Vario afstelling

Home Forums Techniek Mechanisch Vario afstelling

This topic contains 25 reacties, has 4 deelnemers, and was last updated by Gratje 2 years, 7 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
  • #811932

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Ik heb een vrijwel originele Ciao

    Ik heb hier sinds gisteren een vario opgemaakt en nu heb ik 2 vragen, heeft het zin om de originele drukveer te wisselen voor de gele malossi?

    Als hij stationair loopt dan gaat de brommer langzaam vooruit dus de vario pakt dan al.

    De setup van de ciao is:

    Malossi multivar 6.0gr rollen
    Giannelli New Original Power uitlaat
    12/12 caburateur met 50 sproeier met 6 gaats luchtfilter
    Achterkoppeling Variateur Ciao/Citta/SI van JMPB (startsegmenten eruit gehaald omdat ik een trekstarter heb)
    Verder is alles origineel

    #811935

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    heeft het zin om de originele drukveer te wisselen voor de gele malossi?

    Als je verder volledig standaard rijdt, dan heeft het absoluut geen zin om de originele drukveer te vervangen voor een gele van Malossi. Wat je wel kan doen is de trekveren vervangen. Dit gaat het langzaam vooruit rijden van je brommer tegen. Al moeten de originele trekveren ook voldoende zijn om de segmenten niet tegen de schaal aan te laten komen bij stationair toerental (mits niet te hoog uiteraard).

    Daarnaast ben ik huiverig voor de kwaliteit van deze achterkoppeling, zelf een aantal jaar geleden ook een gekocht waarvan de glijpassing erg ruw was. Hierdoor was het glijlager met een kilometer of 50 volledig versleten en kon ik de koppeling niet meer gebruiken. De bus hoort eruit te zien als een spiegel, dat was deze niet. Als jij de koppeling van de as haalt, en je drukt de schijven in dan kan je de bus zien zitten.

    en nu heb ik 2 vragen

    En waar is je 2e vraag?

    #811936

    Martino
    Bijdrager
    Berichten: 7345

    In jou geval is een gele drukveer te sterk en heeft eerder nadelige gevolgen.

    Dat de koppeling al aangrijpt kan komen omdat de segmenten de koppelingschaal meenemen.
    Hier kan je eerst eens naar kijken en wellicht de trekveren wat sterker kiezen al zullen de originele trekveren ook hiervoor moeten zorgen.

    #811937

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    1ste vraag was over de gele drukveer

    2de vraag waarom hij stationair vooruit rolt

    #811939

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Bedankt voor de antwoorden, ga ik eens met de trekveren experimenteren.

    Ik heb ook nog een originele koppeling maar daar is de voering van segmenten bijna volledig op.

    Welke achterkoppeling raden jullie aan en waar is deze te koop?

    #811941

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Zelf rij ik met de eerste versie welke JMPB verkocht, met een volledig ‘gladde’ schaal. Hier kan alleen (makkelijk) de drukveer van vervangen worden, aangezien de trekveer een ronde veer is (zoals bij veel Puchs te zien is). Hier rij ik al een jaar of 4 mee en houdt het goed.

    Ik raadt je aan om de originele koppeling op te knappen. Weet niet welke van de 4 versies je hebt, maar wellicht dat je er vervangende segmenten voor kunt krijgen. En hoe “op” zijn ze? Heb je er een foto van? Weten we ook gelijk welk type koppeling je hebt.

    #811942

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Ik zal straks een foto maken maar er zit ongeveer nog 1a2mm voering op

    #811945

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208
    #811951

    niek1992
    Bijdrager
    Berichten: 1826

    Die laatste twee lijken op hetzelfde model als wat JMPB verkoopt. die van Malossi ziet er belovend uit, al vindt ik hem wel wat prijzig.

    #811955

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    En bij de malossi word ook geen koppelinghuis bij geleverd dus word die nog duurder.

    maar vind het raar dat de achterkoppeling die je hebt al aanloopt stationair. Zo veel toeren maar je niet dus zou eerder gokken dat je schoentjes al vast in je huis zitten. Kijk eens als je je koppelinghuis ronddraait of je wiel dan al meteen mee draait. Dan zitten je schoenen niet goed/vast. Je koppelinghuis moet je vrij rond kunnen draaien.

    #811956

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Ga ik als ik thuis ban van mijn werk meteen nakijken

    #811957

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Ik heb met de verkoper van deze koppeling contact gehad en hij verzekerde mij dat de koppeling van uitstekende kwaliteit is.

    https://www.ebay.nl/itm/PULEGGIA-FRIZIONE-COMPLETA-100-PIAGGIO-CIAO-BOXER-BRAVO-SI-GRILLO-50-VARIATORE-/391737069343?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l6249&mkrid=724-127637-2357-0

    #811959

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    als ik aan de koppeling draag draait inderdaad het wiel mee dus hij pakt eigenlijk altijd.

    hier een foto van de voering van de originele koppeling

    AE8BDE69-69A8-4E33-956A-0D307B977C13

    #811960

    Danzl
    Topic starter
    Berichten: 208

    Het probleem van het aanlopen is opgelost, ik heb het huis van de oude koppeling erop gezet en nu is dat in ieder geval goed

    #811961

    Gratje
    Bijdrager
    Berichten: 499

    Dan is er dus iets niet goed met je nieuwe koppeling. of je veertjes zitten niet goed of verkeerd in elkaar. Ik roep maar wat.   Edit  al opgelost.

    de voering is wel zo goed als op ja. Wel de gelukkige eigenaar van 90mm schijven zie ik. maak ook eens wat foto’s van de zijkant, voornamelijk de trekveertjes en tussen de segmenten in. Dan kunnen we misschien achterhalen welke variant het is.

     

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.