. Jij hebt in je voorvelg rechte spaken, maar is er ook een type welke zo als het achterwiel naar elkaar toelopen.

    Kijk eens naar de jaartallen welke in de velgen staan? De voorvelg kan ook best eens van een Hercules Sachs brommer zijn.

    Afhankelijk van het type achterband je gebruikt zal ik toch niet verder gaan dan 2,5 breedte. Anders heb je kans op aanlopen op het frame.

    1
    #778794

    jeffreykruize
    Bijdrager
    Berichten: 329

    FB_IMG_153754892510914 spaaks zijn officieel toch alleen voor de hele oude bravo (ronde zadelpen)?

    Als ik die foto bekijk is het voorwiel niet van een vespa, maar zoals martino zegt een andere brommer.

    Mijn setje heeft in ieder geval dezelfde maat voor een achter qua breedte en beide 16 inch.

    #778795

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    Op zowel het voor- als achterwiel staat naast de bemating enkel het woord “Grimeca”. Geen jaartallen dus.
    14-spaaks velgen - Grimeca

    Past er ook een 16×2.25 achterband op de 16 inch achtervelg, of alleen een 16×2.50?

    Dan is mijn voorwiel inderdaad van een Hercules Sachs en niet van een Piaggio brommer. Hopelijk is er een rempot die ik kan gebruiken met mijn voorwiel die in een Ciao voorvork past, anders heb ik dus niks aan mijn setjes 14-spaaks velgen helaas.

    1
    #778797

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7334

    Jazeker past een 16×2.25 achterband op deze velg en het is inderdaad een kwestie van de juiste rempot voor je voorvelg zoeken wanneer je deze in een Ciao wilt monteren.

    @ jeffrey kruize; Je vergeet dan trouwens ook nog dat deze velgen ook onder een Gilera CBA hebben gezeten.

    1
    #778798

    jeffreykruize
    Bijdrager
    Berichten: 329

    Op mijn bravo achtervelg ligt kenda 16 2.25.
    Weet niet hoe dat valt op een ciao. Is de brug niet smaller?

    #778801

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    Ik heb de rempot van de voorvelg gedemonteerd en de lagercups verwijderd.
    14-spaaks velgen - Hercules Sachs voorvelg zonder lagercups

    De binnendiameter van de voorvelg is 103 mm. Zou een rempot van een 5-spaaks voorvelg passen?
    14-spaaks velgen - voorvelg diameter

    Wat ook wel een teleurstelling is, is dat de Moparts Racing Voorwiellager Adapterset Type B bedoeld voor de 14-spaaks voorvelg van Piaggio niet in de 14-spaaks voorvelg van de Hercules Sachs past.
    Denken jullie dat de Moparts Racing Voorwiellager Adapterset Type A bedoeld voor de 3-, 4-, 5- en 10-spaaks velgen wel in 14-spaaks voorvelg van de Hercules Sachs past? Zo niet, zou dat jammer zijn want dan moet ik het houden wij de ouderwetse kogellagers i.p.v. die mooie vaste lagers.
    14-spaaks velgen - voorvelg met Moparts Racing Voorwiellager Adapterset Type B

    1
    #778802

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Ik zou opzoek gaan naar een originele 14 spaaks voorvelg.
    Of je moet even gaan puzzelen of er uberhaupt een Vespa remtrommel in past.

    De vaste lagers van moparts gaan sowieso niet passen. Volgens mij zit het verschil tussen de verschillende types in de lengte van de bus en niet de maat van het lager. Vaste lagers moet wel lukken alleen moet je een bijpassende maat lager vinden en zelf een bus (laten) draaien.

    #778803

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    De binnendiamter van de Hercules Sachs voorvelg is 35 mm en de buitendiamter van het Moparts Racing lager is 32 mm.
    14-spaaks velgen - Hercules Sachs voorvelg vs Moparts Racing lager

    Geen van de Moparts Racing Voorwiellager adaptersets gaat dus passen helaas.
    Dan maar kijken of ik lagers kan kopen die de goede maat zijn en of ik eventueel zelf een busje kan draaien

    #778804

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    Je was me net voor Florian haha. Een 16 inch 14-spaaks Piaggio voorvelg vinden lijkt mij een onmogelijke opgaven. Als ik een passende rempot kan vinden gaat deze voorvelg met vaste lagers en een zelf gedraaide bus er in. Als ik geen passende rempot kan vinden gaat het achterwiel weer in de verkoop.

    1
    #778806

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Denk dat die velg wel te vinden is hoor. Eventueel een andere complete set en dan kun je deze weer van de hand doen.

    Zitten genoeg oppotters op het forum die wel een setje velgen over heeft..

    1
    #778808

    si-sovrano
    Moderator
    Berichten: 472

    @jaffabaffa moet het persé 16 inch zijn ? weet nog wel een 17 inch voorvelg.

    ook heb ik bij wat andere mensen navraag gedaan. ik laat het wel weten.

    1
    #778809

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7334

    Op z’n minst vreemd dat er ook geen jaartal in de velgen staat. Zeker op de achtervelg zal er een rondje zijn waarin maand en jaartal vermeld moeten staan. Wat is er mis met de oude lagercups, je kan prima nieuwe lagercups monteren. Dan heb je voor de rempot 2 verschillende maten, ik weet even niet precies welke jij nodig hebt, maar de kleinere van deze optie gok ik welke 90mm remsegmenten gebruikt. De rempot van een 5 spaaks Ciao velg is een grote versie en zal dus niet passen.

    Er staat nog een mooi setje te koop: Link
    Dit setje heeft ook de mooiere taps lopende spaken en kan naar ik weet wel gebruikt worden met de grote versie rempot van bijvoorbeeld een 5 spaak velg.

    #778812

    jaffabaffa
    Topic starter
    Berichten: 203

    @martino Er staat inderdaad toch wel een jaartal op de achtervelg. Ik dacht dat dat onderdeel van de bemating was😓. De velgen komen uit oktober 1977 (10/77). Er was niks mis met de oude lagercups. Ik wilde alleen kijken of de vaste lagers van Moparts Racing zouden passen.
    14-spaaks velgen bemating - kopie

    Ik heb hier nog een rempot liggen met 90 mm remsegmenten en die is te klein voor mijn 17″ voorvelg. De rempot die bij mijn 17 inch 14-spaaks voorvelg hoort lijkt de zelfde te zijn als de rempot die is afgebeeld op de foto’s van de Link. Misschien past een een rempot uit een 5-spaaks velg dan toch wel op mijn 14-spaaks velg.
    14-spaaks velgen - Ebay14-spaaks velgen - kopie

    Ik heb geen €168,- over voor weer een set 14-spakers. Het zijn mooie velgen maar anders loopt het weer een beetje uit de hand met de hobby haha.

    @si-sovrano Nee het hoeft van mij niet per se 16 inch te zijn. Een groter voorwiel rijdt misschien wel beter met een laag M-stuur. Ik denk alleen dat alle 17 inch velgen de zelfde zijn als die ik nu heb dus dat zou weinig uitmaken dan.

    Mochten er nog mensen zijn die of een los 16 inch 14-spaaks voorvelg of een complete set 16 inch 14-spaaks velgen voor een schappelijke prijs te koop hebben hoor ik het graag! Bied maar aan als je wat hebt liggen👌

    #778818

    si-sovrano
    Moderator
    Berichten: 472

    heb je een pb gedaan met wellicht wat interessants.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.