Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › “Turbo” benzine
This topic contains 14 reacties, has 9 deelnemers, and was last updated by ritze 12 years, 3 months geleden.
-
Gebruiker
-
5 december 2006 om 21:00 #166684
Ik zag net een leuk testje op Discovery channel:
Clio
– euro 95 = 81pk
– BP Ultimate = 81pk
– V-power = 81pkGolf GTI
– euro 95 = 172pk
– BP Ultimate = 174pk
– V-power = 177pkSubaru Impreza
– euro 95 = 235pk
– BP Ultimate = 248pk
– V-power = 249pkKoppel:
– euro 95 = 215Nm
– BP Ultimate = 248Nm
– V-power = 258NmOkey, ik weet dat je 2takt niet met 4takt mag vergelijken, maar mischien geeft V-power ook wel iets meer vermogen bij vespa’tjes…..
Als je veel olie bij je je benzine mengt (bij extreme setup) dan is het verstandig om euro 98 of V-power te tanken en daar bij te mengen omdat je door die grote heoveelheid olie het octaangehalte laat afnemen. En je wilt toch zo veel mogenlijk vermogen hรจ;)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno5 december 2006 om 21:12 #171815Ik heb daar ook wel eens over na lopen denken. Keertje rondgevraagt etc. En het bleek dat V-Power voornamelijker een schonere verbranding geeft, ook wel handig soms. Bij mij koekt alles toch wel vast… Dus ik pomp gewoon altijd euro 95. Maar als ik naar de getallen hierboven kijk, zie ik inderdaad wel prestatiewinst. Maar de getallen zijn redelijk, voornamelijk de koppel, plus als je deze met 2 takt vergelijkt, kom je al op een stuk minder uit volgends mij. De V-power benzine zou dan meer kJ hebben als gewone benzine, wat zorgt voor een sterkere ontbranding.
Maar ik zal er verder nie op in gaan, ik denk dat je dit het beste eens zou kunnen testen. ๐
5 december 2006 om 22:05 #171816
.-{2F4OV}-.Kheb ook welles een stuk gereden met euro 95… Dus zonder olie erin..
Dan heeft je brommer al een stuk meer pit;)
Maar goed is het niet natuurlijk…
5 december 2006 om 22:07 #171817net wat Tim zegt, V-Power is afgesteld op Nederland om hier een zo schoon mogelijk verbranding te krijgen. In andere landen is dit ook weer anders…Maar hoe schoner de verbranding hoe beter het kan lopen, dat kan mischien wel zijn. Try and you will know;)
5 december 2006 om 22:09 #171818V-Power heeft ook een hoger octaan gehalte, en zuivert je motor en katalysator…
5 december 2006 om 22:09 #171819Ik gooide vroeger vaak v power in die aerox wat ik had.. Maar merkte je eigenlijk niks van…
5 december 2006 om 22:43 #171823Wel leuke smoes voor op de rollerbank, ja ik heb per ongeluk v-power getankt, nu loopt ie te hard.. zal volgende keer weer 95 tanken ๐
Maar waar zorgt dat hogere octaangehalte nou precies voor? schonere verbranding, of het reinigen van je cilinder/uitlaat?
5 december 2006 om 22:48 #171824Nederlandse V Power is eigenlijk exact tzelfde als 98, maar Duitse V Power heeft wel echte 100 octaan.
Maar als je echte turbo benzine wil moet je er (volgens mij) iets van 2 % Ether in kiepen. Vindt ie alleen niet zo geweldig op de lange duur maar voor een blokje wat toch al geen lang leven meer voor zich heeft lijkt t me wel de moeite waard om t eens te proberen.6 december 2006 om 00:45 #171827
Asriemik had laatst perongeluk volgens mij was het terpetinie of iets in mij tank gedaan ut was niet heel veel maar ik merkte dat hij ging haperen me ciao en hij rookt super erg uit me uitlaat. maar het grapige was dat hij gewoon een stuk harder optrok!
6 december 2006 om 00:55 #171828het klopt ether is een vermogenstijgerende stof.
maar dit mengsel word veel warmer waardoor de olie verbrand en je dus geen goede smering meer krijgt.6 december 2006 om 11:41 #171829Timmetje :
Wel leuke smoes voor op de rollerbank, ja ik heb per ongeluk v-power getankt, nu loopt ie te hard.. zal volgende keer weer 95 tanken ๐Maar waar zorgt dat hogere octaangehalte nou precies voor? schonere verbranding, of het reinigen van je cilinder/uitlaat?
Met een hoog octaan gehalte desoneert de benzine pas bij een hogere druk dan bij een laag octaan gehalte.
Heb je een ongelooflijke compressie (1 op 15) dan kan het zijn dat je met euro 95 gaat “pingelen” de benzine ontsteekt zichzelf dus, en wacht niet op de bougie, benzine ontploft dus veel te vroeg en het kan dus dan ook zijn dat je cilinder een slag maakt in tegengestelde draairichting. Dit is heel slecht voor je motorblok.
Met een hogere compressie kun je natuurlijk uit een slag meer vermogen halen omdat de benzine / luchtmengsel veel extremer uitzet dan bij een lage compressie, dit geeft meer vermogen.
Alle auto’s die nieuw uit de fabriek komen zouden op euro 95 moetne kunnen rijden. De compressie is dus zodanig laag dat de motor met euro 95 niet gaat pingelen. Dus is euro 98 eigenlijk helemaal niet nodig.
Nu zie je dat een Clio geen profeit heeft van de V-power, terwijl een impreza dat wel heeft. Dit komt waarschijnlijk door de hogere compressie van de impreza, deze cilinder wordt namenlijk met overdruk gevult, dus zal uiteindelijk een veel grotere druk op het mengsel staan dan bij de Clio, dus heb je meer profeit van de euro 98. Maar de Impreza loop alsnog goed op euro 95.
Tussen V-power en euro 95 merk ik geen verschil, als ik er Nitromethane + methanol in mijn benzine erbij flikker merk je wel iets, maar of hij meer vermogen heeft vraag ik mij af….
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno6 december 2006 om 12:59 #171832Als je met zon grote vermogens als bij zulke autos bezig bent zul je het zeker merken.. Maar op een ciao’tje met een ‘eenvoudig’ klein tweetakt-blokje met amper een paar pk merk je zoiets echt niet hoor..
6 december 2006 om 13:02 #171834haha zeker wel als de verhouding klopt wel.
vergeet niet een 2-takt is tegenover een 4-takt met gelijke cilinderinhoud sterker.
en kan meer toeren maken en reken maar dat betere brandstof mengsel zeker merkbaar is.11 december 2011 om 18:19 #174705Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik heb het zelf getest met euro 98 bij mijn eigen snor ciao.
Bij mijn polo heb ik ook eens voor de grap 98 getankt (hoeft niet, auto gaat niet pingelen en heeft natuurlijk geen super hoog compressie gehalte) maar je merkt het verschil wel degelijk: De auto rijd veel soepeler + een flink stuk zuiniger. ook merk je dat de auto net iets meer pit heeft en vooral in warme toestand erg fijn rijd. )(de auto moet dan eigenlijk afgesteld worden op een ander octaan gehalte)Heb vandaag een jerrycan gevult met 9,77 liter euro 98 benzine. thuis heb ik hier 0,23 liter castrol racing olie toegevoegt zodat je uit komt op ongeveer 1:43 mengverhouding (zie setup links << ). daarna een flink stuk gereden en het verschil is zeker te merken: de brommer lijkt soepeler te rijden en ook meer kracht te hebben. heb het blokje goed warm gereden en daarna heel even getopt. de brommer rijd zowel in lage toerentallen beter en in de hoge al helemaal
Het verschil is dus zeker goed te merken. ik rij zelf met een redelijke setup maar op een std blokje heeft het niet zo veel nut lijkt mij;)
Heb laatst een filmpje gezien over V-power waaruit blijkt dat het de grote onzin is. de toegevoegde concentratie is zo weinig dat het simpelweg geen nut heeft. het is dus gemaakt om meer winst te maken…
Het is dus zeker het proberen waard als je een leukere setup hebt:bier
11 december 2011 om 19:33 #175461haha, het zou toch zoo mooi zijn he die v-power performanse ๐
dan zou ik toch goed mengen “v-power“ erin en een scheutje octane 10+
ga ik wel eens testen, maar kan het me niet voor stellen dat het veel doetDe budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.