Voorstellen

Home Forums Algemeen Even voorstellen Voorstellen

This topic contains 64 reacties, has 16 deelnemers, and was last updated by SuperSi 3 years, 1 month geleden.

5 berichten aan het bekijken - 61 tot 65 (van in totaal 65)
  • Gebruiker
  • #807345

    Royalqwerty
    Topic starter
    Berichten: 39

    Hij deed het!!! Alles: licht, motorisch, de hele rambam.
    Het bleek dat de massa niet goed was, ik had wel een blank stukje gevijld op het frame, maar er was geen verbinding naar het blok…

    Dus rijden, ruikt wel een beetje raar, naar verbrande koppelingsplaten.
    Na een 20 minuten rijden opeens uitval en…. dood.

    Bij aanlopen doet de verlichting het nog, dat scheelt…

    Eerst de bougie gecheckt, geen vonk. Andere bougie getest: ook geen vonk.
    De bougiekabel geeft een wit klein vonkje tegen het blok.
    Bobine: bij aansluiten op 5V (we hadden geen 6V) trafo: een nette vonk uit de bougiekabel van ca 1 cm. We missen ook een hele volt…

    Terug naar de ontsteking. Blok er weer onder uit. Na het verwijderen van het vliegwiel blijkt het een forse bende te zijn bij de ontsteking. De nieuwe verlichtingsspoel heeft de magneet doen slijten, er ligt een hele bende magneetstofgruis. Schoongemaakt en de nieuwe spoel met een vijl aangepast. getest op vrij draaien door met dikke stift in te kleuren en het vliegwiel te laten draaien. had ik dus meteen even moeten doen…

    De condensator lijkt goed, blijkt wat lastig te meten, maar bij het steeds omdraaien van de polen geeft hij weerstand en geen kortsluiting. Is in ieder geval niet helemaal doorgebrand dus.

    De andere delen ook doorgemeten, contactpunten (In open toestand) weinig weerstand. Dat klopt volgens ons, omdat ze verbonden zijn via de massa. De ontstekingsspoel heeft een normale weerstand.

    Ik hoopte dat na het terug monteren het probleem opgelost zou zijn doordat er zoveel vuil aanwezig was, maar nee, nog steeds geen vonk en dezelfde witte kleine vonk uit de kabel.
    De aansluiting van de bobine vonkt wel tegen het blok. Na het meten blijkt dit rond de 5 a 6 volt te zijn.

    Een dag later de condensator vervangen, geen verschil. Het lijkt erop dat het alleen nog de spoel kan zijn…

    Iemand ideeën ??

    #807663

    Royalqwerty
    Topic starter
    Berichten: 39

    Het verhaal gaat verder…
    De spie blijkt kapot, waardoor de bus waardoor de contactpunten open en dicht gaan los draait.
    Wim is zo vriendelijk ons van een nieuwe spie te voorzien. Nadat we deze hebben gemonteerd, de contactpunten opnieuw afgesteld en alles weer terug gemonteerd, blijkt dat het vliegwiel te ver over de as kan schuiven waardoor deze vastloopt bij het aandraaien van de koppeling. Nieuwe as met nieuwe lagers monteren? Wat een gedoe, we zijn er klaar mee en monteren een elektronisch blokje wat klaarligt voor de Ciao onder de Citta.

    Hoe lekker: starten, lopen, direct een standaard luchtfilter met een aangepaste sproeier (44) gemonteerd.
    Omdat het motortje een beetje leek in te houden en soms bij stationair lopen uitvalt een maatje groter gemonteerd, sproeier 46, deze lijkt al beter te lopen.

    We merken nog wel dat het motortje eerst een dipje heeft voordat hij oppakt, nog even geen idee waar dat vandaan komt.

    #807672

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2649

    Hij is heel dun.
    En dat het vliegwiel aansleept als die er niet tussen zit lijkt me sterk, maar je weet het nooit.
    Maar heb je het ringetje er tussen?

    ciao nok2ciao nok

    Gr. Wim.

    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #807674

    Royalqwerty
    Topic starter
    Berichten: 39

    Ja, ringetje zat ertussen. Het vliegwiel wipte ook als hij op de as zat.

    #807689

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Je vliegwiel klemt vast met een conische passing, die hoort in ieder geval niet te kunnen wippen!

5 berichten aan het bekijken - 61 tot 65 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.