Home › Forums › Algemeen › Even voorstellen › Voorstellen
This topic contains 64 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 1 month geleden.
-
Gebruiker
-
10 januari 2021 om 20:25 #805691
Carburateur eraf gehaald. Vlotterbakje lekt, rubberen afdichting niet erg nieuw meer… Beetje zuurvrije vaseline doet wonderen voor nu. Vlottertje lijkt soepel te lopen trouwens. Het zeefje in de benzinetoevoer van de carburateur blijkt stevig vervuild. Schoongemaakt en sproeiertje ook. Alles weer teruggezet en ik had eigenlijk verwacht dat het probleem verholpen was, maar nee, precies hetzelfde nog. Bij gas geven geen “power”, Citta komt amper van zijn plaats. Stationair lopen gaat goed.
10 januari 2021 om 20:38 #805693Sproeier niet verstopt?
Ontsteking goed afgesteld? (niet bij electronische ontsteking)
Had je het blokje wel gereviseerd? Is ook allemaal 30 jaar oud hè.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 januari 2021 om 20:47 #805695Sproeier doorgeprikt / schoongemaakt. Niks met het blokje gedaan, omdat het zo lekker liep toen we het projectje begonnen. Daarom ook nog niet naar de ontsteking gekeken, maar hij start als een tierelier, dan zou je verwachten dat de ontsteking goed is, toch?
10 januari 2021 om 20:59 #805696Alle massa maakt goed contact met frame?
(vanwege de nieuwe lak)
Blok maakt goed contact tegen kaal! stukje frame,
bobine maakt contact met stukje kaal frame?Is het punten ontsteking?
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 januari 2021 om 21:53 #805698Ja, ontsteking met contactpunten!
je andere punten ga ik allemaal checken, dank!10 januari 2021 om 21:57 #805699Doet je brommer het beter als je de choke in houd?
10 januari 2021 om 22:48 #805700Als je gas geeft, gaat de gasschuif wel goed omhoog? Kan bijvoorbeeld kink in de kabel zitten. Zijn soms dingen waar je niet zo snel aan denkt. Succes! Ben benieuwd wat probleem uiteindelijk is
23 januari 2021 om 13:14 #806202Weer wat tijd gevonden even verder te klussen.
Omdat de carburateur niet helemaal lekker meer was en reviseren in qua prijs in de buurt van een nieuwe komt, een nieuwe Dellorto 13-13 besteld en vanmorgen gemonteerd. Tevens de delen waar de bobine het frame raakt gevijld en met kopervet ingesmeerd.Het probleem blijft vrijwel gelijk:
starten – lopen. Iets probleem op te pakken, dan pakt ie op en na 30 meter slaat hij af. (Met een Moooow geluid). Ik heb een filmpje gemaakt, maar dat kan ik niet uploaden.Ik ga nog even kijken waar het blok massa met het frame maakt i.v.m. de opmerkingen van Wim.
23 januari 2021 om 13:43 #806204De video moet je op youtube uploaden en dan de link van de video hier kopieeren.
Mvg Robin23 januari 2021 om 13:52 #806207Ah ha!
23 januari 2021 om 19:15 #806224Wachten we nog even af hoe dat afloopt met blok/massa.
Wat heb je verder met de ontsteking gedaan wat betreft punten/condensator?
Vervangen en/of afstellen.
Het klinkt als een elektrisch probleem, meteen uit.
Het draadje van en naar de punten en condensator en bobine(= één circuit) komt nergens tegen de massa? Dat werkt als een uitknopje(kortsluitdraadje).Zo abrupt kan er bijna geen benzinetekort ontstaan, maar als de benzinekraan slechts wat druppels doorlaat en hij de vlotterbak een beetje half heeft volgedruppelt is het ook gauw gedaan natuurlijk.
Bougie is nieuw?
Heb je een NGK bougiedop? Die kunnen ook aan/uit gaan. Die hebben intern een spoeltje dat radio ontstorend werkt.
Als je een NGK bougie hebt zorg dat die geen “R” heeft. (=ook ontstoord)Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 januari 2021 om 19:28 #806228Lastig te beoordelen natuurlijk, maar ja ik gok dat de motor smoort door brandstofgebrek.
Wat ik wel eens heb gehad zijn:
a. verstopte brandstofkraan
b. vacuum in de tank door verstopte ontluchtingJe kan het in ieder geval controleren om het uit te sluiten:
1. heb je het probleem ook als je de tankdop eraf laat
2. controleer of de brandstofkraan niet verstopt is (filtertje in de tank kan te weinig doorlaten)
3. ik neem aan geen knik in de brandstofslang?
4. zit er soms een extra brandstoffilter tussen wat verstopt is?Ben benieuwd.
23 januari 2021 om 21:16 #806231Bedankt voor de antwoorden! Uiteindelijk moet ik er toch uitkomen….
Wachten we nog even af hoe dat afloopt met blok/massa:
Ik heb daar waar het blok in de brug zit de gaten waar de bouten door gaan blank gevijld en kopervet tussen gedaan (leek mij geleidend). Bij de bobine-ophanging in de brug heb ik dat ook bij beide punten gedaan.Wat heb je verder met de ontsteking gedaan wat betreft punten/condensator?
Niks. Het blokje was superfel toe we het demonteerde, denk je dat daar een verandering opgetreden kan zijn?Het klinkt als een elektrisch probleem, meteen uit.
Hij gaat niet meteen uit, hij pakt niet op en slaat dan af. Zojuist na het wegnemen van het (nieuwe) benzinefilter en nogmaals controleren van het kraantje, slaat de motor niet meer af, wel bijna, maar ik kan hem aan de praat houden.Het draadje van en naar de punten en condensator en bobine(= één circuit) komt nergens tegen de massa? Dat werkt als een uitknopje(kortsluitdraadje).
Ga ik controlerenBougie is nieuw?
ja, nieuw.Heb je een NGK bougiedop?
Nee, ChampignonAls je een NGK bougie hebt zorg dat die geen “R” heeft. (=ook ontstoord)
NGK B7HSa. verstopte brandstofkraan
Dacht ik ook aan: gecheckt
b. vacuum in de tank door verstopte ontluchting:
Ook al gedacht en inderdaad zonder tankdop geprobeerd23 januari 2021 om 21:55 #806235Bij zo’n Citta hangt de brug in silentblocks? Rubber bussen? Met de schommelas.
Of iets wat geen stroom geleid?
Zo ja, is er een massaverbinding tussen frame en brug(dus ook frame-motorblok ipv alleen brug-blok)Hoe groot is de sproeier? Misschien slaat de bougie steeds vet. Probeer eens zonder luchtfilter, mits je vermoed dat de sproeier te groot is.
https://vespa-ciao.nl/sproeier-database/Wat heb je verder met de ontsteking gedaan wat betreft punten/condensator?
Niks. Het blokje was superfel toe we het demonteerde, denk je dat daar een verandering opgetreden kan zijn?Ja dat kan, bijv. condensatoren verouderen gewoon, ook bij stilstand.
Isolatie(pvc) rond bedrading verdroogt, daardoor kunnen scheurtjes ontstaan en het koperdraad tegen massa komen.De stalen nok achter het vliegwiel waar de fiber nok van de punten over loopt maak je bij een servicebeurt of vervangen van de punten een minimaal vet tegen slijtage.
Als dat jaren uitdroogt en plots weer gaat draaien slijt de fiber nok snel en staat de ontsteking zomaar een heel stuk te laat.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 januari 2021 om 22:03 #806236Wederom Thanx, Wim. Ik ga de punten morgen nalopen!
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.