This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Jelle Algra 3 years, 9 months geleden.
-
Gebruiker
-
18 juni 2020 om 15:43 #799260
Beste leden,
Ik heb sinds mei vorig jaar een leuke Vespa Ciao gekregen. op moment van aanschaf liep hij niet, dit heb ik opgelost door de carburateur los te halen, uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Toen liep hij weer mooi 50-60 km/u. Na een week of twee heb ik samen met mijn stiefvader ( op dat moment had ik 0 verstand van brommers) het blokje uit elkaar gehaald en vrijwel alles vervangen op het carter, cilinder en cilinderkop na. Hier zagen we wel 2 kleine krasjes in de cilinder die erin gekomen zijn door die zuiger pen clipjes waar eentje van tussenuit was geschoten, maar hij liep nog steeds goed dus daar hebben we verder niets aan gedaan behalve een beetje opschuren.
Na nog een maand heb ik allerlei onderdelen opgehaald waaronder ook 2 standaard cilinders. Eentje had geen enkele krassen dus die heb ik er daarna ondergezet en nu liep hij ook stationair!
Nu bijna een jaar later en redelijk wat kilometers te hebben gereden (twee weken geleden nog een tourtje van ~75km gereden) was ik aan het fotograferen van onweer op mijn brommertje, dus een aantal keren stoppen en starten op kleine afstanden. Na 4x te zijn verplaatsen wou ik weer verder en ging hem aanrennen en het waren 2 knallen en niet meer starten. Ik rook ook iets verbrand, geen benzine lucht maar alsof er iets was gesmolten.
Eenmaal thuis gelopen (gelukkig niet ver, 5km oid.) heb ik de kop eraf gedraaid en de carburateur bekeken. Carburateur was nog netjes schoon, er zat wel een diepe kras in mijn cilinder en allemaal stukjes metaal op mijn zuiger? Bougie vonkte overigens nog goed.
Nu voor ik onderdelen ga bestellen en het blokje er weer onder weg haal was ik benieuwd waardoor dit nu zou komen.
Mijn setup is als volgt:
50cc standaard cilinder
Standaard brom carter? Is wel geel kenteken en is niets aan gedaan
12/10 carburateur
52 sproeier
poelie 95
standaard koppeling met groene trekveren en startveertjes eruit.
Techno Circuit uitlaatjeMijn excuus voor het lange verhaal
18 juni 2020 om 21:48 #799270De stukjes metaal kunnen materiaal uit je zuiger en/of cilinder zijn door de kras/warmloper/vastloper.
Het kan ook komen door detonatie, dit ontstaat door te vroege ontsteking, te hoge compressie, te veel koolafzetting in de verbrandingsruimte of een samenspel van deze oorzaken. Dan heb je deze putjes ook in je cilinder kop.Dus tijd voor een nieuw cilinder/zuiger setje.
Als je blokje er uit is doe dan meteen alles, ik las dat je alles al gedaan had, ook de keerring?
Controleer bij je nieuwe cilindersetje straks ook eerst de zuigerveer slotspeling (0,10-0,20) voor je alles monteert.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 3 years, 9 months geleden door Wim V8.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 juni 2020 om 22:45 #799278Vergeet niet dat het metaal gruis ook in je blok zit dus ook de lagers en inlaat opschuurt, alles moet dus schoon en nieuw, dat word weer uit elkaar halen helaas en dubbel check deze keer 😉
TICKLING BARN18 juni 2020 om 23:05 #799279Als hij uit elkaar gaat vervang ik gewoon alles weer, als hij toch open ligt waarom niet en inderdaad better safe than sorry 🙂
Maar de oorzaak zou dus eigenlijk moeilijk te achterhalen zijn? Ik ben bang dat het namelijk zo weer gebeurt. Er is inderdaad best veel koolafzetting, maar weet niet waardoor dit komt. Het is een elektronisch blok dus aan de ontsteking kan ik vrij weinig fout hebben.
De keerring was ook vervangen @semmad.
19 juni 2020 om 10:05 #799290Smeer je wel goed? En met welke olie? Groetjes
19 juni 2020 om 22:58 #799309Ik tank tot nu toe 2 takt bij de Texaco. Geen idee wat er gemixt is, heb wel een keer uit nood olijfolie met E5 benzine gemixt maar dat is al behoorlijk aantal kilometers terug.
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.