Vespa Ciao loopt niet meer

Home Forums Techniek Motorisch Vespa Ciao loopt niet meer

This topic contains 5 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Jelle Algra 3 years, 9 months geleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
  • #799260

    Jelle Algra
    Topic starter
    Berichten: 3

    Beste leden,

    Ik heb sinds mei vorig jaar een leuke Vespa Ciao gekregen. op moment van aanschaf liep hij niet, dit heb ik opgelost door de carburateur los te halen, uit elkaar halen, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Toen liep hij weer mooi 50-60 km/u. Na een week of twee heb ik samen met mijn stiefvader ( op dat moment had ik 0 verstand van brommers) het blokje uit elkaar gehaald en vrijwel alles vervangen op het carter, cilinder en cilinderkop na. Hier zagen we wel 2 kleine krasjes in de cilinder die erin gekomen zijn door die zuiger pen clipjes waar eentje van tussenuit was geschoten, maar hij liep nog steeds goed dus daar hebben we verder niets aan gedaan behalve een beetje opschuren.

    Na nog een maand heb ik allerlei onderdelen opgehaald waaronder ook 2 standaard cilinders. Eentje had geen enkele krassen dus die heb ik er daarna ondergezet en nu liep hij ook stationair!

    Nu bijna een jaar later en redelijk wat kilometers te hebben gereden (twee weken geleden nog een tourtje van ~75km gereden) was ik aan het fotograferen van onweer op mijn brommertje, dus een aantal keren stoppen en starten op kleine afstanden. Na 4x te zijn verplaatsen wou ik weer verder en ging hem aanrennen en het waren 2 knallen en niet meer starten. Ik rook ook iets verbrand, geen benzine lucht maar alsof er iets was gesmolten.

    Eenmaal thuis gelopen (gelukkig niet ver, 5km oid.) heb ik de kop eraf gedraaid en de carburateur bekeken. Carburateur was nog netjes schoon, er zat wel een diepe kras in mijn cilinder en allemaal stukjes metaal op mijn zuiger? Bougie vonkte overigens nog goed.

    thumbnail_IMG_20200616_165952thumbnail_IMG_20200616_165857

    Nu voor ik onderdelen ga bestellen en het blokje er weer onder weg haal was ik benieuwd waardoor dit nu zou komen.

    Mijn setup is als volgt:

    50cc standaard cilinder
    Standaard brom carter? Is wel geel kenteken en is niets aan gedaan
    12/10 carburateur
    52 sproeier
    poelie 95
    standaard koppeling met groene trekveren en startveertjes eruit.
    Techno Circuit uitlaatje

    Mijn excuus voor het lange verhaal :mrgreen:

    #799270

    Wim V8
    Bijdrager
    Berichten: 2600

    De stukjes metaal kunnen materiaal uit je zuiger en/of cilinder zijn door de kras/warmloper/vastloper.
    Het kan ook komen door detonatie, dit ontstaat door te vroege ontsteking, te hoge compressie, te veel koolafzetting in de verbrandingsruimte of een samenspel van deze oorzaken. Dan heb je deze putjes ook in je cilinder kop.

    Dus tijd voor een nieuw cilinder/zuiger setje.
    Als je blokje er uit is doe dan meteen alles, ik las dat je alles al gedaan had, ook de keerring?
    Controleer bij je nieuwe cilindersetje straks ook eerst de zuigerveer slotspeling (0,10-0,20) voor je alles monteert.

    Gr. Wim.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 years, 9 months geleden door Wim V8.
    Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
    #799278

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Vergeet niet dat het metaal gruis ook in je blok zit dus ook de lagers en inlaat opschuurt, alles moet dus schoon en nieuw, dat word weer uit elkaar halen helaas en dubbel check deze keer 😉

    TICKLING BARN
    #799279

    Jelle Algra
    Topic starter
    Berichten: 3

    Als hij uit elkaar gaat vervang ik gewoon alles weer, als hij toch open ligt waarom niet en inderdaad better safe than sorry 🙂

    Maar de oorzaak zou dus eigenlijk moeilijk te achterhalen zijn? Ik ben bang dat het namelijk zo weer gebeurt. Er is inderdaad best veel koolafzetting, maar weet niet waardoor dit komt. Het is een elektronisch blok dus aan de ontsteking kan ik vrij weinig fout hebben.

    De keerring was ook vervangen @semmad.

    #799290

    Mikey
    Bijdrager
    Berichten: 346

    Smeer je wel goed? En met welke olie? Groetjes

    #799309

    Jelle Algra
    Topic starter
    Berichten: 3

    Ik tank tot nu toe 2 takt bij de Texaco. Geen idee wat er gemixt is, heb wel een keer uit nood olijfolie met E5 benzine gemixt maar dat is al behoorlijk aantal kilometers terug. :mrgreen: :mrgreen:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.