Wouter's Ciao stalvonst

Home Forums Perso’s Projecten Wouter's Ciao stalvonst

This topic contains 13 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Vespa doei 2 years, 6 months geleden.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Gebruiker
  • #811995

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Hoi allemaal,

    Mijn naam is Wouter,
    Sinds vorige week ben ik in het bezit van een Vespa Ciao die ongeveer 25 jaar stilgestaan heeft in een stal. Ik heb nog nooit echt gesleuteld aan een motor dus het gaat een avontuur worden deze aan het draaien te krijgen. Indien iemand tips heeft zijn die altijd welkom, ik heb nog veel te leren.
    original-3de46e1e-716f-45ed-8b6b-2089212e3da7

    Na het poetsen zag hij er al wat beter uit:
    original-6d59d921-ac66-45fc-9b25-26f02e003840
    Nu proberen aan de praat te krijgen:

    – Brandstofkraantje eraf gehaald, tank gespoeld met benzine en onder druk met de compressor uitgeblazen zodat zeker alle vuiligheid mee kwam, hierna de benzine door een koffiefilter en terug door de tank, na een keer of 5 kwam er geen vuil meer mee. Kraantje zuiver gemaakt en doorgeblazen met de compressor. En er terug in gezet.

    – luchtfilter even zuiver gemaakt owv stof
    – carburateur eraf gehaald, opvangbakje eraf gehaald en vlotter en de schroef waar brandstof door liep goed zuiver gemaakt en terug gemonteerd
    – nieuwe bougie geplaatst maar deze geeft geen vonk als ik hem tegen het blokje houd.

    Dus nieuwe probleem: elektrisch
    er is duidelijk voelbaar compressie en als ik voor de opening van de bougie een vuurtje zet dan krijg ik steekvlammetjes als ik de trappers rustig rond beweeg

    original-299a3cd6-7e0e-4a93-935c-4368ba31a7f5
    – contactpunten zuiver gemaakt en gesteld op ongeveer .40 a .45
    – nieuwe bougiekop geplaatst (deze had ik met doormeten ontdekt dat hij kapot was)
    – koppeling open gedaan en ontdekt dat zowel de schoenen van de starter als de 3 gewone stilaan aan vervanging toe zijn (bij het starten pakt de koppeling nog wel dus dit is een probleem voor later)

    Maar het elektrische probleem is nog niet opgelost. Nog altijd geen vonk !

    #811996

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Vandaag heb ik dan nog de motorblok eruit gehaald om dan maar een voor een alles te beginnen doormeten, het eraf halen van de blok zelf viel goed mee, maar ik lijk het probleem niet echt te vinden, alle hulp is welkom.
    Ik heb alleen ontdekt dat als ik de condensator (zat bij mij aan de buitenkant van het blokje) doormeet dat ik op een weerstand van 0 uitkom. Als ik de multimeter op Pieppen zet dan krijg ik wel een meting. Betekent dit dat het onderdeel kortgesloten is ? (0 weerstand maar wel stroomdoorgang) en dus kapot ?

    De bobine gaf een meting van iets meer als 11 Ohm en voor zover ik kan meten geven op de piepfunctie alle kabels wel stroom door, dus zouden er volgens mij geen kabelbreuken kunnen zijn.    original-c2445371-e62d-489b-87c4-be17d627b91d

    #811997

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 498

    Heb je niet toevallig een capaciteit stand op je multimeter zitten? Logo: -I(- of F van Fahrad. een goede condensator zou rond de 0.500uF moeten zitten.

    Zo niet en kan je alleen weerstand meten. Dan zou de weerstand op moeten lopen. Uiteindelijk naar een aantal Mega ohms. Doet ie dat niet dan is ie kapot.

    Maar je moet de zwarte draad van de multimeter in de COM steken (middelste gat) De linker is voor hoge stroom metingen. En stroom hoef je niet te doen.
    dus zwarte draad altijd in het middelste gat. Wil je spanning, weerstand of een hele kleine stroom meten dan rood in rechter gat. Wil je veeel stroom meten dan rood in linker gat. (Ga je waarschijnlijk nooit doen)
    zie ook onder je 3 aansluitingen de lijntjes van COM met daartussen de uitleg en beschrijving wat je kan meten. hoe je hem aan moet sluiten.

    0CA5F9C1-35C6-4EC3-B4E1-ADB8BA1AD157

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door Gratje.
    #812010

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Heb je niet toevallig een capaciteit stand op je multimeter zitten? Logo: -I(- of F van Fahrad. een goede condensator zou rond de 0.500uF moeten zitten. Zo niet en kan je alleen weerstand meten. Dan zou de weerstand op moeten lopen. Uiteindelijk naar een aantal Mega ohms. Doet ie dat niet dan is ie kapot.

    Dan zal ik al maar een nieuwe bestellen. Een capaciteit stand heb ik niet gevonden. Net nog even de Bobine doorgemeten, ik zit op 6.45 Ohm (op stand 20k) is dat voldoende of zou ik voor de zekerheid toch een nieuwe bestellen ?

    Idem voor contactpunten en spoelen, als ik met de piep stand een signaal krijg (extreem kleine weerstand) zijn deze dan sowieso nog goed, of toch nieuwe steken voor de zekerheid ?

    Maar je moet de zwarte draad van de multimeter in de COM steken (middelste gat) De linker is voor hoge stroom metingen. En stroom hoef je niet te doen. dus zwarte draad altijd in het middelste gat. Wil je spanning, weerstand of een hele kleine stroom meten dan rood in rechter gat. Wil je veeel stroom meten dan rood in linker gat. (Ga je waarschijnlijk nooit doen)

    Bedankt voor de info, altijd handig om na zoveel jaar terug een opfrissing te krijgen over hoe dat ding ook alweer werkt.

    #812012

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 498

    dus je condensator weerstand loopt niet op? Waar heb je tussen gemeten want zie dat je een ouderwetse condensator hebt met 2 draden eraan. Meten doe je tussen de draad (maakt volgens mij niet uit welke) en de buitenkant van je condensator.
    wat meer info over die condensator is bij @wilk1985 te vinden op pagina 18:

    Wilk1985 perso

    bobine en spoelen gaan niet zo gauw kapot. Die lijken me in orde. Een condensator is met een batterij. Die gaan na een tijd gewoon lekken. Ik denk dat dat je boosdoener is.

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door Gratje.
    #812019

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598

    Vervang eerst de punten en de condensator voor goede nieuwe, dan start de motor wel weer.

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812023

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    wat Wim al zegt
    eerst de goedkoopste dingen vervangen punten condensator bougie
    he het is een vespa dus erg simpel
    kijk ook even naar de staat van de keering als deze lang heeft stilgestaan kan hij verdroogd zijn en trekt deze een bak valse lucht
    het mooiste is natuurlijk een complete blok revisie ben je ongeveer 30 euro verder maar dan weet je 1 ding zeker
    en dat is dat je er lang plezier van hebt zeker als een standaard blokje is

    kijk ook even je olie in het achterwiel even na en eventueel vervangen

    succes met sleutelen
    groet Raimond

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door Vespa doei.
    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
    #812027

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Vervang eerst de punten en de condensator voor goede nieuwe, dan start de motor wel weer. Gr. Wim.

    Weet jij toevallig op basis van de foto’s bovenaan welke contactpunten ik nodig heb ? Op JMPB onderdelen heb ik 3 verschillende soorten gevonden, of is dat allemaal hetzelfde van een ander merk ?

    wat Wim al zegt eerst de goedkoopste dingen vervangen punten condensator bougie he het is een vespa dus erg simpel kijk ook even naar de staat van de keering als deze lang heeft stilgestaan kan hij verdroogd zijn en trekt deze een bak valse lucht het mooiste is natuurlijk een complete blok revisie ben je ongeveer 30 euro verder maar dan weet je 1 ding zeker en dat is dat je er lang plezier van hebt zeker als een standaard blokje is kijk ook even je olie in het achterwiel even na en eventueel vervangen succes met sleutelen groet Raimond

    Ja op een latere datum staat er zeker een revisie op de planning, de bedoeling is om het blokje zo origineel mogelijk te houden. Maar gezien ik hem nog nooit heb horen lopen wil ik hem eerst eens aan het lopen krijgen, ook al is de seal niet helemaal perfect, dan weet ik tenminste dat voor de rest alles nog werkt. Komende winter als ik toch niet van plan ben om te rijden kan ik dan op mijn dooie gemak een revisie doen.

    #812028

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 498

    Het zijn allemaal dezelfde contactpunten. Behalve het merk. Ik zou de Effe kopen. Zie geen meerwaarde in de “originele” die een stuk duurder zijn. Maar je zegt zelf dat je het zo origineel mogelijk wil houden. Dus de keuze is aan jou.

    #812039

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Het zijn allemaal dezelfde contactpunten. Behalve het merk. Ik zou de Effe kopen. Zie geen meerwaarde in de “originele” die een stuk duurder zijn. Maar je zegt zelf dat je het zo origineel mogelijk wil houden. Dus de keuze is aan jou.

    De EFFE zijn besteld, met origineel houden bedoelde ik vooral op de originele setup, dus geen elektronische ontsteking of grotere cilinder ofzo, k hou hem liefst op 25-35 kph snor setup

    #812051

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2598
    De EFFE punten zijn besteld, met origineel houden bedoelde ik vooral op de originele setup, dus geen elektronische ontsteking of grotere cilinder ofzo, k hou hem liefst op 25-35 kph snor setup.


    Je hebt toch ook wel een condensator en keerring mee besteld hopelijk?

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #812052

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    Semmad wrote:

    Je hebt toch ook wel een condensator en keerring mee besteld hopelijk? Gr. Wim.

    Condensator wel, ook een uitlaat en brandstofslang omdat deze geroest en verduurd waren.
    De vulring van de krukas heb ik ook al mee besteld omdat deze beschadigd is geraakt met het vliegwiel te verwijderen (mijn eigen schuld)

    De keerring moet ik nog bestellen, heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat dat juist is en hoe ik dat vervang, heb wel al sets gezien met verschillende keerringen maar weet dus niet welke ik nodig heb.

    Indien iemand info (liefst met beeldmateriaal) heeft over hoe ik die keerring moet vervangen dan is dat zeer welkom !

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 7 months geleden door Wouter 92.
    #812163

    Wouter 92
    Topic starter
    Berichten: 10

    een nieuwe update,
    gisteren contactpunten en condensator vervangen en daarna de blok opnieuw gemonteerd.
    Na het plaatsen van de nieuwe uitlaat (originele) starte hij redelijk sputterend.
    even laten warm lopen en toen een tochtje gemaakt. Op het einde van het tochtje na ongeveer 10km viel hij op 100m van de deur sputterend uit. Ik had er een extra brandstoffilter tussen geplaatst en deze zat al vol.
    Even spoelen met benzine en hij startte terug.

    Vandaag, opnieuw een tochtje gedaan, deze keer ongeveer 20km. Achterband loopt langzaam slap (niet zo verwonderlijk na ongeveer 35 jaar.
    Net een bestelling geplaatst voor nieuwe banden (buiten en binnenband) en nieuwe schoenen voor in de koppeling, zowel start als de gewone.
    Als deze aankomen in de loop van de week ga ik deze plaatsen en verder genieten van het rijden.

    volgende project op programma:
    – Velgen opboenen met fijne staalwol en schruurmiddel voor fietsvelgen.
    – genieten van het rijden en veel testen, kijken waar er nog verbetering nodig is.

    voor komende winter:
    – Revisie van hele motorblok en achter-overbrenging. Hier moet ik eerst nog wat research voor doen vooralleer ik daaraan begin. Motorblok is wel duidelijk en denk ik wel dat zal lukken maar die overbrenging heb ik nog niet zo veel over terug gevonden.
    – volleige kader opschuren/zandstralen, doorgeroeste delen vervangen en volleidig terug opspuiten
    – alle kabels, zowel rem/decompressie/etc als stroomkabels vernieuwen en de lichten terug doen werken
    – vering vooras en zadelvering vernieuwen

    • Deze reactie is gewijzigd 2 years, 6 months geleden door Wouter 92.
    #812175

    Vespa doei
    Bijdrager
    Berichten: 105

    hey Wouter
    ik zie dat je goed bezig bent
    kijk maar uit dat je het virus te pakken krijgt
    ……..te laat
    lekker bezig hoor
    ik blijf het volgen 😀  😀
    plaats ook eens wat foto’s van je vorderingen
    denk dat er genoeg mensen je vorderingen willen zien

    groet, Raimond

    in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.