Start alleen met boormachine en is

Home Forums Techniek Mechanisch Start alleen met boormachine en is

This topic contains 49 reacties, has 10 deelnemers, and was last updated by ultrabanaan 1 month, 2 weeks geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)
  • Gebruiker

zevenenergie
    Forum Goeroe

Tis even schrikken dat iemand het blok open maakt met een schroevendraaier. 🙁

Ik raadje aan, nu alles volgens de regels van de kunst te doen.
    Dan weet je zeker dat hij straks in 1 keer start en een lange tijd, zonder er naar om te kijken, met het blokje kunt rijden.

Peppie1980
    Bijdrager

Ja idd. Vergis je daar niet in. De speling tussen lager en carter zal anders binnen enkele weken als een frees gaan fungeren en mag je weer opnieuw beginnen. Vroeger sloegen we wel eens wat putjes in de lager-carter wand met  een slagpen om opnieuw te laten klemmen, maar dat zijn beunhaas praktijken natuurlijk.

mean-machine
    Bijdrager

Ik raadje aan, nu alles volgens de regels van de kunst te doen.
    Dan weet je zeker dat hij straks in 1 keer start en een lange tijd, zonder er naar om te kijken, met het blokje kunt rijden.

Kort geleden heb ik ook het blokje open gehad omdat de krukaslagers het na 45 jr hadden begeven. Als ik de foto’s zo eens bekijk ben ik zelf toch iets voorzichtiger te werk gegaan.

Idd de ‘regels van de kunst’ is belangrijk!
    Hoe te doen is goed te vinden op deze site. Anders is er nog een Deen (naam weet ik niet meer) die in een youtube precies laat zien waar je aan moet denken…………………
    Dan kan het bijna niet mis!!

MIJN blokje gaat nu weer als de ‘brandweer’.

Beunhaas
    Topic starter

Dus wat moet ik nu doen preciea?

Brommers kiek’n?

Peppie1980
    Bijdrager

Eerst even testen of je blok nog bruikbaar is door te kijken of de lager nog strak past in de grote helft. En je krukas moet het spruitstuk goed afsluiten wanneer poort gesloten staat. Controleren of alle vlakke zijdes waar pakking moet komen mooi en onbeschadigd zijn.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Koop eerst een flesje Grolsch
    en drink dit op tijdens deze video:

Vervolgens verander je je avatar.
    Deze bijvoorbeeld:
    😉

Ik zou er vooral voor zorgen dat alle draden van de ontsteking op de juiste manier lopen, zodat ze niet klem komen te zitten of tegen het vliegwiel aanlopen. Een nieuwe condensator er in en ook de puntjes vervangen.

Controleer of je carters nog recht zijn, want damm…

Gebruik niet de papieren pakking uit het revisie setje, maar de groene van jmbp (die is dikker)

Zorg dat alles brandschoon is en braamvrij voor dat je de carters monteert.

Gebruik een nieuwe papieren voetpakking, niet die van aluminium.

Ontkool je uitlaatpoort.

Controleer of je kop vlak is.Eventueel vlakken op een glasplaat met waterproof schuurpapier.

Kijk of het decompesie kanaal in de cilinder open is.

Koop nieuwe zuigerveren.

Maak de zuigerveer groeven schoon met een oude gebroken zuigerveer.

Pijltje op de zuiger kop wijst naar de uitlaatpoort.

Alle lagers een beetje 2tackt olie en ook de cilinder bij het monteren in smeren met olie.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 3 weeks geleden door zevenenergie.

Beunhaas
    Topic starter

Ik stuur nog wat fotos van de ander motordelen

Brommers kiek’n?

Beunhaas
    Topic starter

IMG_20200409_102020IMG_20200409_102040IMG_20200409_102052IMG_20200409_102118IMG_20200409_102144

Brommers kiek’n?

Beunhaas
    Topic starter

IMG_20200409_102020IMG_20200409_102040IMG_20200409_102052IMG_20200409_102118IMG_20200409_102144

Brommers kiek’n?

niek1992
    Bijdrager

een 13/13 met de chokeplaat van een 12/12 of misschien wel kleiner, heel veel olie/vet bij de carb (duidt op blowback, veels te vet mengsel, of nooit schoongemaakt) en zoals @zevenenergie al aangeeft, zorg dat het pijltje op de zuiger naar de uitlaatpoort wijst.

Semmad
    Bijdrager

een 13/13 met de chokeplaat van een 12/12 of misschien wel kleiner, heel veel olie/vet bij de carb (duidt op blowback, veels te vet mengsel, of nooit schoongemaakt) en zoals @zevenenergie al aangeeft, zorg dat het pijltje op de zuiger naar de uitlaatpoort wijst.
    .
    .
    .
    Volgens mij mag de chokeplaat juist nog kleiner.
    Ik zou de zuiger ook vervangen.
    Cilinder moet ook mooi glimmen zonder sporen
    Maar dat is niet te zien op de foto.

Gr. Wim.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ik zie dat je kop gelekt heeft, die zou ik zeker even vlakken, want dat kan  de oorzaak zijn van het slechte starten.

De cilinder is niet origineel, maar een snelle cilinder.
    Die zuiger heeft dan wel een kras maar daar kan nog mee gereden worden dit setje heeft nog niet echt veel km gezien, De zuigerveren sluiten nog mooi af en hoeven niet vervangen te worden.

Het mengsel was te rijk.
    Maak eens een foto van je inlaatvakje…

Semmad
    Bijdrager

Die zuiger heeft dan wel een kras maar daar kan nog mee gereden worden dit setje heeft nog niet echt veel km gezien, De zuigerveren sluiten nog mooi af en hoeven niet vervangen te worden.
    .

.
    Ja, dus die zuiger kan er gewoon in.

Screenshot_20200409-124237_Samsung InternetScreenshot_20200409-124250_Samsung Internet

Gr. Wim.

zevenenergie
    Forum Goeroe

Ok, ziet er slechter uit dan ik op het eerste oog zag.
    Tis geen hoog vlieger.

Maar, ik zie ze wel eens slechter en denk dat dit nog prima kan lopen. De zuiger is niet bruin of zwart dus de zuigerveren doen prima hun werk.
    Schoonmaken, monteren, dit gaat gerust nog 5000km mee.

Semmad
    Bijdrager

Lijkt wel of ze vast zitten.
    Als van de onderste, dat openingetje in de veer de slotopening was had ie wel open gestaan.
    Of dat ie daar gebroken is.

Bij de bovenste zit er zuiger materiaal tussen, die beweegt waarschijnlijk ook niet meer
    soepeltjes in zn groef.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 month, 2 weeks geleden door Semmad.
15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.