Tiesman perso

Home Forums Mijn brommers Projecten Tiesman perso

Dit onderwerp bevat 378 reacties, heeft 37 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Tiesman1986 8 uur, 29 minuten geleden.

15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 379)
  • Gebruiker

Tiesman1986
    Topic starter

Bedankt voor de reactie ritze.
    Ja het is voor mij ook nog even uitzoeken hoe en wat.
    Moet even de richting van de pomp weten.
    Dacht dat ik nu boven in de aanvoer had en de retour onderop.
    Mee tips zijn zeer welkom LC is nog nieuw voor mij:p.

zevenenergie
    Bijdrager

Jouw waterpomp is een centrifugaalpomp.
    Dus dat betekend dat het water van binnen naar buiten geslingerd word door de draaiende waaier.
    De slang in het midden is dus de aanzuig kant en de slang aan de zijkant is de perskant.

Draaiwerk, freeswerk, carters kotteren? Reparatie of tuning?
    Klik hier.

Tiesman1986
    Topic starter

Dus pomp gewoon even omdraaien en dan ben ik er qua stroom richting πŸ˜‰

zevenenergie
    Bijdrager

In principe wel.
    Maar het ideaalst is als het koude water uit de radiator, in de cilinder gaat en door de kop naar buiten. Dan heb je dat het gepompte koelwater met de natuurlijke stroom mee gaat.
    Immers warm water stijgt op.

En dan heb je ook nog ritse zijn verhaal.
    Maar net ietsje anders.
    Als je alleen de stromings- richting veranderd heeft het water de neiging boven in te blijven in de radiator en gebruik je nog steeds de helft van de radiator.
    Het beste is de radiator een kwartslag te draaien.
    En dus warm water van onderen er in en het gekoelde water aan de bovenkant er uit.

Dus zowel in de cilinder als de radiateur,Β  de richting van het koelwater uit de pomp, met de natuurlijk stroom van het water mee laten lopen.

Klik hier.

Tiesman1986
    Topic starter

Bedankt voor de info zeven πŸ˜€

1

ritze
    Bijdrager

Nee zo werkt het dus helaas niet, warm moet boven erin en koud onder eruit,Β  voor perfecte werking pomp aansluiten aan de retour van de radiator om het koken van de pomp (cavitatie) te voorkomen, bij hoge onderdruk in de zuig zijde van de pomp kunnen kookverschijnselen ontstaan die de pomp ernstig kunnen vertragen, ook goed te herkennen aan het shshshshhsh geluid, wat je niet gaat horen als dat monster loopt πŸ™‚

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
    Link naar Mijn collectie / Projecten.

sx3-swe
    Bijdrager

Nice, is that you engine with the 2Fast cylinder? Will you run BBK or the 70cc version?
    I can’t decide if I should go 2Fast or S6 R/T, the S6 price is a bit better but from what I heard the 2Fast delivers 2Hp more out of the box.

The selettra binnenrotor, is it the MHR Team version with CDI? Will it be necessary to rotate the rotor 180 degrees and make new marking instead of aligning the the factory marks on rotor/stator? Since Mianrelli is CCW and vespa motor is CW in rotation. Well that is if the ignition is from Minarelli Horzontal, I think the AM6 version should be correct regarding to marks because the rotation is the same as Vespa motor.
    AM6 rotor = 02.0053.60
    Horizontal = 02.0053.80

And the last question.. Will the gears in the rear klok handle 25-30HP ? πŸ˜€
    Would you say the Dora clutch + Malossi gears is strongest or Snorklok + Moparts shaft?

zevenenergie
    Bijdrager

Nee zo werkt het dus helaas niet, warm moet boven erin en koud onder eruit, voor perfecte werking pomp aansluiten aan de retour van de radiator om het koken van de pomp (cavitatie) te voorkomen, bij hoge onderdruk in de zuig zijde van de pomp kunnen kookverschijnselen ontstaan die de pomp ernstig kunnen vertragen, ook goed te herkennen aan het shshshshhsh geluid, wat je niet gaat horen als dat monster loopt 🙂

Reactie:

Leuke discussie πŸ™‚
    Als ik naar een water gekoelde cilinder kijk, dan zit bijvoorbeeld bij een runner, de ingang van het water bij de voet van de cilinder en de uitgang boven in bij de kop.
    En voor een radiateur geld hetzelfde. Van onder naar boven. Zie hier:

Maar er is meer over te zeggen: met de radiator moet je kijken welk deel van de radiator met de meeste koel wind in aanraking komt. Daar waar de meeste lucht verplaatsing is moet het heetste water zijn. Omdat waar het temperatuur verschil het hoogst is de warmte wisseling het grootst is. Het is dus soms een afweging waar het water in moet.

Dat verhaal over cavitatie klopt, het is beter om de pomp koel water aan te laten zuigen.

Klik hier.

ritze
    Bijdrager

Ja goed er zullen meer factoren van belang zijn bij koeling van een motorblok, maar ik denk dat het niet zoon gigantisch probleem moet zijn als de radiator via onder gevoed word. Maar wel leuke discussie, zou het kunnen zijn dat ze het temperatuur verschil niet te groot mag worden, mja jongens kijk maar eens hoe of wat

Tiesman1986
    Topic starter

Sx3-swe
    Doe alles in even in het Nederlands.
    Vanavond gaan we met dat project beginnen. En wordt een 47,6 2fast.
    MHR team sellectra, roost enz.
    Denk dat de klok met een 1:9 en doria clutch het gaan houden.als je zwaarder gaat brand je alles kapot is mij vertel vanuit ItaliΓ«.
    En om de lagers te behouden is een koppeling support een must.
    En Jan Ruizendaal en ik gaan dan een perso eraan wijden en kunnen we uitwijden over alles.
    Jan is de man met de kennis op dit gebied en ik ga goed kijken en leren πŸ˜‰
    Dus in die perso kunnen we mooi sparren over de mogelijkheden πŸ˜€
    @zevenenergie en ritze
    Bedankt jongens ga het ondervinden van jet weekend hopelijk waadeer zeer jullie input, en is zker een leuke discussie :p

ritze
    Bijdrager

Je zult er snel achterkomen als het gaat lopen, meten is weten maar ik denk niet dat het een probleem zou moeten worden, we kijken erg uit naar het resultaat en de bouw fotos

Piet30
    Donateur

Nice Citta with even nice setupΒ  πŸ™‚
    I wonder if the vario axle for the fox clutch is durable for that powerfull engine. Do you maybe have some drive experiences on track with this driveshaft?

Also would be interesting what drive belt width are you driving on this drive unit.
    On mine I’m using a 16mm width belt, but think it is not flexible enough.

Tiesman1986
    Topic starter

@piet
    No i don’t have experience on the track. But I think on the track you need a lighter transmission.
    With this minarelli shaft from Mo-Parts I think I got It in the wrong gearbox, the 1:67 I was to heavy.
    The citta is bought by si-soverano.
    I’ve ask him to cheak the shaft , my experience where good ! Was strong and did the job just fine , and with the minarelli parts I could use a lot of brands πŸ˜‰
    On this bike I used the 12 mm, but in the simo 4taps I used a 17mm with a longer vario hub in the front.
    Do you also use the longer hub in the front?

Piet30
    Donateur

12mm and 17mm πŸ™‚Β  so my 16mm width is in the middle.
    I feel that my drive belt is very stiff, can’t bend the smallest radius when fron vario is complete open.

What do you mean by longer hub? I have measured the max. distance between the inner and ouuter front discs with 25,5mm on outer diameter.

Any Idea where I can get drive belts with 17mm width?

Tiesman1986
    Topic starter

This is the longer hub.
    20180924_222950
    If you want a good clutch for the track the doria clutch is the best.
    It fits on a normal ax , it’s a minarelli clutch with minarelli disk made from 110 mm till 100.
    In mine perso there a more pics and a video of this clutch.
    The belt i use is a malossi x belt for Honda wallaroo and fits perfectly on a si sub frame

15 berichten aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 379)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.