#Solo Sprocatti Engine

Home Forums Perso’s Projecten #Solo Sprocatti Engine

This topic contains 36 reacties, has 11 deelnemers, and was last updated by speedbuxy 3 years, 10 months geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
  • Gebruiker
  • #743972

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362

    Hier is hij dan!

    3taps Sprocatti Menmbraan Engine

    De aanwinst uit Italië was versierd met
    Polini 46mm/46 mm kop
    krukas?
    piaggio electric ontsteking en vliegwiel
    21mm carb. Amal Arreche (Made in spain)

    Het plan is om het blok te demonteren en te inspecteren. Nieuwe lagers op de krukas en weer op de bouwen met een andere cilinder.

    Ik zal de ontwikkelingen hier posten.

    Ik ben begonnen het Carter te ontleden.
    Er vielen mij een aantal dingen op!
    bv de carterbouten (geen moeren)
    (de bouten zelf post ik zo ff. Geen foto van)

    Ik vermoed hier dichte lagers😞

    Vermoeden bevestigd😡
    Gelukkig heb ik er niet mee gereden !!
    en ook een reden waarom ik altijd blokjes opentrek die aankoop.

    Vanmiddag het Carter ontleed en geprobeerd heet te stoken.  👆🏽
    Normaal verloopt dat proces soepel. Maar om 1 of andere reden  vandaag bij dit carter niet zo.
    Maar denk zelf door de dichte lagers. 😡
    (weer zo een rare actie) Hoop dat dit t enige is waar ik tegenaan loop.

    Maar ik geef t niet op. Ga zo nog een poging wagen.

    Verder is het een net cartertje. Niet zo een Hakke takke blok wat je ook wel eens ziet uit Italië.
    Een paar lichte bewerkingen van de vorige eigenaar voor de flow. Die nog mogen worden afgewerkt.


    Klein Carter heeft ook lichte bewerkingen.

    Fotos volgen.
    Van bv membraam,krukas,klein carter en cilinder en zuiger.

    Ik ben er blij mee

    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 years, 10 months geleden door CITTADARAH.
    #743996

    El Citta
    Donateur
    Berichten: 824

    Hele mooie aanwinst! Inderdaad voor Italiaanse begrippen nog zeer netjes  🙂  Ben benieuwd of je er ook mee gaat rijden, maar sowieso een mooie voor in de collectie!!

    #744028

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362

    Hè Thanks @El Citta  Ja ik ga er zeker mee rijden.  Ik ben er zo 1.
    Vitrine heb ik allang stuk geslagen.  Hahahah

    ..Oja en hij is elec @El Citta je weet denk ik wel waar ik naartoe wil 😉

    #744254

    Florian
    Moderator
    Berichten: 3760

    Gaaf zeg! Hoe is de kwaliteit van het aluminium? Vaak is Sprocatti niet zo netjes gegoten en van slechte kwaliteit toch, deze ziet er op het oog aardig uit.

    Knal je er ook een exotisch cilindertje op, een eurocilindro of iets dergelijks?

    #744420

    speedbuxy
    Bijdrager
    Berichten: 10287

    Zeker een mooi setje en idd voor Italiaanse begrippen nog netjes:thumb.
    Die flow verbetering is trouwens denk ik een aanpassing om een 46mm slag kruk vrij te laten draaien.
    Ik moest dit bij m,n Simo 3taps carter ook en dat ziet er identiek uit.

    #748491

    AA-T
    Sleutelbeheerder
    Berichten: 2442

    interessant, ben benieuwd naar de prestaties!
    Zit hier een 46mm slag krukas in dan? En hoe pakt dat uit met de Vespa cilindertjes?

    Heb overigens je foto’s even groter gemaakt, vandaar de edit van je eerste post, als je het vinkje bij “afmetingen beperken” weghaalt worden ze gewoon normaal weergegeven.

    #749437

    Fredzzz
    Moderator
    Berichten: 1512

    Vet! Mooie aanwinst. Dit blok heb ik ook nog liggen – was van plan de setup dit jaar te testen. Heb er een 48mm Simo op. Ik, of Frank, heb trouwens wel een ander membraan opgezet met Crullie. Ik vond dit membraan maar raar.

    #749444

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Mijn ervaring met Sprocatti blokjes is dat ze moeilijk in en uit elkaar te halen zijn, heb een keer een blokje gehad waarvan de kruk bij aandraaien van de carter bouten gewoon niet meer wou draaien omdat de lagerzittingen niet recht tegenover elkaar zaten. heb toen de carter bout gaten van het kleine carter een 0,5mm groter geboord en de carter pas rand weggehaald en toen was het probleem opgelost.
    Dit blokje past in een Ciao met 19mm Carb, wat er standaard op hoort te zitten, het nadeel is dat de Carb, onder het frame uit steekt, dus een stoep randje pakken of een vluchtheuvel nemen is niet aan te raden.
    Als je het goed aanpakt is dit een carter met de juiste set-up/tuning die de scooter laat schrikken.  😛

    Echt een super hebbedingen blokje die zeer zeldzaam is  😎

    TICKLING BARN
    #767853

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362

    @florian ja ziet er aardig uit.  Goed te doen.
    @speedbuxy idd zijn die aanpassingen geweest om de kruk vrij te laten draaien.
    Scheelt mij weer dremelen.
    @aa-t er zat en gaat ook weer een 46slag kruk in. En hoe dat gaat uitpakken met onze cilindertjes gaan we snel ervaren.
    @crullie we gaan het zien.

    Inmiddels de boel een beetje proper gemaakt.
    (Met thinner)
    Piaggio snorkrukje voorzien van lagers.
    Nog effe een pakking knippen en bakken.

    Membraan en carbje pak ik later nog effe aan.
    To be continued….

    #767874

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Mijn ervaring met Sprocatti blokjes is dat ze moeilijk in en uit elkaar te halen zijn, heb een keer een blokje gehad waarvan de kruk bij aandraaien van de carter bouten gewoon niet meer wou draaien omdat de lagerzittingen niet recht tegenover elkaar zaten. heb toen de carter bout gaten van het kleine carter een 0,5mm groter geboord en de carter pas rand weggehaald en toen was het probleem opgelost.

    Het spijt me Crullie
    Maar de pasrand weghalen om “de lagers recht tegenover elkaar te krijgen” als de kruk zwaar draait, is zo beetje het beroerdste wat je een blokje aan kan doen.
    De enige garantie die je hebt dat de lagers recht tegenover elkaar zitten is de pasrand.

    De pasrand en de lagerpassing worden op de draaibank gedraaid en zitten altijd in het midden.
    Zo ook de pasgleuf en het lager van de andere helft. Zodoende zijn de lager zittingen altijd uitgelijnd.

    Misschien wat er met jouw blokje aan de hand was, is dat de krukas verdraait was, want dan zitten de lagers op de krukas niet in een lijn.

    #767937

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362
    #767939

    Crullie
    Donateur
    Berichten: 2207

    Dat ziet er weer glimmend uit Solo :thumb
    Maak er wat moois van, het komt vast goed.

    @ ZevenEnergie :
    Ik heb 3 krukassen gebruikt en alle 3 gingen vast zitten, alle krukken zijn weer gemonteerd in andere carters 2 origineel en 1 in een Speedengine zonder problemen, draaien alle 3 soepel zo als het hoort. Dus voor mij was het duidelijk dat de carters niet goed waren en het enigste wat nog over was om een zeldzaam Sprocatti engine te redden was dus de carter pasrand verwijderen en er voor zorgen dat bij het aandraaien van het carter de krukas moest blijven draaien.
    En het spijt me niet  😎
    Ik heb in totaal 3 Sprocatti blokjes mogen repareren en bij alle 3 ging het dé/monteren moeilijk.
    Het kan natuurlijk zijn dat de draaier zijn dag niet had of dat er een carterhelft van een ander Sprocatti blokje is gebruikt, Sprocatti carters zijn niet genummerd dus moeilijk te controleren of ze vanaf de productie bij elkaar horen.

    TICKLING BARN
    #767941

    zevenenergie
    Forum Goeroe
    Berichten: 4030

    Ook als je carters onderling wisselt, zijn de lagers altijd uitgelijnd. Maar het kan  zijn dat de draaier (hoogst waarschijnlijk een italiaan op zaterdag geen pasta kreeg van “die mamma” , zondag een stuk in zijn kraag dronk en op maandag ochtend jouw carter verklote. Zo gaat dat nu eenmaal in het leven.

    Ik hoop dat dit carter na de rituele reiniging met thinner probleemloos past , het ziet er veelbelovend uit. Ik ben ook heel benieuwt hoe je uitkomt met die 46mm krukas dat is 76,4cc in plaats van
    71,4 dat is toch leuk 😀

    #767944

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362

    correctie heren. Er gaat een gewone 44 slag kruk in. Piaggio snor
    Ikzelf was even in de war

    #768073

    CITTADARAH
    Topic starter
    Berichten: 362

    Welke ontsteking is hier in aan te raden.
    Zal een elec piaggio ontsteking prima werken?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.