Home › Forums › Mening & ervaring › Uitlaten › Uitlaat Test Topic
This topic contains 15 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 13 years, 7 months geleden.
-
Gebruiker
-
27 juli 2010 om 23:18 #149271
Gezien we qua resultaten steeds wat meer info bij elkaar verzamelen leek het me wel een geschik moment dit eens makkelijk samen te vatten in 1 topic
1e Test (Rollerbank)
Setup 43mm Polini op carters met bewerkte inlaat en 13/13.
2e Test (Rollerbank)
Setup 42mm Polini alu op carters met bewerkte inlaat en 13/13.
3e Test (Rollerbank)
Setup 43mm Dr op standaard carters.
4e Test (Rollerbank)
Setup 50cc orgineel.
5e Test (acceleratie op 150m)
Setup 43mm Dr op standaard carters.
6e Test (acceleratie op 150m)
Setup 42mm Polini alu op carters met bewerkte inlaat.
Single Test Zirri
Setup 43mm Dr op bewerkte carters.
Hier nog een diagram met samen vattingen.
42mm polini alu
43mm DR
46mm Pinasco
43mm DR (standaard)
43mm Dr (Tuned)
43mm AR
Proma Canon
Optrekken: Zeer goed bij lage toeren.
Boost : Redelijke in het midden gebied.
Overall : Goed trekkende pijp die ook goed stil is
Roller : 1,8kw is 76kmGianelli Record
Optrekken: Niet speciaal te noemen
Boost : Nauwelijk tot niet te bekennen
Overall : niet echt een top pijp voor genoemde setup, maar geluid is daarin tegen wel mooi.
Roller : 1,7kw is 74kmPolini (kan zo gauw niet op de naam komen)
Optrekken: Niet eens slecht
Boost : Redelijk, begint in het einde van het midden gebied en gaat door tot de top.
Overall : Trekt redelijk, maar heeft wel een vrij hard en schel geluid.
Roller : 1,4kw is 69kmGianelli Fire
Optrekken: Zeer slecht
Boost : Zeer sterke die in eind midden gebied begint en hem dan fel doortrekt naar z,n top.
Overall : Echt vario pijpje, want met poeli valt ie onderin echt dood, maar boost en geluid zijn daarin tegen zeer nice.
Roller : 1,9kw is 78kmDeze test gegevens zijn van een tijdje terug, ik weet hier de straat rij gegevens nog niet allemaal van, maar die vul ik wel binnen kort aan gezien het rijden op straat toch zeker dingen aan te merken en op te maken zijn.
Proma cc
Optrekken: Redelijk maar wel minder als de canon.
Boost : ZEER sterke die eind midden gebied begint en hem dan in 1x doorjaagt naar z,n top
Overall : Trekt niet echt goed, maar de boost die je ervoor terug krijgt maakt dat meer dan goed.
Roller : 2,1kw is 82kmLeo sp(sigaar)
Optrekken: ZEER goed
Boost : Redelijke 1 in het midden gebied.
Overall : Zeer snel trekkend pijpje die ook nog snel en stil is.
Roller : 1,8kw is 76kmZirri Type?
Optrekken: Trekt goed en geleidelijk met een kleine eind boost
Boost : kleine boost in het eind gebied
Overall : Leuk pijpje met een mooie zware sound
Roller : 1,7kw is 74kmGianelli Mega
Optrekken: ???
Boost : ???
Overall : ???
Roller :1,9kw is 78kmEco system 2
Optrekken: ???
Boost : ???
Overall : ???
Roller :1,7kw is 74kmProma Bad Snake (alu demper versie)
Optrekken:Trekt redelijk en mooi geleidelijk op.
Boost :Niet tot nauwlijks.
Overall :Middelmatig pijpje die wel vrij stil is.
Roller :1,6kw is 72kmProma Bad Snake (polymer demper versie)
Optrekken:Trekt redelijk op.
Boost :Niet tot nauwlijks
Overall :Trekt zeer middel matig en heeft niet tot nauwlijks een boost.
Roller :1,5kw is 71kmLeo Hm
Optrekken:Trekt zeer goed.
Boost :Leuke boost van begin midden gebied tot z,n top.
Overall :Goeie pijp die snel trekt, redelijk hard rijd en leuk geluid heeft.
Roller :1,7 is 74kmThe Eagle
Optrekken:Trekt zeer goed
Boost :Kleine 1 op het eind.
Overall :Trekt goed en geleidelijk op, heeft een leuk krachtig boostje en is ondanks z,n kleine lengte en demper toch zeer stil.28 juli 2010 om 10:37 #154437leuk man!
maar vraagje, zou het niet best zijn op carters te checken met bewerkte inlaat plus aan gepast aan de cilinder? Want zo vind ik dat het nog steeds niet zoo exacte richtlijnen zijn, of toch wel, maar niet echt erg..
nice work!
en is alles al zittend getest? en zelfde persoon ofzo? weet niet hoor, rare vragen, maa rtoch
28 juli 2010 om 11:02 #154438Ja dan blijf je bezig, want dan zou de berekening hoe groot de inlaat getunde is er ook bij moeten:D
Dus dat schiet niet op.
Plus uitlaten presteren op toeren verloop en die zijn met door getrokken spoelers niet echt anders.
En de 42 alu is getest met 1 en dezelfde persoon erop en de 43mm Dr ook, en offcourse zittend op de brommer.28 juli 2010 om 12:01 #154439ok bedankt voor deze duidelijke uitleg!
tja, als spoelers zijn doorgetrokken + Inlaat..Gaat dat echt niet zoveel maken.? want als je zeg op toerenverloop, ja oke, is waar, maar met spoelers er door enzo zal ej toch ook wel wat meer toeren maken?
Thanks
28 juli 2010 om 14:46 #154440Waarschijnlijk blijft met uitgevijlde inlaat en carter bewerkt op de cilinder,
de verhouding tussen de uitlaten hetzelfde.
En dat blijft wat mij betreft het interessantste gegeven.<3 Thunderstone
Check mijn perso!28 juli 2010 om 17:44 #154441wel jammer dat er geen 46mm polini getest is, aangezien ik hem nu binnen heb en vant weekend eronder ga knallen. Mjah wel cool dat jullie het gedaan hebben, kunnen we met z’n allen van genieten top!
28 juli 2010 om 20:10 #154112tnerual :
ok bedankt voor deze duidelijke uitleg!
tja, als spoelers zijn doorgetrokken + Inlaat..Gaat dat echt niet zoveel maken.? want als je zeg op toerenverloop, ja oke, is waar, maar met spoelers er door enzo zal ej toch ook wel wat meer toeren maken?
Thanks
Verschil tussen bart zijn 43dr blokje op compleet std carters en mijn 43dr blokje bewerkt met gefreesde kruk is best veel.
43 DR EVO op standaard carters – tussen de 0,9 kw (leo hm) – 1,25 kw (simo racing)
43 DR evo op getunde carters en bewerkte kruaks – tussen de 1,2kw (zirri gp) – 1,55 kw (calibrata)
Met een proma circuit op beide setups haal je met:
– Std blok = 1,1 KW
– Getuned blok = 1,5 KWMoraal van het verhaal, het loont zeer zeker om poorten in je carters te frezen en de krukas te tunen.
@buxy
Handig om deze er ook bij te posten: http://vespa-ciao.nl/page.php?id=23828 juli 2010 om 21:28 #154097Het 42 polini blok had geen bewerkte spoelers, alleen een ‘belgisch’ inlaatje. (krukas was ook getimed, alleen eigenlijk wel op vario). Dat verklaard ook enigzins het niet zo spectaculaire optrekken.
I came, I saw, and I forgot what I was doing...29 juli 2010 om 08:54 #154442hhmm, ik had op de meeting van vorig jaar 1.1 KW gehaald.
met een dr evo en fons carters. wel met een snor krukas.dus wil zeggen dat als ik mn krukas frees dan zou ik veel meer vermogen moeten hebben?
iets in de richting van 1.3KW ofzo ?ps met vario malossie
mooi topic is dit
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.29 juli 2010 om 09:10 #154443ritze :
hhmm, ik had op de meeting van vorig jaar 1.1 KW gehaald.
met een dr evo en fons carters. wel met een snor krukas.dus wil zeggen dat als ik mn krukas frees dan zou ik veel meer vermogen moeten hebben?
iets in de richting van 1.3KW ofzo ?ps met vario malossie
mooi topic is dit
Kruk bewerking leverd naast uitlaat poort bewerking het meeste op qua snelheids winst.
Alleen ben ik persoonlijk van kruk bewerking niet zo stuk gezien je daarmee ook beste onbelance krijgt.
Ik zou dan gewoon z,on parmakit krukje kopen bij jmpb voor 59 euro29 juli 2010 om 09:17 #154444dus carters bewerken levert toch wel wat aardig meer..
mooi topic ja
29 juli 2010 om 12:59 #154445Mooi zo’n resultaten topic. Het was weer een gezellig dagje! lekker vlees gegeten en goede sfeer:D
Volgend jaar kunnen we het beter iets anders aanpakken als je echt goeie resultaten wil hebben. De resultaten zo zijn best leuk maar je kan eigenlijk geen goede conclusies trekken. Vooral bij de sprint.
Beter lijkt mij om volgend jaar een x aantal uitlaten te selecteren en die te testen op verschillende blokken.
Sprint test moet met 1 persoon, het liefst op dezelfde brommer maar in ieder geval dezelfde poulie/banden maat en bandenspanning. Ook moet je met die sprints een gemiddelde van 3x nemen, dat zorgt ervoor dat de resultaten wat meer accurater worden.
29 juli 2010 om 13:18 #154446tnerual :
dus carters bewerken levert toch wel wat aardig meer..mooi topic ja
Nee kruk bewerking leverd wel aardig wat op, maar het doortrekken van de spoelers is een stuk minder.
Bij vespa spoelt de zuiger namelijk meestal al redelijk.@svennoow
Dat 1 en dezelfde persoon voor de acceleratie test is zeker geen slecht plan
Maar qua poulie lijkt me dezelfde maat niet echt handig, want een 46mm cilinder op de verhouding van een 50cc orgineel is te licht voor een 150m.
Beter is de broms zo af te stellen dat ze op die 150m allemaal hun boost/powerband halen.
Een een gemiddelde van 3x is alleen leuk als je goeie meet apperatuur hebt, want nu krijg je bij 3x ook al verschillen omdat de timer net wat vroeger of later word in gedrukt.31 juli 2010 om 15:12 #154447Jeroen, laat me ff weten als je dat gaat doen wil um wel even horen =9!
4 augustus 2010 om 17:41 #154448
Daffy#46Is de 46mm pinasco een beetje te vergelijken met een 46mm Polini?
En wat word er bedoeld met: Vario geblokkeerd op polie 70?
-
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.