vliegwiel loopt steeds los

Home Forums Algemeen Brommers algemeen vliegwiel loopt steeds los

This topic contains 17 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by Michel 5 years, 9 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Gebruiker
  • #774949

    Hiphopgast
    Topic starter
    Berichten: 7

    jongens ik heb een probleem. mijn probleem is dat mijn vliegwiel al 5x van de krukas is gelopen. wat ik al heb gedaan is het blokje gereviseerd daarbij heb ik de krukas recht gemaakt. toen heb ik het conische stuk van de krukas goed schoon gemaakt en dat van het vliegwiel ook. ik heb het vliegwiel gemonteerd met nieuwe spie en heb ik hem eerst een tik gegeven met de poelie trekker er op om hem mooi op het conische gedeelte te krijgen. koppeling zo vast gezet als dat ik durfde. en na 30 km was het vliegwiel er van af. dis is me al 5 keer gebeurd en ben in staat het ding in de brand te zetten. als iemand mij kan vertellen wat het is graag.

    #774950

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Dan ben ik toch bang dat je krukas versleten is – dit gebeurt wel eens.
    In feite zou je vliegwiel ‘officieel’ zelfs zonder spie gewoon moeten rijden en op tijd blijven.

    Als het een standaard blokje is raad ik aan om een nieuwe krukas te zoeken (goeie 2e hands Piaggio).

    Steek hem niet in de brand. Een nieuwe krukas en je kan er weer flink tegenaan.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #774955

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Ik weet voor 99% wel zeker dat de ring tussen je koppeling en vliegwiel verkeerd om zit (opstaand randje naar koppeling) of de ring Er helemaal niet tussen zit.

    #774957

    gileracitta.com
    Bijdrager
    Berichten: 443

    #774958

    Hiphopgast
    Topic starter
    Berichten: 7

    dat is wel de grotste kans indd want de ring van het vliegwiel naar de koppeling heb ik gewoon goed gemonteerd.


    Maar heb je dit zelf dan wel eens mee gemaakt dan?

    #774960

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    slaat de spie niet steeds stuk? Ik vraag me namelijk een beetje af hoe je vliegwiel eraf kan gaan als je koppeling erop zit (en vast gedraaid)

    #774964

    LAD78
    Bijdrager
    Berichten: 162

    Maak is een foto van je koppeling hoe je hem gemonteerd heb.

    en nee ik heb dat nooit mee gemaakt dat mijn vliegwiel eraf valt. (Heb er ook nog nooit van gehoord)

    #774978

    SuperSi
    Bijdrager
    Berichten: 2103

    Een loslopend vliegwiel is bijna onmogelijk zoals hier boven al gezegd.
    Als je krukas moer aangedraaid zit kan er eigenlijk geen speling op komen, je kan hooguit je vliegwiel horen klapperen tegen je spie.

    Wat voor moer gebruik je op je krukas?

    #775003

    Hiphopgast
    Topic starter
    Berichten: 7

    iedere keer als het vliegwiel van de krukas ging was de spie inderdaad kapot geslagen. maar zoals er al is gezegd de spie doet niks om de kracht op te vangen. de enige functie die hij heeft is het oriënteren van het vliegwiel zodat de ontsteking goed staat.

    de moer die ik gebruik is de originele krukas moer met een borg veer er onder.

    #775006

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4005

    Dan moet je toch ook opgevallen zijn dat de krukas en het vliegwiel beschadigt zijn?
    Je kan met een zoet vijl de oneffenheden weer weg halen en zorgen dat het geheel weer een beetje klemt.
    Doe je dit niet dan blijf je aan de gang.  Eigenlijk kan je een borgveer maar 1 keer gebruiken.  Ik pak meestal een zelf borgende moer.
    Ps daarvan is het nog belangrijker dat je hem maar 1 keer gebruikt.

    1
    #775007

    ciaoracer.dk
    Bijdrager
    Berichten: 19

    Hello
    If your crankshaft is good, you can try to make the konus fit by grinding with some grinding-paste..

    #775010

    ultrabanaan
    Bijdrager
    Berichten: 139

    Ja dan zou ik er een nieuwe spie in zetten en proberen te achterhalen waarom die kapot gaat. hoogstwaarschijnlijk heb je ergens een beschadiging die hem klemt of stroefjes laat draaien.

    #775017

    Herr Flick
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 6915

    Het is duidelijk toch. De conische passing van de kruk is versleten. Dan zet hij zich niet klem over de krukaspen en krijgt de spie alle kracht = doei spie.

    Noodoplossing van ciaoracer is ook te proberen.

    Een nieuw spietje zal je steek mee oplossen.

    46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
    Gele Racefrikandel
    #775024

    Hiphopgast
    Topic starter
    Berichten: 7

    ik ga ff kijken naar het conische gedeelte van de krukas. als ik wat zie denk ik dat ik de krukas gewoon vervang door 1 die ik nog heb liggen. bedankt voor alle sugesties ik laat weten of het gelukt is

    #775069

    Javad
    Donateur
    Berichten: 1834

    Het kan ook zijn dat de conische passing van je vliegwiel versleten is en niet dat van je kruk.
    Ik zou eerst eens een ander vliegwiel proberen voor je de kruk aanpakt.

    <3 Thunderstone
    Check mijn perso!
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.