weg kwijt met vario’s

Home Forums Techniek Vario weg kwijt met vario’s

This topic contains 12 reacties, has 8 deelnemers, and was last updated by Tonni 18 years, 4 months geleden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
  • #212194

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    ah moii

    Ik heb dus wel interesse bij een vario voor op mn brommer maar ben der helemaal de weg in kwijt, ik heb de topics gelezen over hoe ’t werkt en alles, en weet nu dus ook dat je een voor en achtervario gewoon kunt bestellen.. maar mijn verwarring zit hem in de klok..

    zo bied 50cc.nl een achternaaf aan, is het een kwestie van deze erop zetten en dat je er dan een vario op kan zetten..? een maat van me zei namelijk dat dit niet zou passen..

    een ander voorbeeld is de malossi-vertanding voor een vario.. herr flick is hier ook wel bekent mee geloof ik.. kan ik deze gewoon in een normale klok zetten waardoor ik ‘m ombouw tot een klok die geschikt is voor een vario of niet..?

    waar mn vraag dus eigenlijk op neer komt is:
    kan ik een standaard brom of snor-klok ombouwen naar een klok die geschikt is voor een vario, of dien ik egt de oude vario-klok te gebruiken (zoals op de bravo)? als ik een gewone klok wel kan ombouwen, waar kan ik dan die onderdelen weghalen? want heb me al doodgezocht..

    alrik πŸ™‚

    #214274

    Edjuh
    Bijdrager
    Berichten: 6958

    Je kan geen normale klok ombouwen naar varioklok, althans ik geloof niet dat iemand dat al geflikt heeft.

    50cc.nl biedt geen varionaaf aan denk ik, die worden sowieso niet nieuw gemaakt en verkocht, je moet het dus altijd van een 2ehandje hebben.

    #214275

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    het verschil zit hem in de deksel, die is groter van gat, het huis zelf wel kan je gebruiken. die is van een snor.

    dus je kunt inprencipe ALLES nieuw kopen behalve de deksel, en dan heb je er nog nix aan..

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214276

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Ik dacht dat malossi een langere overbrenging maakt voor die vario-klokken. Je zou dus in principe zo’n setje kunnen kopen, de lange as bij 50cc.nl, en dan hoef je alleen de lagers nog te scoren. Als ik me niet vergis is er al plaats in de klok voor de extra assen. Correct me if I’m wrong.

    grz Thijs

    #214277

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    Edjuh :
    50cc.nl biedt geen varionaaf aan denk ik, die worden sowieso niet nieuw gemaakt en verkocht, je moet het dus altijd van een 2ehandje hebben.

    als je bij 50cc.nl naar onderdelen gaat, vespa –> ciao –> variateur, dan zie je zow ding van olympia, druk op de uitroeptekens daarachter en dan heb je een verlengde naaf (die alleen zou moeten passen op een bromklok..) volgens Hans (hier bekent als Hansieb) past dat niet in de klok, en kan je ook problemen krijgen met de vertanding (aangezien niet elke bromklok schuine vertanding zou hebben..?) persoonlijk lijkt mij het vrij sterk dat dit allemaal niet zou werken, want waarom iets verkopen wat nooit kan werken, dan is het het zelfs niet waard om het voor de show te kopen :p

    Herr FlicK :
    het verschil zit hem in de deksel, die is groter van gat, het huis zelf wel kan je gebruiken. die is van een snor.

    dus je kunt inprencipe ALLES nieuw kopen behalve de deksel, en dan heb je er nog nix aan..

    is het dan niet mogelijk om dit gat op te boren zodat de nieuwe vertanding er wel in past?

    Thijs_DR_Evo :
    Ik dacht dat malossi een langere overbrenging maakt voor die vario-klokken. Je zou dus in principe zo’n setje kunnen kopen, de lange as bij 50cc.nl, en dan hoef je alleen de lagers nog te scoren. Als ik me niet vergis is er al plaats in de klok voor de extra assen. Correct me if I’m wrong.

    grz Thijs

    dus als ik je goed begrijp, zou ik met het setje aangeboden op 50cc.nl (olympia variateur en verlengde naaf) een compleet nieuwe vario op mn brommer plaatsen (mits ik aan de lagers kom? (ga der vanuit dat deze lagers ook bij een bromboer te verkrijgen zijn..)

    alledrie al bedankt voor jullie reactie πŸ™‚

    #214278

    gielos
    Bijdrager
    Berichten: 147

    Je kan alle lagers krijgen bij een speciaalzaak (voor lagers, keringen etc)

    Maar wat al gezegt werd, je kan de pot van een snor klok gebruiken.
    Maar alleen de deksel past niet, dit omdat de vario as dunner is als een poulie as.

    Als je een draaibank tot je beschriking hebt kun je vast en zeker er iets voor maken!

    Je moet dus eigenlijk alleen een ring maken, die in het gat van de deksel komt, en in die ring moet weer het lager komen(waar de vario as door heen gaat)

    Waar ik alleen nog mee zat was: hoe je die ring er vast blijft zitten!

    En je moet ook kijken of je recht op schuin vertande tandwielen hebt!

    #214279

    hansieb
    Moderator
    Berichten: 10948

    De tijd voor alle aanpassingen die je moet maken en onderdelen te bestellen, kan je beter op zoek gaan naar een varioachternaaf! alrikje

    #214280

    Thijs_DR_Evo
    Bijdrager
    Berichten: 269

    Nee, dat was niet wat ik heb getypt. Er staat dat Malossi een vertandingsset maakt voor een VARIOKLOK, zodat de overbrengverhouding langer wordt. Dus met dat setje, EN dat setje van 50cc.nl zou je een varioklok moeten kunnen bouwen, maar zeker weten doe ik het niet.

    grz Thijs

    #214281

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    NEEEEEEEEEE, je hebt een deksel nodig (die komt op de klok, zoals jullie t noemen (naaf) ) deze kun je niet nieuw kopen.

    En een malossi setje kopen dat helpft niks want dan heb je alleen de tandwielen.. het is wel snel daar niet van maar je kunt er alsnog nix mee

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #214282

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    hmmmz.. vrij jammer dat ze geen vervangende achternaaf produceren op t moment, eigenlijk ook best vreemd als je na gaat hoe gewilt een vario eigenlijk is :s..
    noujah.. dan maar hans zn advies opvolgen en gewoon zoeken naar een varioachternaaf..
    Ben alleen bang dat ik dan een verkeerde (in slechte staat) op de kop zou tikken.. valt het allemaal wel te reviseren mocht ik een slechte kopen of als ik een slechte koop kan ik het dan weer beter doorverkopen aan de volgende vario-n00b :p?

    iig allemaal bedankt voor de antwoorden πŸ™‚

    #214283

    Vespaflappie
    Bijdrager
    Berichten: 1231

    AA-T :
    hmmmz.. vrij jammer dat ze geen vervangende achternaaf produceren op t moment, eigenlijk ook best vreemd als je na gaat hoe gewilt een vario eigenlijk is :s..
    noujah.. dan maar hans zn advies opvolgen en gewoon zoeken naar een varioachternaaf..
    Ben alleen bang dat ik dan een verkeerde (in slechte staat) op de kop zou tikken.. valt het allemaal wel te reviseren mocht ik een slechte kopen of als ik een slechte koop kan ik het dan weer beter doorverkopen aan de volgende vario-n00b :p?

    iig allemaal bedankt voor de antwoorden πŸ™‚

    Wat meen je wat et kost om heel productie proces op te zetten van iets wat al 10 jaar neti meer gemaakt word voor 100 gekke hollanders??

    Veel te duur en sowieso waarom 40 euri voor een asje vragen als je je beter op scoots kan richten en cilinders van 350 euri etc maakt!!

    #214284

    AA-T
    Topic starter
    Berichten: 2445

    achjah.. wrom nog kappen maken voor een brommer.. die 2 kapjes voor op je ciao kosten miss 20 euro.. scooterkappen daarintegen, joah.. die kosten gelijk wel .. (euh.. denk vrij veel :D)

    goed.. vrij nutteloos voorbeeld van mij want die kapjes worden wel veel verkocht lijkt me :dozingoff

    maar ik denk dat der heel wat meer dolle nederlanders, en ook belgen, duitsers en al helemaal italianen wel warmlopen voor een vario.. voor de italianen dan wel een vario die met gemak een 100cc aankan zonder dat t gietijzer uit elkaar vliegt :p

    maja.. tis allemaal bla bla en offtopic.. wou alleen maar zeggen dak t jammer vond dat ze geen vervangend product meer maken πŸ™‚

    ik schijt m gewoon 1 of ander baggerding te kopen waar ik nix aan heb, behalve dat die gast die m hebt verkocht lekkere centen derbij heeft.. dus ben wel benieuwd of deze dingen een beetje te reviseren zijn.. maar bedenk me nu tijdens het typen dat t een vrij domme vraag is geloof ik :p.. die malossi-vertanding heeft namelijk ook een as πŸ˜€ (geloof ik :Suspicious) en met een pakking en wat nieuwe olie moet dat weer goed lopen lijkt me πŸ˜€ correct me if i’m wrong, en anders lijkt t mij een mooi eind voor dit topic, bedankt allemaal πŸ˜€

    #214285

    Tonni
    Moderator
    Berichten: 4577

    Voor de duidelijkheid:

    -De malossi set is een complete set tandwielen, dus inclusief de lange as.

    -Een VARIO vertanding is van binnen hetzelfde als een SNOR vertanding, kortom je kan de behuizing van een snor naaf gebruiken, mits je een ander deksel hebt.

    -Snor vertanding is vrijwel altijd SCHUIN vertand, de meeste vario assen die je los kan kopen ook. Je zou dat dan uiteraard wel eerst moeten controleren, ook omdat er verschillende assen zijn qua AANTAL TANDEN.

    -Een VARIO naaf reviseren is niet extra duur of moeilijk, er zitten exact dezelfde lagers in als in een SNOR naaf.

    -Je kan niet zomaar een deksel van een brommer naaf gebruiken in combinatie met een opvulbusje, omdat de deksel een opstaande rand heeft bij de poelie as, waar de varionaaf nagenoeg vlak is. Je zult dan dus niet uikomen met de lengte van de as (steekt dan te kort uit, en dus past je koppeling niet/loopt klem).

    -Een brommer naaf is van binnen niet gelijk aan die van een snor. De snor naaf is dieper en heeft extra lagers omdat deze vier assig is, de brom is twee assig. Verder ligt bij een snornaaf (en dus ook bij de varionaaf) het tandwiel van de poelie/achterkoppeling as dieper in de naaf als bij een bromnaaf.

    -Als je dus een varionaaf dekseltje kan scoren en je hebt nog ergens een goede snorvertanding liggen of zo, dan kan je zeker goedkoop een vario naaf bouwen. De lange as kost op zich niet zo veel.

    I came, I saw, and I forgot what I was doing...
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.